3.4.2019 Liikenne Virkamiesten taustamuistio: autoilijalle keppiä, ja vähän porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virkamiesten ehdotus vuosien 2019–23 liikennepolitiikaksi: tiemaksut kaupunkiseuduille, ajoneuvoveron voimakkaampi porrastus, polttomoottoriautojen myyntikiellot, oman auton käytön kannustimien minimointi... Liikenne- ja viestintäministeriö on koostanut 16-sivuisen taustamuistion liikenne- ja viestintäpolitiikan mahdollisista toimenpiteistä seuraavalla hallituskaudella eli vuosina 2019–2023. Muistio on virkamiesten näkemys, eikä sellaisena mikään yksi yhteen hallitusohjelmaan tuleva osio – eikä vaalejakaan ole vielä käyty. Virkamiesten ajatukset pohjautuvat ministeriön aiempaan tulevaisuuskatsaukseen, eikä muistiota ole käsitelty poliittisesti.Taustalla on pyrkimys hiilettömään liikenteeseen. Suomi on Pariisin ilmastosopimuksessa sitoutunut siihen, että kasvihuonepäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä puoleen vuoden 2005 tasosta. Kansallinen hiilineutraalisuus edellyttää liikenteen päästöjen loppumista kokonaan vuoteen 2045 mennessä.Tässä työssä liikenteellä on sijansa. Suomessa liikenne muodostaa noin viidenneksen kasvihuonekaasupäästöistä. Henkilöautoliikenteen osuus on noin kymmenesosa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKarua luettavaaVirkamiestyönä työstetty taustamuistio on varsin karua luettavaa yksityisautoilun näkökulmasta.Virkamiehet tarjoavat lähinnä keppiä, selvästi vähemmän porkkanaa.Jälkimmäiseen keinovalikoimaan voi laskea pihien autojen ajoneuvoverotuksen mahdollisen lieventämisen sekä rahalliset tukitoimet uusien sähkö- ja kaasuautojen hankintaan. Porkkanaksi voidaan lukea myös yritysten mahdolliset verohelpotukset päästöttömien työsuhdeautojen hankintaan ja taloyhtiöiden tukeminen sähköautojen latausverkoston rakentamisessa.Muistion mukaan vähäpäästöisen liikkumisen tulee olla houkutteleva vaihtoehto yksityisautoilulle erityisesti kaupunkiseuduilla ja niiden välisessä liikenteessä.Kovat tavoitteetMuistion mukaan verouudistuksen ja tukien tavoitteena on kasvattaa sähkö- ja kaasuautojen osuus ensirekisteröidyistä autoista nykyisestä muutamasta prosentista vähintään25 prosenttiin vuoteen 2023 mennessä.Kuulostaa aika huimalta tavoitteelta, ellei sähköautoiksi lasketa kaikkia sähkö apuna käyttäviä hybridiautoversioita.Myyntikieltojakin on luvassa, jos virkamiesten näkemykset tulevat osaksi tulevaa hallitusohjelmaa: ”Muiden pohjoismaiden tahdissa kielletään uusien bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen myynti ja vaikutetaan vastaavan EU-tasoisen tavoitteen saavuttamiseksi.” Autoliiton Pasi Nieminen: Virkamiehet eivät ole ajan tasalla Liikenteen tulevaisuutta käsittelevään virkamiesmuistioon perehtynyt Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen näkee ehdotuksissa kuten mahdollisissa polttomoottoriautojen myyntikielloissa useita ongelmia. – Polttomoottoriautojen myyntikellon esittäminen osoittaa, etteivät virkamiehet ole asiassa ajan tasalla. Suomi, eduskunta tai virkamiehet eivät päätä siitä, minkälaisia uusia autoja EU:n alueella saa tyyppihyväksyttyä, eivätkä he voi kieltää käytettyjen autojen tuontia tavaroiden vapaan liikkuvuuden periaatteen vastaisesti, Nieminen tähdentää. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi NieminenNiemisen mukaan Suomi on harjoittanut laitonta autoverotusta vuosikymmeniä EU:n jäsenenä ja virkamiehistössä näyttäisi hänen mukaansa olevan yhä kova halu laittomuuksien laajentamiseksi.– Esitys oman auton käytön kannustimien minimoimisesta osoittaa, ettei liikenne- ja viestintäministeriössä Helsingin Esplanadilla ymmärretä miten ja miksi suomalaiset liikkuvat, Nieminen tylyttää.– Sen sijaan, että liikkumisesta meidän haastavissa oloissa tehtäisiin kilpailukykytekijä, niin sitä halutaan hankaloittaa ja vaikeuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeppiä luvassaVirkamiesnäkemyksen mukaan liikenteen verouudistuksen yhteydessä tulisi ottaa käyttöön kilometripohjainen tiemaksu. Kaupunkiseutujen tiemaksut tulisi niin ikään tehdä mahdollisiksi.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on tuonut julkisuuteen laajempia näkemyksiä mahdollisiin tiemaksuihin tai pikemminkin tieveroihin liittyen.– Henkilöliikenteen päästöt ovat laskussa ja laskevat jatkossa entistä nopeammin EU:n autoteollisuudelle asettamien päästörajojen myötä.Tämä muutos näkyy nopeasti esimerkiksi Helsingin seudulla.– Helsingin seudulla on Suomen nuorin autokanta ja ympäristötavoitteet saavutetaan ilman tieveroakin, Nieminen linjaa.Hän muistuttaa, että tievero rasittaisi eniten pitkää työmatkaa kulkevia pienituloisia ihmisiä, joiden asuminen on kustannussyistä keskittynyt seudun ulkoreunoille ja joilla ei ole käytännössä mahdollisuutta käyttää joukkoliikennettä.Niemisen mukaan on vaikea kuvitella, että ihmisten elämä ja liikkuminen helpottuisivat ruuhkamaksuilla eli tieverolla, tulisihan valtaosalle ihmisistä liikkuminen hankalammaksi.Autokantaa nuorennettavaMuistio tuo esiin jo kuluneeksi käyneen faktan: Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Henkilöautokannan keski-ikä on yli 12 vuotta.Vanhojen autojen kulutus ja päästöt ovat keskimäärin uusia autoja huomattavasti korkeammat. Virkamiehet haluaisivat nopeuttaa autokannan uusiutumista nollapäästöiseksi.Toiveissa on etenkin sähkö- ja kaasuautojen osuuden kasvattaminen. Virkamiehet varaisivat valtion budjetista hallituskaudeksi näille henkilöautoille tukirahaa 30–50 miljoonaa euroa.Suomessa auton keskimääräinen arvo on 3 600 euroa. Auton vaihdossa tarvittava väliraha uuteen ja vähäpäästöiseen autoon on tästä monelle tyystin tekemätön paikka. Asian on ottanut esiin myös Autoliiton Pasi Nieminen.– Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan.Henkilöautoilu välttämätöntäLiikenteen päästökeskustelun käydessä ylikierroksilla on Autoliiton Nieminen muistuttanut useaan otteeseen, että henkilöauto on monelle suomalaiselle aivan välttämätön kulkuneuvo, ei luksustuote.– Joukkoliikenne ei ratkaise harvaan asutun Suomen kaikkia liikkumistarpeita, vaikka olisikin toimiva ratkaisu siellä missä asuu ja työskentelee tiheässä paljon ihmisiä.Nieminen tuo esiin sen faktan, että Suomi on EU:n harvimmin asuttu maa, jossa myös kaupunkiseudut ovat harvaan rakennettuja.– Pieni väkiluku eli harva-asutus johtaa siihen, ettei meidän olosuhteissa ole riittävästi joukkoja joukkoliikenteeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän ajoaMuistiossa nostetaan esiin, ettei biopolttoaineilla voida poistaa liikenteen päästöjä, sillä niihin on kestävästi saatavilla vain rajallinen määrä raaka-aineita.Päästövähennysten painopiste tulee siksi siirtää tieliikenteen energiankulutuksen vähentämiseen. Se taas tarkoittaisi ajettujen kilometrien vähentämistä.Raha ratkaiseeTaloudellinen ohjaus on muistion mukaan keskeisin keino vähentää päästöjä. Virkamiehet vapauttaisivat päästöttömät ajoneuvot autoverosta. Samoin luovuttaisiin päästöttömien ajoneuvojen käyttövoimaverosta.Aielistalla on myös fossiilisten polttoaineiden verotuksen asteittainen korottaminen.Virkamiehet jyrkentäisivät voimakkaasti auto- ja ajoneuvoveron hiilidioksidiporrastusta.Ja jos tavoitteena on alentaa vähäpäästöisten henkilöautojen autoveroa, on vastaavasti painetta kompensoida verokertymää nostamalla suuripäästöisten henkilöautojen ajoneuvoveroa.Autoliitto on muistuttanut, että liikenteen verotus on joka tapauksessa uudistettava. Tässä yhteydessä valtiovalta joutuu arvioimaan kuinka paljon se voi jatkossa verottaa liikennettä, jotta se ei samalla itse aiheuttaisi päästötavoitteiden vastaisia esimerkiksi autokantaa vanhentavia toimia.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 22.6.2025 Uutinen Yllätyslähtö: käännettyään Renaultin suunnan Luca de Meo lähtee muotialalle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla