Ajoneuvot | Uutinen | 7.10.2019

70 vuotta sitten: Yhdistynyt kuningaskunta luovutti Volkswagenin saksalaisille

Volkswagenin matka maailman merkittävimmäksi autonvalmistajaksi alkoi brittisotilaiden käsiin joutuneista raunioista.

Jaa artikkeli

Päivälleen 70 vuotta sitten, lokakuun 8. päivä vuonna 1949, Iso-Britannian asevoimat luovuttivat Volkswagenwerk GmbH:n tuoreelle Länsi-Saksan valtiolle.

volkswagen

Eversti Charles Radclyffe allekirjoittamassa omistuksen siirtosopimusta.

Volkswagenin tehtaat olivat jääneet sodan loputtua Iso-Britannian miehitysvyöhykkeelle. Britit olivat myös nimenneet miehittämänsä kaupungin Stadt des KdF-Wagens bei Fallerslebenistä uudelleen läheisen linnan mukaan Wolfsburgiksi.

Raunioitunut autotehdas oli noussut brittien käsissä vähitellen eloon, vastoin lähes kaikkia uskomuksia. Suuri vastuu yhtiön jaloilleennoususta annetaan Iso-Britannian armeijan majuri Ivan Hirstille.

Rauniosta talousihmeeksi

Brittien käsissä tehdas toimi vuodet 1945–1949. Tässä asemassa Volkswagenwerkin tehdas pääsi aloittamaan tuotannon kunnostuksen välittömästi. Yksi tärkeä vaihe oli Hirstin järjestelemä 20 000 auton tilaus Iso-Britannian armeijalle, sillä sodan jälkeen joukoilla oli vajausta kuljetuskalustosta. Tuotanto oli kuitenkin vaikeaa, sillä tehdas oli vaurioitunut sodassa pahoin ja lisäksi komponenteista oli suurta pulaa.

Volkswagenia yritettiin tarjota lähes kaikille maailman autonvalmistajakansoille, mutta takamoottoriauton saama nyrpeä vastaanotto jätti britit omilleen.

volkswagen

Kaikesta huolimatta majuri Hirst yhdessä saksalaisen apulaisensa Heinrich Nordhoff onnistuivat tehtävässään aloittaa tuotanto uudelleen, ja vähitellen Volkswagenista nousi tärkeä osa Länsi-Saksan talousihmettä.

Yhden mallin politiikka

Brittien luovutettua tuotanto saksalaisille lokakuussa 1949 nousi Heinrich Nordhoff Volkswagenin johtoon, missä hän jatkoi kuolemaansa asti vuoteen 1968. Nordhoff suosi johtamisessaan yhden mallin politiikkaa, vaikka Kuplana tunnettu Volkswagen Typ 1 saikin rinnalleen Kleinbussina tunnetun Typ 2:n ja Karmann Ghia -urheiluauton, mutta se on toinen tarina se.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Volkswagen   

Jaa artikkeli

Keskustelu