7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teslan tietyt mallit saattavat hidastaa auton nopeutta äkillisesti. Suomalainen Arto on kokenut Teslan haamujarrutukset satoja kertoja. Lukuisat autoilijat ympäri maailman ovat raportoineet Teslan tekemistä haamujarrutuksista. Niissä auto saattaa vetää liinat kiinni aivan itsestään keskellä tietä – ilman, että tiellä näkyy mitään estettä tai muuta syytä, minkä vuoksi auton pitäisi jarruttaa.Yksi haamujarrutukset lukuisia kertoja kokenut on suomalainen Arto. Hän esiintyy asian keskeneräisyyden vuoksi tässä jutussa nimettömänä, mutta Moottori on varmistanut hänen henkilöllisyytensä.Arton kohdalla asia on keskeneräinen sen vuoksi, että hän on raportoinut asiasta Teslalle – tuloksetta. Arto kyllästyi siihen, että Tesla ei tee asialle mitään ja hänen mukaansa suorastaan kiistää asian olemassaolon hänen toimittamistaan lukuisista yksilöidyistä raporteista huolimatta.Arto on koulutukseltaan muun muassa autotekniikan diplomi-insinööri, ja on työskennellyt autotehtaalla tuotekehityksessä sekä testauksessa. Myöhemmin hän on työskennellyt muun muassa erittäin vaativien elektronisten instrumenttien tuotekehityksessä, joiden varassa sukeltajan henki on. Haluatko jatkaa lukemista? Liity Autoliiton jäseneksi Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (4) Kuka uskaltaa tai haluaa enää ostaa Teslaa kun Teslan asiakaspalvelukin on näin surkeaa? Luulisi heidän pikemminkin kiittävän asiakkaita, kun heidän autoistaan paljastuu näinkin kriittinen vika, ja asiakkaat informoivat siitä ENNEN kuin jollekin sattuu vakava onnettomuus. Itsellä ainakin jäi huono vaikutelma Teslasta ja heidän palvelustaan, koska hiljaisuus on pahin moka heidän puoleltaan. Toivottavasti käyttäjät osaavat tehdä omat päätelmät tällaisesta vastuunvälttämisestä. Yksi lisäsyy Teslan haamujarrutuksiin on kyseisen auton GPS virhe jossa auto kuvittelee ajavansa tien vieressä pientareella. Kun auto ajaa mielestänsä pientareella, vastaan tuleva silta on sille jotain kiinteää, minkä takia pitäisi pysähtyä, että siltaan ei osu. Samoin risteävät tiet ovat sen mielestä vaarallisia ja niihin pitää jarruttaa… GPS virheen havaitsee parhaiten kun suurentaa Teslan ruutua aion aikana niin näkee kuinka pitkällä on Teslan GPSn mielestä auto kulkee Metsähallituksen alueella Jonkun verran asiavirheitä jotka ”Arton” olisi ehkä syytä ottaa huomioon ennen oikeustoimiin lähtöä. Tesla (eikä varmaan mikään muukaan auto) ei ole ikinä käyttänyt ultraääniantureita adaptiivisessa vakionopeudensäätimessä. Ultraäänianturit ovat siihen aivan liian lyhyellä kantomatkalla ja epätarkkoja. Ne ovat pelkästään pysäköintiavustinta varten. Tämä toki olisi ihan oma artikkelinsa kuinka pysäkointiavustimen toiminta muuttui kun ultraäänisensorit poistettiin, mutta vakionopeudensäätimeen näillä ei ollut vaikutusta. Vanhemmissa Tesloissa on keulalla ihan oikea tutka millä auto arvioi etäisyyttä edellä menevään. Tämä on uudemmissa poistettu ja liikennetilanne arvioidaan pelkästään kameroilla. Mutta, haamujarrutuksia tapahtui jo vanhalla järjestelmällä tutkan kanssa, tutkan poistaminen ei ole mikään selitys. Tesla nimenomaan selitti tuolloin että epätarkan tutkan poistaminen vain vähentäisi haamujarrutuksia. Tutkan ongelma on se että se ottaa yhtä hyvin kaiun edellä ajavasta autosta tai sillasta tai lyhtypylväästä, eli kuitenkin joudutaan kameralla arvioimaan onko estettä syytä väistää vai ei.. Olen omistanut monen ikäisiä Tesloja ja kyllä kaikki Autopilot-versiot haamujarruttelevat riippumatta siitä onko autossa tutkaa vai ei. Käytös on hiukan erilaista, kuitenkin tottuneelle kuljettajalle yleensä hyvin ennustettavaa. Vieraallakin tiellä oppii näkemään paikat missä hivuttaa jalkaa jo valmiiksi kaasupolkimelle. Mistään hätäjarrutuksestahan ei ole kyse. Hätäjarrutuksessa Tesla sytyttää hätävilkut ja auto jarrutetaan pysähdyksiin asti. Autopilotin ”haamujarrutus” on teholtaan sama kuin kytkisi vakionopeudensäätimen vauhdissa pois ja jalka ei ole kaasulla, eli maksimi moottorijarrutus. Kuten Moottori kertoo yllä testanneensa, 100->70 km/h noin 3-4 sekunnissa. Jos ei neljässä sekunnissa Teslakuskin jalka löydä kaasupoljinta tai perässä tulevan auton kuski löydä jarrupoljinta, vika lienee jossain muualla kuin autossa. Hankin pari viikkoa sitten auton joka ei ole Tesla mutta siinä on adaptiivinen vakionopeudensäädin. Artikkeli ja sen kommentit auttavat minua paremmin ymmärtämään miksi autoni ilman näkyvää syytä hidastaa vauhtia niin maanteillä kuin kaupungeissa. Hyödyllinen kommentti on pitää jalka kaasupolkimella. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä