28.12.2022

Autokauppa: käytettyjen henkilöautojen keskihinta laskussa

Automyyntiä kotikäynnillä

Vaihtoautojen keskihinnat ovat tippuneet vuoden alusta 500 euroa, paljastuu vaihtoautoketju J. Rinta-Joupin myyntitilastoista. Sama laskeva trendi näkyy Autoalan Tiedotuskeskuksen seurannassa

Käytettyjen vaihtoautojen keskihinnat ovat laskeneet vuoden alusta, paljastuu vaihtoautoketju J. Rinta-Joupin tuoreimmista myyntitilastoista, joiden vertailutiedot on kerätty aikaväliltä 1.1.–30.11.2021 ja 1.1.–30.11.2022.

Lukujen mukaan viime vuonna myytyjen käytettyjen autojen keskihinnat nousivat tasaisesti vuoden loppua kohden. Tänä vuonna trendi on päinvastainen ja keskihinnat ovat loppuvuonna selvässä laskussa alkuvuoteen 2022 verrattuna.

Eurosummana kerrottuna loka–marraskuun 2022 aikana myytyjen vaihtoautojen keskihinta oli noin 500 euroa alhaisempi kuin tammikuussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keskihinta noin 15 100 euroa

On myös kiinnostavaa tietää, paljonko käytetty henkilöauto maksaa keskimäärin. Vaihtoautoketjun tilastojen mukaan myytyjen käytettyjen henkilöautojen keskihinta on tänä vuonna tähän mennessä mitattuna noin 15 100 euroa. Viime vuoden vastaava mitattu lukema oli 16 000 euroa.

– Näyttää siltä, että tämän vuoden keskihinta myydyissä vaihtoautoissa tulee jäämään noin tuhat euroa viime vuotta alhaisemmaksi, J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni arvioi.

Yleistä autokaupan tietoa on, että loppuvuoden aikana kuluttajahintoja ovat nostaneet vuoden takaiseen verrattuna ennen kaikkea sähkön, bensiinin, dieselin ja lainojen keskikoron nousu.

– Näillä on suora vaikutus autoilusta ja auton ostosta aiheutuviin kuluihin. Moni suomalainen pyrkii säästämään arjen menoissa ja myös autojen osalta kiinnostus kohdistuu tällä hetkellä selvästi aiempaa edullisempiin vaihtoehtoihin.

”Keskimääräinen hinta laskenut”

Autoalan Tiedotuskeskus seuraa uusien ja käytettyjen autojen hintakehitystä Suomessa. Seurannan mukaan ”Käytettyjen autojen keskimääräinen hinta on pitkällä aikavälillä laskenut. Hintakehitys kääntyi vuonna 2020 kasvuun, sillä koronatilanteessa käytettyjen autojen kysyntä on kasvanut samalla kun uusien autojen rekisteröinnit ovat komponenttipulan takia vähentyneet.”

Vastaavasti uusien autojen hinnat ovat viime vuosina pysyneet melko samalla tasolla, vaikka samaan aikaan yleiset kuluttajahinnat ovat kasvaneet selvästi.

Autoalan Tiedotuskeskus erittelee kehitystä seuraavasti: ”Autoveron alennukset ovat hintaindeksin mukaan siirtyneet autojen myyntihintoihin. Vuoden 2008 autoveron alennus laski autojen hintoja noin 7 %. Vastaavasti vuonna 2012 toteutettu autoveron korotus nosti autojen hintoja.”

Autoalan Tiedotuskeskuksen käyttämät hintakehitystiedot pohjautuvat Tilastokeskuksen ylläpitämään kuluttajahintaindeksiin, joka kuvaa kotitalouksien Suomessa ostamien tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä. Tilastokeskus kokoaa kuluttajahintaindeksiä kuukausittain kokonaisindeksinä ja hyödykeryhmittäin. Indeksi perustuu lähes 500 eri hyödykkeen hintakehitykseen. Yhtenä seurattavana kohteena on uusien ja käytettyjen autojen hinnat, joita seurataan toteutuneiden kauppahintojen perusteella.

Autokauppa ja uusi autoverolaki

Edustava otos suosituista autoista

Tilastokeskuksen indeksiin valitut automallit ovat edustava ostos suomalaisten suosimista automalleista: hintaindeksi perustuu noin 60 eri automallin tietoihin.

Otos valitaan siten, että se edustaa mahdollisimman hyvin kokojakaumaltaan ja käyttövoimajakaumaltaan yksityistalouksien hankkimien autojen valikoimaa, joka perustuu Traficomin ensirekisteröintitilastoihin.

Auto-otoksessa ei ole mukana leasingkäyttöön tai yrityskäyttöön hankittuja autoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Matkailuajoneuvoissa eri trendi

Vaikka myytyjen käytettyjen henkilöautojen keskihinnat ovat laskussa, niin J. Rinta-Joupin tilastolukujen mukaan yksi ajoneuvoryhmä eroaa trendiltään: suomalaiset ovat ostaneet tänä vuonna lähes kaksituhatta euroa arvokkaampia matkailuajoneuvoja kuin toissa vuonna.

Ja hyötyajoneuvoissa myytyjen yksilöiden keskihinta on nousussa jopa 1 300 euroa.

– Matkailuajoneuvoissa sekä hyötyajoneuvoissa on tänä vuonna käytettyjen ajoneuvojen markkinassa tapahtunut hinnan nousua. Se, että myydyissä ajoneuvoissa näiden tuoteryhmien keskihinnat eivät ole laskeneet henkilöautojen lailla selittyy sillä, ettei niitä osteta hinta edellä. Molemmissa tuoteryhmissä varusteet ovat erityisen tärkeässä roolissa asiakkaalle, eikä niistä haluta tai voida tinkiä, Ala-Hakuni taustoittaa.

Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: J. Rinta-Jouppi OyAutoalan Tiedotuskeskus, Tilastokeskus / kuluttajahintaindeksi 

Luetuimmat