7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teslan tietyt mallit saattavat hidastaa auton nopeutta äkillisesti. Suomalainen Arto on kokenut Teslan haamujarrutukset satoja kertoja. Lukuisat autoilijat ympäri maailman ovat raportoineet Teslan tekemistä haamujarrutuksista. Niissä auto saattaa vetää liinat kiinni aivan itsestään keskellä tietä – ilman, että tiellä näkyy mitään estettä tai muuta syytä, minkä vuoksi auton pitäisi jarruttaa.Yksi haamujarrutukset lukuisia kertoja kokenut on suomalainen Arto. Hän esiintyy asian keskeneräisyyden vuoksi tässä jutussa nimettömänä, mutta Moottori on varmistanut hänen henkilöllisyytensä.Arton kohdalla asia on keskeneräinen sen vuoksi, että hän on raportoinut asiasta Teslalle – tuloksetta. Arto kyllästyi siihen, että Tesla ei tee asialle mitään ja hänen mukaansa suorastaan kiistää asian olemassaolon hänen toimittamistaan lukuisista yksilöidyistä raporteista huolimatta.Arto on koulutukseltaan muun muassa autotekniikan diplomi-insinööri, ja on työskennellyt autotehtaalla tuotekehityksessä sekä testauksessa. Myöhemmin hän on työskennellyt muun muassa erittäin vaativien elektronisten instrumenttien tuotekehityksessä, joiden varassa sukeltajan henki on. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (4) Kuka uskaltaa tai haluaa enää ostaa Teslaa kun Teslan asiakaspalvelukin on näin surkeaa? Luulisi heidän pikemminkin kiittävän asiakkaita, kun heidän autoistaan paljastuu näinkin kriittinen vika, ja asiakkaat informoivat siitä ENNEN kuin jollekin sattuu vakava onnettomuus. Itsellä ainakin jäi huono vaikutelma Teslasta ja heidän palvelustaan, koska hiljaisuus on pahin moka heidän puoleltaan. Toivottavasti käyttäjät osaavat tehdä omat päätelmät tällaisesta vastuunvälttämisestä. Yksi lisäsyy Teslan haamujarrutuksiin on kyseisen auton GPS virhe jossa auto kuvittelee ajavansa tien vieressä pientareella. Kun auto ajaa mielestänsä pientareella, vastaan tuleva silta on sille jotain kiinteää, minkä takia pitäisi pysähtyä, että siltaan ei osu. Samoin risteävät tiet ovat sen mielestä vaarallisia ja niihin pitää jarruttaa… GPS virheen havaitsee parhaiten kun suurentaa Teslan ruutua aion aikana niin näkee kuinka pitkällä on Teslan GPSn mielestä auto kulkee Metsähallituksen alueella Jonkun verran asiavirheitä jotka ”Arton” olisi ehkä syytä ottaa huomioon ennen oikeustoimiin lähtöä. Tesla (eikä varmaan mikään muukaan auto) ei ole ikinä käyttänyt ultraääniantureita adaptiivisessa vakionopeudensäätimessä. Ultraäänianturit ovat siihen aivan liian lyhyellä kantomatkalla ja epätarkkoja. Ne ovat pelkästään pysäköintiavustinta varten. Tämä toki olisi ihan oma artikkelinsa kuinka pysäkointiavustimen toiminta muuttui kun ultraäänisensorit poistettiin, mutta vakionopeudensäätimeen näillä ei ollut vaikutusta. Vanhemmissa Tesloissa on keulalla ihan oikea tutka millä auto arvioi etäisyyttä edellä menevään. Tämä on uudemmissa poistettu ja liikennetilanne arvioidaan pelkästään kameroilla. Mutta, haamujarrutuksia tapahtui jo vanhalla järjestelmällä tutkan kanssa, tutkan poistaminen ei ole mikään selitys. Tesla nimenomaan selitti tuolloin että epätarkan tutkan poistaminen vain vähentäisi haamujarrutuksia. Tutkan ongelma on se että se ottaa yhtä hyvin kaiun edellä ajavasta autosta tai sillasta tai lyhtypylväästä, eli kuitenkin joudutaan kameralla arvioimaan onko estettä syytä väistää vai ei.. Olen omistanut monen ikäisiä Tesloja ja kyllä kaikki Autopilot-versiot haamujarruttelevat riippumatta siitä onko autossa tutkaa vai ei. Käytös on hiukan erilaista, kuitenkin tottuneelle kuljettajalle yleensä hyvin ennustettavaa. Vieraallakin tiellä oppii näkemään paikat missä hivuttaa jalkaa jo valmiiksi kaasupolkimelle. Mistään hätäjarrutuksestahan ei ole kyse. Hätäjarrutuksessa Tesla sytyttää hätävilkut ja auto jarrutetaan pysähdyksiin asti. Autopilotin ”haamujarrutus” on teholtaan sama kuin kytkisi vakionopeudensäätimen vauhdissa pois ja jalka ei ole kaasulla, eli maksimi moottorijarrutus. Kuten Moottori kertoo yllä testanneensa, 100->70 km/h noin 3-4 sekunnissa. Jos ei neljässä sekunnissa Teslakuskin jalka löydä kaasupoljinta tai perässä tulevan auton kuski löydä jarrupoljinta, vika lienee jossain muualla kuin autossa. Hankin pari viikkoa sitten auton joka ei ole Tesla mutta siinä on adaptiivinen vakionopeudensäädin. Artikkeli ja sen kommentit auttavat minua paremmin ymmärtämään miksi autoni ilman näkyvää syytä hidastaa vauhtia niin maanteillä kuin kaupungeissa. Hyödyllinen kommentti on pitää jalka kaasupolkimella. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle