25.3.2019

Taivaan omistavat Airbus ja Boeing

Boeing 737 MAX8
737 MAX:illa on tunnetusti murheellinen lähihistoria.

Yhdysvaltalaiselta Boeingilta saattaa tulla kaksi uutta matkustajakonemallia aikavälillä 2025–2030.

Jo ennen maaliskuista Ethiopian Airlines-yhtiön Boeing 737 MAX -onnettomuutta hyvin ilmailuasioista perillä olevassa Flight International-lehdessä uutisoitiin, että jo valmistuksesta lopetetun Boeing 757:n seuraajaksi suunnitellaan NMA-konetta (New Middle Market Airplane, ”Boeing 797”). Samalla arvuutellaan, että Boeing harkitsee samalla myös 737:n seuraajamallin suunnittelun käynnistämistä puhtaalta pöydältä.

Boeingilta saattaa putkahtaa kaksi täysin uutta matkustajakonemallia (NMA ja 737:n seuraajamalli) aikavälillä 2025–2030.

Boeing ei ole voinut reagoimatta katsella Airbus A 321 NEO -mallin mahtavaa menestystä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kohti isompia ja pidempiä koneita

Kapearunkokokoneissa on nyt selvä suuntaus isompiin ja pitempiin malleihin.

Pitkä Airbus A321 NEO on suosittu ja sen pitkän matkan versiot pystyvät Atlantin ylitykseen, Airbus A321:tä myydään korvaamaan Boeing 757, jonka valmistus on lopetettu. Ensi vuonna liikenteeseen tuleva Boeing 737 MAX 10 ei pysty vastaavaan kantomatkaan kuin A321 NEO.

99 prosenttia tilauksista

Airbusin ja Boeingin osuus on 99 prosenttia keskikoisten ja isojen lentokoneiden tilauksista. Nuo koneet muodostavat yli 90 prosenttia matkustajalentokoneiden kokonaismarkkinoista.

Pienempien matkustajakoneiden tilaukset (alueellisen liikenteen suihku- ja potkuriturbiinikoneet) muodostavat vain seitsemän prosenttia matkustajakoneiden kokonaismarkkinoiden arvosta.

Airbusin ja Boeingin yhteistyöprojektit pienempien valmistajien (Bombardier, Embraer) kanssa tulevat lisäämään entisestään duopolin voimaa.

Kiinassa ja Venäjällä on uusia matkustajakoneprojekteja tekeillä ja yhteistyöprojektina uusi laajarunkokone, mutta kestää vähintään vuosikymmenen ennen kuin Kiina ja Venäjä voivat mitenkään horjuttaa vahvaa Airbus-Boeing -duopolia.

Konemallien tiukkaa taistoa

Kilpailu keskikokoisten kapearunkoisten matkustajakoneiden segmentissä (100–240 matkustajapaikkaa) on kiristynyt 2010-luvulla merkittävästi.

Ensimmäinen Airbus A320 NEO luovutettiin 25. tammikuuta 2016, operaattorina Lufthansa. Airbus A321 NEO luovutettiin 20. huhtikuuta 2017, operaattorina Virgin America. Ensimmäinen Boeing 737 MAX 8 luovutettiin puolestaan 22. toukokuuta 2017, operaattorina Malindo Air.

Lokakuussa 2017 Airbus ilmoitti, että se suunnittelee ostavansa 50.01 prosentin enemmistöosuuden CSeries-lentokoneprojektista.

Airbus 320NEO

Vastaiskuna Airbusin toimille Boeing ilmoitti joulukuussa 2017 suunnittelevansa yhteistyötä (joint venture) brasilialaisen Embraer-yhtiön kanssa.

Ensimmäinen Boeing 737 MAX 9 luovutettiin maaliskuun 21. päivänä, operaattori indonesialainen Lion Air.

Ensimmäinen Embraer E190-E2 luovutettiin 24. huhtikuuta, operaattorina norjalainen Widerøe. Vuoden 2018 lopussa E2-koneita oli tilattu 258 kappaletta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bombardier CSeries, Airbus A220

Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin määräämien tuontitullien vuoksi kanadalaisvalmistaja Bombardierillä oli vaikeuksia saada konetta myytyä esimerkiksi yhdysvaltalaiselle Delta-yhtiölle.

Heinäkuun 1. päivänä 2018 Airbus osti 50,01 prosentin osuuden CSeries-projektista ja kone nimeksi muutettiin Airbus A220. Airbus rakentaa toisen tehtaan Yhdysvaltoihin valmistaakseen siellä A220-koneita, jota on kaksi versiota, A220-100 ja A220-300.

Alun pitäen nihkeästi alkanut C-sarjan myynti petrannut Airbusin hoivissa ja Airbus-nimellä. A220-koneita on toimitettu 60 ja tilauksessa on 476 konetta.

Heinäkuun 5. päivänä 2018 varmistui Boeing-Embraer-yhteistyösopimus. Boeing hankki 80 prosenttia brasilialaisen Embraerin matkustajakonetuotannosta ja jälkimarkkinoista (huolto- ja varaosapalvelu). Embraerille jää 20 prosentin osuus. Sotilaskonetuotannosta tehdään erillinen yhteistyösopimus.

Ensimmäinen alun pitäen Airbus A220-nimellä varustettu kone (A220-100) luovutettiin lokakuun 26. päivänä, operaattori yhdysvaltalainen Delta.

Teksti: Timo Turkula Lähteitä: Flight International, www.flightglobal.com, Wikipedia, www.lentoposti.fi, valmistajat, Kuvat: Boeing ja Airbus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat