8.2.2024 Autoilu Valtaosa ei usko päästövapaaseen liikenteeseen vuonna 2030 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautotoimija Polestarin tuore kyselytutkimus paljastaa, että 48 prosenttia on sitä mieltä, että liikenteen päästöt vievät liikaa tilaa julkisessa keskustelussa. Sähköautotoimija Polestar on selvittänyt suomalaisten asenteita liittyen liikenteen tulevaisuuteen, ilmastoasenteisiin, sähköautoilun edellytyksiin sekä liikennepolitiikkaan.– Meitä kiinnostavat suomalaisten autoiluajatukset näinä liikenteen sähköistymisen aikoina. Aiomme selvittää näitä teemoja kyselytutkimuksin jatkossakin, Polestarin maajohtaja Tommi Luopajärvi kertoo.Kyselytutkimus paljastaa paljon kiinnostavaa kuten sen, että liikenteen vaikutus ilmastonmuutokseen jakaa kansaa. Sekin käy ilmi, että joka viides on vähentänyt autoilua ympäristösyistä, sähköauto on vielä harvojen herkkua ja liikenteen sähköistymiseen tarvitaan lisää kannustimia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto vankasti osa arkeaKyselytutkimuksen perusteella voi kiteyttää, että auto on erittäin vankasti osa suomalaisten arkea ja liikkumisedellytyksiä sekä liikkumistarpeita.Kyselyyn vastaajista puolet ajaa autollaan päivittäin, sähköautoilla ajavista vastaajista peräti 85 prosenttia. Polttomoottoriautoilijoiden ero päivittäisessä autoilussa jakaantui prosenttiluvuin 63–56 (dieselautoilijat–bensiiniautoilijat). Miehet ajavat naisia enemmän päivittäin prosenttiluvuin 56–43.Päivittäinen ajaminen lisääntyy autoilijan iän karttuessa ikähaitarin 18–64-vuotiaat välillä, mutta päivittäisautoilu vähenee ikäryhmässä 65–74-vuotiaat. Eniten autoa käyttävät 45–55-vuotiaat sekä Pohjois-Suomessa eli Oulun ja Lapin lääneissä asuvat.Kun kysyttiin, onko auto pääasiallinen liikkumismuoto, niin 69 prosenttia vastasi myöntävästi. Kevyen liikenteen osuus oli 18 % ja julkisen liikenteen 11 %.Käyttövoimamurros jakaa kantojaKun kysyttiin, onko liikenteen sähköistäminen tärkeää, oli 36 prosenttia vastaajista täysin samaa tai samaa mieltä. Täysin eri mieltä tai eri mieltä oli 29 prosenttia vastaajista.Suomen tulisi siirtyä nopeasti kohti päästötöntä liikennettä -väite jakoi vastaajien kannat liki samassa suhteessa, luvuin 35 % samaa mieltä, 32 % eri mieltä.Päästövapaaksi 2030, tuskin!Vain joka kymmenes vastaajista arvioi, että Suomessa on mahdollista saavuttaa päästövapaa liikenne vuoteen 2030 mennessä. 62 prosenttia vastaajista oli tästä aikajänteestä täysin eri mieltä tai eri mieltä.Kun tavoitevuosi siirrettiin väitteessä vuoteen 2045, oli 38 prosenttia täysin samaa tai samaa mieltä siitä, että päästövapaa liikenne voitaisiin saavuttaa tuolloin. Täysin eri mieltä tai eri mieltä vuoden 2045 tavoitteen saavuttamisesta oli 27 prosenttia.Peräti 25 prosenttia vastaajista kertoi vähentäneensä omaa yksityisautoiluaan ympäristösyistä. Toisaalta 48 prosenttia oli sitä mieltä, että liikenteenpäästöt vievät liikaa tilaa julkisessa keskustelussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVapaa-ajan matkoille etenkinAutoa käytetään valtaosin vapaa-ajan matkoihin, 61 prosentin osuudella verrattuna työmatka-ajoihin (35 %). Poikkeus säännöstä ovat 35–45-vuotiaat, jotka käyttävät autoa enemmän työmatkoihin kuin vapaa ajan matkoihin prosenttiluvuin 49–47. Näin tutkittiin Polestar toteutti kyselytutkimuksen yhdessä Bilendin kanssa marraskuussa 2023. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Tutkimuksen otos painotettiin vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Polestar / Bilendi Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti