16.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: näin toimii Volvo Pentan dieselsähköinen hybridivoimanlähde veneeseen Teksti Benjamin Helander Kuva Volvo Penta, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo Penta on jo tänä vuonna tuomassa markkinoille oman näkemyksensä sähköveneestä varasuunnitelmalla. Jos automaailma on tällä hetkellä miettimässä jollain tavalla uudelleen sähköistymisen nopeuttaan, täällä venemaailmassa ollaan vuosikymmeniä perässä siitäkin kehityksestä. Syitähän tähän on monia, alkaen latausinfrastruktuurin rakentamisen haastavuudesta vesiliikennettä varten, päättyen siihen, että veden vastuksen voittaminen potkuria pyörittämällä syö akkua reippaalla tahdilla. Hinta on myös huomattavan korkealla. Ratkaisuitakin on esitetty, ja sähköveneitä on jo rajoitetuissa määrin tuotannossa, mutta selvää on, ettei veneiden laajamittainen sähköistäminen ole lähivuosikymmeninä näköpiirissä. Automaailman ratkaisuista suoraan ammentaen venemaailmaan on tulossa hybridiratkaisuja, jotka mahdollistavat sähköllä ajamisen, mutta tarjoavat tarvittaessa myös polttomoottorin voimaa. Volvo Pentalta tällainen ratkaisu nyt löytyy, ja ruotsalaisvalmistajan autokaimaa lainaten voisi todeta, että kyse on sähköveneestä varasuunnitelmalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridi vesilläVolvo Penta NC 37:lle paras luonnehdinta on se, että kyse on lataushybridistä vesillä. Kyse ei siis ole monista laivoista tutusta dieselsähköisestä voimansiirrosta, jossa varsinaiset dieselkoneet vain tuottavat sähköä sähkömoottoreille, jotka sitten pyörittävät potkureita. Toki Volvo Pentan ratkaisussa dieselkoneilla on mahdollista ladata akkuja, aivan kuten niitä on mahdollista ladata myös sähköverkosta, mikä on tietenkin energiatalouden näkökulmasta se viisaampi vaihtoehto. Volvo Penta D4-320 vastaa hybridiratkaisun dieselpuolesta. Venemessuilla Volvo Pentan osastolla ei ollut esillä tätä hybridivoimalinjaa, mutta yksi sen kulmakivistä kylläkin. NC 37:n lopulta sykkivä sydän muodostuu nimittäin kahdesta vierekkäin asennetusta 3,7-litraisesta nelisylinterisestä 320 hevosvoiman Volvo Penta D4-320 -sisädieselmoottorista. Moottorin perässä on luonnollisesti vetolaite, mutta hybridijärjestelmässä siihen väliin on onnistuttu puristamaan kummankin dieselmoottorin kohdalla oma 60 kilowatin sähkömoottori, joka lisää yhdistelmän pituutta vain parillakymmenellä senttimetrillä. Sähkömoottorit voivat pyörittää vetolaitetta dieselmoottoreista vapaina, mutta vain pienillä nopeuksilla. Sähkömoottoreita ruokkii kahdeksaan osaan veneen keskirunkoon pilkottu 67 kilowattitunnin akusto. Esimerkiksi Volvo Pentan käyttämällä melkein 12-metrisellä testiveneellä Jeanneu NC 37:llä viiden solmun nopeudella on mahdollista päästä noin 15 meripeninkulman eli suunnilleen 28 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Dieselit hyrähtävät käyntiin mikäli patteri loppuu tai nopeus kasvaa yli 10 solmuun. Dieseleillä toimintamatka on ajotavasta riippuen paljon tai erittäin paljon pidempi, ja matkanopeus voi kasvaa 35 solmuun eli noin 65 kilometriin tunnissa. Akustosta on hyötyä myös dieselpainotteisessa ajossa, sillä 67 kilowattitunnista riittää huomattavasti virtaa tämänkokoisen veneen monien sähkölaitteiden ylläpitoon, ja se on ilman muuta kaikki kotiinpäin. Aivan ruusuilla tanssimista tai oikotie onneen veneen hybridijärjestelmäkään ei silti ole. Järjestelmän tullessa kaupalliseen käyttöön sen lisähinta tavalliseen polttomoottoriin nähden tulee tarkentumaan, mutta olemaan joka tapauksessa selvästi perinteisiä ratkaisuja korkeampi. Lisäksi järjestelmä tuo veneeseen huomattavasti ylimääräistä painoa. Lähteet: Volvo Penta, TotalVene, Boating Mag Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen