7.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Giulia – läpeensä aito Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Giulia ansaitsee kaikki ylisanat. Hyvää: ohjaus, ajettavuus, merkin luonteen palauttaminen. Huonoa: etuistuimet. Samalla kun kirjoitan tätä juttua, otan kulauksen taannoiselta Italian-matkalta mukaan tarttuneesta San Benedetto -kivennäisvesipullosta. Korkkia sulkiessani tajuan, miten paljon Alfa Romeossa onkaan samaa.Vastakohtia vastakohtien perään.Pullo on kauniisti muotoiltu, mutta vähän löysää muovia.Toisaalta vesi kuplii ihanasti suussa.Korkin valujäljet hankaavat sormia.Mutta kierteet ovat lyhyet. Välähdyksenomainen ranneliike, niin hiilihapot ovat suojassa.Kyse on viha–rakkaussuhteesta, italialaisesta tavasta tehdä asioita – vain täydellisyys kelpaa, muuten antaa olla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhat numerot mielessäOmistin aikanaan ihanan herkän Alfa Romeo 156:n. Siksi kuuluin heihin, joiden mielestä isompi 159-seuraaja oli pelkkä lihava laiskimus.Ja siksi odotin uuden Giulian Suomi-koeajoa intohimoisesti. Ensikoeajo tukholmalaisella rata-alueella pari kuukautta aikaisemmin oli muistissa, mutta löytyisikö nyt jotain, mikä himmentäisi hehkua?Eipä löytynyt.Mutkat suoriksiTämäkin tarina kiteytyy ohjaukseen. Siinä Alfa Romeo Giulia eroaa kaikista muista autoista.Vanhat refleksit palasivat mieleen kuin itsestään. Tuntuma on tismalleen yhtä hetkinen kuin silloin joskus – kaistanvaihdoissa riittää todella pieni kääntö, eivätkä kädet puhu italiaa jyrkemmissäkään kulmauksissa.Mutkatiellä alusta seuraa hienosti ohjauksen osoittamia polkuja. Jos innostuu kenkimään, perä lähtee märällä asvaltilla äkkiä irti. Takaveto ei kuitenkaan vie kuskia, sillä ajonvakautus pitää auton määrätietoisesti tien suunnassa.Siinäkään ei ole mitään uutta. 156-mallin myöhemmissä versioissa saimme tottua vakautuksen alituiseen vahtimiseen, niin etuvetoinen kuin auto olikin. Merkin nykyinen italowestern-omistuspohja ei selvästi tahdo ottaa kardaanivedon kanssa riskejä.Entä sitten se suoraan ajo.Ei uskoisi, että tämä on se sama ohjaus, jonka avulla Giulian saa kääntymään yhtä nopeasti kuin San Benedetto -pullon korkin. Ratti stabiloituu keskiasentoonsa, silti perimmäisen herkkyytensä säilyttäen.Aitoa dynaamisuuttaOikeastaan ainoa Giuliasta puuttuva asia on korkealle laulava Twin Spark -bensiinimoottori. Se ei tosin ole auton vaan nykyajan vika.2,1-litrainen diesel kuulostaa täyskaasukiihdytyksessä siltä itseltään. Kone kuitenkin vastaa hanakasti kaasuun eikä 8-vaihteinen automaatti ihmettele, joten temperamenttia löytyy lopulta ajettavuuden vastineeksi.Ajotiloista Dynamic kannattaa pitää aina päällä. Se ei muuta ohjausta ylijäykäksi, alustaa nypyttäväksi eikä voimalinjaa hermostuneeksi. Giulian luonne säilyy elastisen sporttisena, joka saattaa näennäisurheilulliset autot naurunalaisiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietää missä istuuAjotuntuman kruunaa ohjauspyörä, jonka kehä on sopivan (lue: vanhanaikaisen) ohut ja pehmeäpintainen. Vuosituhannen vaihteen puurattityyliin ei sentään ole palattu.Muuten retroilua ja nykyaikaa yhdistellään onnistuneesti. Saksalaiset premium-merkit pyyhkivät Giulian laatuvaikutelmalla pöytää, mutta kojelaudan perusmuodot ovat siistit, näytöt tyylikkäitä ja valikoiden käyttö mutkatonta.Pikku kömmähdyksiä – tietenkin – riittää. Isot vaihdelavat miltei koskettavat vilkku- ja pyyhinviiksiä, etuistuimista on unohtunut tuki ja takaluukun peltinen sulkemisääni pudottaa viimeisetkin syyslehdet pihakoivuista.Kaikki kuitenkin unohtuu, kun lähtee ajamaan.Ei pelkkiä vaikutteitaSiinä, että automalli noudattaa valmistajansa pitkiä perinteitä, ei ole mitään ihmeellistä. Sen sijaan kerran menetetyn perimän uudelleen saavuttaminen on paljon, paljon harvinaisempaa.Joko Alfa Romeolla ovat töissä tismalleen samat insinöörit kuin 1990-luvulla, tai sitten suunnittelijoiden uusi sukupolvi on koeajanut käytettyjä Alfoja ahkerasti. Joka tapauksessa lopputulos on hämmästyttävä. Uusi Giulia ei pelkästään tunnu Alfa Romeolta, vaan on sellainen. Siinä on vissi ero.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 180 hv AT8 Super Hinta alkaen 45 334 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 773 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 132 kW (180 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (1750 r/min) Vääntö 450 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4643 mm, leveys 1873 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2820 mm Euro NCAP Ei testattu 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen