5.9.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Opetuksia Pandalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitä neljätoistavuotias Fiat Panda voi opettaa? Ostin kesälomaa varten auton. En varsinaista kesäautoa festarikiertelyyn, vaan kulkuneuvon matkaa varten. Auto on Fiat Panda. Ei se Giugiaron piirtämä riemastuttava klassikko, vaan se uudempi viisiovinen takalamppunsa Volvolta lainannut malli. Eikä edes neliveto, vaan tavallinen etuvetoinen manuaalivaihteinen pikkuauto.Pandan hankintaan liittyi Ukrainaan ja Romaniaan suuntautunut lomamatka. Sinne en ennestään omistuksessani olevilla harrasteautoilla halunnut lähteä. Pandassa houkuttivat kohtalainen maavara, yllättävän vankka rakenne ja edulliset osat – sekä toimiva ilmastointi.Vanhana italialaisena hintakaan ei ollut paha. Toki toivon myyväni auton minimitappiolla, sillä Panda selvisi Itä-Euroopan röykkyisistä asvalttiteistä, eläinten väistelystä, jokiylityksestä ja paluumatkan Nürburgring-kierroksesta hienosti. Ja ehtipä auto esiintyä Moottorin keväällä julkaistavan matkailujutun kuvituksessakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon tilaa, vähän autoaMutta mitä noin kymmenisen tuhatta kilometriä italialaisella peruspikkuautolla sitten opetti? Yllättävän paljon. Pandahan on autona yksinkertaisimmasta päästä. Paljon tilaa, sen ympärillä aika vähän autoa. Turhia hienouksia ei ole, ellei ajotietokonetta ja lisävarusteista ilmastointia sellaiseksi lasketa. Mutta vuosituhannen alkupuolella Fiat osasi kompromissit: ohjaustehostus on kaupunkiautossa kätevä, tilankäyttö on huipputehokasta ja halvan muoviseen sisustaan tuodaan iloa verhoilun väreillä.1980-luvun puolivälissä syntynyt 1,2-litrainen Fire-moottori ei ole mikään mekaniikan ihme: neljä sylinteriä, minimimäärä venttiileitä (8) ja nokka-akseleita (1) tuottaa tasan 60 hevosvoimaa. Taloudellisuutta varten ei ole muuttuvaa venttiilinajoitusta tai muuta mukavaa, monipisteruisku sentään löytyy.60 hevosvoimaa ei ole paljon, mutta se riittää mainiosti. Pandaa ei ole vielä optimoitu kulutusmittauksiin tai muihin teoreettisiin testeihin, vaan se on tehty vielä perinteiseen tapaan kuljettajan ehdoilla. Moottorin huippuvääntö ei huimaa, mutta ahtamaton kone vetää tasaisesti ja sitkeästi. Reagointi kaasuun ei ole urheilullista, mutta loogista kylläkin. Kytkin puree vaivatta, ja korkealle kojelautaan sijoitettu vaihdekeppi on aina käsillä. Viisinopeuksisen vaihteiston välityksetkin on optimoitu ajettavuuden eikä kulutussyklin ehdoilla. Alle tuhatkiloinen Fiat Panda liikkuu pienellä moottorillaan vaivatta.Itse asiassa Pandalla on todella helppo ajaa, oli kyse sitten taskuparkkeeraamisesta, mäkilähdöstä tai kadunkulmista. Vasta kiihdytys maantielle paljastaa, ettei tehoa oikeastaan ole. Hetken se rasittaa, sitten siihen tottuu.Ei perustekniikkaan pohjautuva Panda mikään ekoihme ole, muttei varsin janoinenkaan. Lähes täyteen kuormattua italialaisautoa kiusattiin Karpaattien vuoriston yli, ali ja ympäri, ja tulipa autolla taitettua toista tuhatta kilometriä Autobahnaakin. Lopputuloksena 6,4 l/100 km – ja ilmastointi jauhoi koko ajan. Ei huikea tulos, mutta ei varsinaisesti huonokaan.Verrattuna uuteen?Kaikki tämä palasi mieleeni kesäloman loputtua. Panda jäi talliin odottamaan tulevaa myyntiä, ja kulkuneuvo vaihtui hetkeksi Kesä kaasulla -sarjan Seat Aronaan, sitten uuteen Renault Clioon.Kumpikin tarjoaa manuaalivaihteiston ja turboahdetun kolmisylinterisen yhden litran moottorin. Seatissa hevosia on 90, Renaultissa komeat sata.Huomattavasti paremmasta teho-paino -suhteesta huolimatta sekä Seatin että Renaultin ratissa huomaa taajama-ajon olevan vaivaannuttavampaa kuin vanhassa Fiatissa: taloudellisuusoptimoidut välitykset ovat huippupitkät ja alavääntö ohutta ennen ahtimen heräämistä. Piikikäs luonne tekee liikkeellelähdöistä rasittavampia kuin pitäisi, ajoittain kakkonen on kadunkulmissa vähän turhan pitkä, ja moottoriliikennetien loivassakin ylämäessä vitonen on liikaa. Kolmesylinterisen jurina rasittaa.Oma juttunsa on näkyvyys ulos: siinä on menty yhtä paljon taaksepäin kuin passiivisessa turvallisuudessa on otettu askelia eteenpäin. Ei pystyperäisessä Pandassa kaipaa edes pysäköintitutkaa, Renault Cliosta löytyy jopa 360-asteen kamera.Ei vara vanhassa toki parempi ole: pikkuautojen varustetasot ja laatuvaikutelmat ovat tehneet valtavan loikan, melutaso on parantunut ja kulutus on pysynyt kaikesta huolimatta ainakin ennallaan, jos ei romahtanut. Vuosikymmenten aikana tehty tuotekehitystyö ei todellakaan ole mennyt hukkaan, mutta sitä ajoittain ohjaavien motiivien takia aina kehitys ei mene pelkästään eteenpäin. Ajoittain on hyvä kurkata menneeseen, sieltä voi löytää paljon matkan varrella unohtunutta tietoa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajatuksia autoista Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen