16.12.2020

2021 911 GT3 Cup – 992-sukupolven Porsche-kilpuri 225 000 euroa

Vuoden 2021 911 GT3 Cup on julkistettu ja tulee myyntiin helmikuussa hintaan 225 000 euroa. Sen 4-litrainen vapaasti hengittävä kuusisylinterinen vastaiskumoottori tuottaa yli 500 hevosvoimaa.

Vuosimallin 2021 911 GT3 Cup on Porsche Motorsportin valmistaman kilpurin tuorein painos, joka saadaan kauppoihin helmikuussa. Luonnollisesti jälleen kerran suorituskyky on kasvanut, mutta samalla on pyritty pitämään käyttökulut kurissa.

Porsche 911-mallin tuoreimpaan 992-sukupolveen pohjautuva kilpuri käy sen oman merkkiluokan kaikille tasoille korkeimmalta Formula 1-kilpailujen yhteydessä ajettavasta Porsche Mobil1 Supercupista aina kansallisen tason Porsche Sprint Challengeen. Viimeksi mainitun luokan autoja on Suomessakin useita ja niillä ajetaan kilpaa kotimaan radoilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2021 911 GT3 Cup

Porschen Cup-auton voimalinja on päälinjoiltaan varsin yhtenevä GT3-katuautoversion kanssa. Uuden tapauksessa tämä tarkoittaa 4,0-litraista vapaasti hengittävää kuusisylinteristä vastaiskumoottoria, joka myös bokserimoottorina tunnetaan.

Huipputeho on nyt noin 375 kilowattia (510 hevosvoimaa) moottorin huutaessa 8400 kierrosta minuutissa ja kierrosrajoitin pysäyttää menon moottorin kiljuessa 8 750 kierrosta minuutissa. Tämä on 25 hevosvoimaa edellistä 991.2-sukupolven 911 GT3 Cup autoa enemmän. Huippuvääntö asettuu lukemaan 470 newtonmetriä kierrosluvulla 6 150 kierrosta minuutissa.

Voima välitetään taka-akselille kuusipykäläisen sekventiaalivaihteiston välityksellä ja taka-akselilta löytyy toki myös mekaaninen tasauspyörästön luistonrajoitin. Uutuutta toimitetaan kolmella eri putkistolla kilpasarjan meluvaatimusten mukaan.

Uudessa 992-sukupolven asussa Cup-kilpuri hyödyntää ensimmäistä kertaa leveää turbon koria. Tämä mahdollistaa runsaamman raidevälin ja leveämmät vanteet: edessä nyt 12-tuumaa ja takana 13-tuumaa. Uudet kyljistä, takarenkaiden etupuolelta, löytyvät ilmanottoaukot johtavat ilman moottorille täysin uutta väylää pitkin. Takasiipi on nyt kannateltu yläpuolelta, jotta siiven alapinta saadaan tasaiseksi maksimoimaan sen vaikutusta.

Korirakenteissa on käytetty runsaasti alumiinia ja sekä ovet, konepeitto että takasiipi on valmistettu hiilikuitulujitteisesta muovista (CFRP). Ikkunat on kilpa-autoille tyypilliseen tapaan polykarbonaattia. Auton massa on silti kasvanut 35 kilogrammaa, mutta tämä toki selittyy merkittävästi kasvaneella koolla.

Uusi katulaillinen Porsche 911 GT3 saa eturipustukseksi päällekkäiset kolmiotukivarret ja samaa rakennetta hyödynnetään myös kilpa-autossa. Myös taka-akselin pyöränripustus on hyvin lähellä katuautoa. Ohjaustehostin on nyt sähköhydraulisesti toteutettu.

Vuosimallin 2021 911 GT3 Cup tulee oletettavasti olemaan jälleen hieman edeltäjäänsä nopeampi, Porschen mukaan 1 prosentin verran, ja kaikki kilpasarjat päivittyvät uusille autoille. Toimitukset alkavat helmikuussa 2021 hintaan 225 000 euroa, joten näemme näitä jo varsin pian kilparatojen puolella.

Kuvat ja lähde: Porsche

Luetuimmat