2.2.2016

Arvostetuin automerkki on Volvo – perässä Mersu ja Toyota

Suomalaisten arvostama Mercedes-Benz on joutunut luovuttamaan ykköspaikkansa Volvolle automerkkien mainetta mittaavassa tutkimuksessa.

TNS Gallupin vuotuisesta Automerkkien maine Suomessa -tutkimuksen mukaan Volvo on maineeltaan Suomen paras automerkki. Ero aiempina vuosina kärkeä pitäneseen Mercedes-Benziin oli pieni.

– Volvolla oli nousua kaikilla maineen tasoa mittaavilla osa-alueilla. Erityisesti mielikuvat Volvon taloudellisesta menestyksestä sekä tuotteiden ja palveluiden laadusta ovat parantuneet selvästi viime vuosina, Senior Research Manager Jouni Tuominen TNS Gallupilta kertoo.

Vuoden takaiseen verrattuna mainettaan paransi selvästi myös kolmannelle sijalle kirinyt Toyota, joka päihitti muun muassa premium-merkit, Audin ja BMW:n.

Tutkimuksessa Volkswagenin maine laski hitusen, vaikka kysely tehtiin kesällä 2015 – eli ennen yhtiön päästömittauksista syntynyttä kohua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maine korreloi myynnin kanssa

Suomessa automerkin maine korreloi voimakkaasti kuluttajien ostokäyttäytymisen kanssa. ”Audilla, BMW:llä ja Mercedes-Benzillä on parempi maine kuin mitä niiden markkinaosuus osoittaa, mutta jos perinteiset premium-merkit jätetään tarkastelun ulkopuolelle, voi sanoa, että automerkin maine kulkee kutakuinkin käsi kädessä myynnin kanssa. Sen takia mainetta kannattaa myös kehittää”, Tuominen sanoo.

Suomen viime vuonna myydyimmät automerkit, Volkswagen ja Toyota sijoittuivat myös mainetutkimuksessa kärkeen, kun premium-autot jätetään pois laskuista.

TNS Gallup on mitannut automerkkien mainetta vuodesta 2013 lähtien. Tutkimus perustuu yhtiön kansainväliseen TRI*M-mainetutkimukseen, jota käytetään pääsääntöisesti yritysten maineiden tutkimiseen. Yleisen mainekäsityksen lisäksi tutkimus tarjoaa tietoa kuluttajien automerkkeihin liittämistä rationaalisista ja emotionaalisista mielikuvista.

– Kun ihmisiltä kysytään perusteluita auton ostolle, esiin nousevat usein rationaaliset syyt. Oikeasti autot herättävät kuitenkin tunteita, jotka vaikuttavat ostopäätökseen. Jokin automerkki voi olla inhokki tai suosikki, vaikkei sille ole mitään järjellistä syytä. Näyttäisi, että tunne ajaa Suomessa autobisnestä ja maineella on merkitystä autokaupassa, Tuominen sanoo.

Tutkimus toteutettiin kesällä 2015 web-kyselynä. Vastaajina oli 1500 aktiivi-ikäistä suomalaista, joista jokainen arvioi keskimäärin kolmea itselleen tuttua automerkkiä.

Lähde TNS Gallup, kuva Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat