7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teslan tietyt mallit saattavat hidastaa auton nopeutta äkillisesti. Suomalainen Arto on kokenut Teslan haamujarrutukset satoja kertoja. Lukuisat autoilijat ympäri maailman ovat raportoineet Teslan tekemistä haamujarrutuksista. Niissä auto saattaa vetää liinat kiinni aivan itsestään keskellä tietä – ilman, että tiellä näkyy mitään estettä tai muuta syytä, minkä vuoksi auton pitäisi jarruttaa.Yksi haamujarrutukset lukuisia kertoja kokenut on suomalainen Arto. Hän esiintyy asian keskeneräisyyden vuoksi tässä jutussa nimettömänä, mutta Moottori on varmistanut hänen henkilöllisyytensä.Arton kohdalla asia on keskeneräinen sen vuoksi, että hän on raportoinut asiasta Teslalle – tuloksetta. Arto kyllästyi siihen, että Tesla ei tee asialle mitään ja hänen mukaansa suorastaan kiistää asian olemassaolon hänen toimittamistaan lukuisista yksilöidyistä raporteista huolimatta.Arto on koulutukseltaan muun muassa autotekniikan diplomi-insinööri, ja on työskennellyt autotehtaalla tuotekehityksessä sekä testauksessa. Myöhemmin hän on työskennellyt muun muassa erittäin vaativien elektronisten instrumenttien tuotekehityksessä, joiden varassa sukeltajan henki on. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (4) Kuka uskaltaa tai haluaa enää ostaa Teslaa kun Teslan asiakaspalvelukin on näin surkeaa? Luulisi heidän pikemminkin kiittävän asiakkaita, kun heidän autoistaan paljastuu näinkin kriittinen vika, ja asiakkaat informoivat siitä ENNEN kuin jollekin sattuu vakava onnettomuus. Itsellä ainakin jäi huono vaikutelma Teslasta ja heidän palvelustaan, koska hiljaisuus on pahin moka heidän puoleltaan. Toivottavasti käyttäjät osaavat tehdä omat päätelmät tällaisesta vastuunvälttämisestä. Yksi lisäsyy Teslan haamujarrutuksiin on kyseisen auton GPS virhe jossa auto kuvittelee ajavansa tien vieressä pientareella. Kun auto ajaa mielestänsä pientareella, vastaan tuleva silta on sille jotain kiinteää, minkä takia pitäisi pysähtyä, että siltaan ei osu. Samoin risteävät tiet ovat sen mielestä vaarallisia ja niihin pitää jarruttaa… GPS virheen havaitsee parhaiten kun suurentaa Teslan ruutua aion aikana niin näkee kuinka pitkällä on Teslan GPSn mielestä auto kulkee Metsähallituksen alueella Jonkun verran asiavirheitä jotka ”Arton” olisi ehkä syytä ottaa huomioon ennen oikeustoimiin lähtöä. Tesla (eikä varmaan mikään muukaan auto) ei ole ikinä käyttänyt ultraääniantureita adaptiivisessa vakionopeudensäätimessä. Ultraäänianturit ovat siihen aivan liian lyhyellä kantomatkalla ja epätarkkoja. Ne ovat pelkästään pysäköintiavustinta varten. Tämä toki olisi ihan oma artikkelinsa kuinka pysäkointiavustimen toiminta muuttui kun ultraäänisensorit poistettiin, mutta vakionopeudensäätimeen näillä ei ollut vaikutusta. Vanhemmissa Tesloissa on keulalla ihan oikea tutka millä auto arvioi etäisyyttä edellä menevään. Tämä on uudemmissa poistettu ja liikennetilanne arvioidaan pelkästään kameroilla. Mutta, haamujarrutuksia tapahtui jo vanhalla järjestelmällä tutkan kanssa, tutkan poistaminen ei ole mikään selitys. Tesla nimenomaan selitti tuolloin että epätarkan tutkan poistaminen vain vähentäisi haamujarrutuksia. Tutkan ongelma on se että se ottaa yhtä hyvin kaiun edellä ajavasta autosta tai sillasta tai lyhtypylväästä, eli kuitenkin joudutaan kameralla arvioimaan onko estettä syytä väistää vai ei.. Olen omistanut monen ikäisiä Tesloja ja kyllä kaikki Autopilot-versiot haamujarruttelevat riippumatta siitä onko autossa tutkaa vai ei. Käytös on hiukan erilaista, kuitenkin tottuneelle kuljettajalle yleensä hyvin ennustettavaa. Vieraallakin tiellä oppii näkemään paikat missä hivuttaa jalkaa jo valmiiksi kaasupolkimelle. Mistään hätäjarrutuksestahan ei ole kyse. Hätäjarrutuksessa Tesla sytyttää hätävilkut ja auto jarrutetaan pysähdyksiin asti. Autopilotin ”haamujarrutus” on teholtaan sama kuin kytkisi vakionopeudensäätimen vauhdissa pois ja jalka ei ole kaasulla, eli maksimi moottorijarrutus. Kuten Moottori kertoo yllä testanneensa, 100->70 km/h noin 3-4 sekunnissa. Jos ei neljässä sekunnissa Teslakuskin jalka löydä kaasupoljinta tai perässä tulevan auton kuski löydä jarrupoljinta, vika lienee jossain muualla kuin autossa. Hankin pari viikkoa sitten auton joka ei ole Tesla mutta siinä on adaptiivinen vakionopeudensäädin. Artikkeli ja sen kommentit auttavat minua paremmin ymmärtämään miksi autoni ilman näkyvää syytä hidastaa vauhtia niin maanteillä kuin kaupungeissa. Hyödyllinen kommentti on pitää jalka kaasupolkimella. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen