16.2.2022

Automainosten loppuottelu 2022: Super Bowlissa BMW nauratti, Polestar näpäytti

Super Bowl LVI 2022 mainos automainos Polestar

Ystävänpäivän vastaisena yönä pelattu amerikkalaisen jalkapallon mestaruusottelu Super Bowl LVI oli urheilullisesti tasaväkistä kamppailua, mutta myös mainoskatkoilla nähtiin tasaista autoviihdettä.

Los Angelesissa ystävänpäivän vastaisena yönä pelattu amerikkalaisen jalkapallon mestaruusottelu Super Bowl, järjestysnumeroltaan LVI (46), päättyi kotijoukkue Los Angeles Ramsin (NFL) voittoon Cincinnati Bengalseista (AFL) viime minuuttien touchdownilla. Tasaväkisen kamppailun (23-20) lisäksi myös ottelun puoliaikashow oli poikkeuksellisen hyvä.

Mutta se kehyksistä. Super Bowlin hauskinta antia olivat tuttuun tapaan vuoden kalleimmat mainossekunnit. Tänä vuonna 30 sekunnin mainos saattoi maksaa jopa seitsemän miljoonaa dollaria (reilut kuusi miljoonaa euroa), joten ei ihme, että mainoksiin myös panostetaan laadussa ja julkkisten määrässä. Tuttuun tapaan autoteollisuus vastasi suuresta osasta näyttävimpiä mainoskokonaisuuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

A niin kuin Austin Powers

Austin Powers -agenttihupailuista tuttu Dr. Evil harkitsee GM:n mainoksessa valtaavansa maailman, mutta elokuvista tutut kätyrit muistuttavat, että ilmastonmuutos on maailman kovin uhka. Dr. Evil ei halua jäädä toiseksi, joten hän aikoo pelastaa maailman GM:n sähköautomallistolla (mm. Chevrolet Silverado EV)  ja sitten vasta vallata sen. Loistavan Mike Myersin lisäksi rooleissa nähdään Seth GreenRob Lowe ja Mindy Sterling.

https://www.youtube.com/watch?v=uEuEBT0TWQE

F niin kuin F/A-18

Elokuvakytköstä juhlistaa myös Porsche, joka on lyöttäytynyt vihdoinkin saapuvan Top Gun: Maverick -hävittäjärymistelyn matkaan. Nopealeikkauksisessa trailerissa vuorotellaan elokuvasta aiemmin nähtyjä toimintaväläyksiä ja Porschen äärimmäisimpiä malleja 911 GT3:sta sähkökilpuri Mission R:ään. Tom Cruise näkyy Maverickin nimikkoroolissa vain väläyksinä, mutta ilmeisimmin Top Gunilla ja Porschella on jälleen kytkös.

https://www.youtube.com/watch?v=8o7rJgJyF8c

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

I niin kuin ikinuori

Nissanin mainoksessa ihanainen Brie Larson heittää uuden 400Z:n avaimet Eugene Levylle, joka alkuvaikeuksien jälkeen löytää urheiluauton ja manuaalivaihteiden riemun. Alati nuortuva Levy päätyy tasaisesti villimpiin tilanteisiin hiukan Hurjapäät-elokuvien hengessä. Mainoksen todellinen stara taitaa olla kuitenkin sähköinen Nissan Ariya.

https://www.youtube.com/watch?v=Bu56KAaIcac

K niin kuin keksinnöt

Hyundain mainoksessa Arrested Developmentista tuttu Jason Bateman lähtee aikamatkalle keksintöjen historiaan. Ihmiskunnan ensimmäiset kulkineet eivät olleet nopeita, puhelimet eivät olleet älykkäitä, näyttöjä ei kannattanut kosketella ja ensimmäiset sähköautot eivät olleet... noh, häävejä. Ioniq 5 on, ainakin mainoksen mukaan, osoitus, että historian pitkä matka on kannattanut.

https://www.youtube.com/watch?v=83xu4O_eIcM

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

N niin kuin näpäytys

Polestar vastasi ehkä koko Super Bowlin rohkeimmasta automainoksesta. Minimalistisessa mainoksessa kerrotaan lähinnä, mistä tässä ei ole kyse. Ei dieselgatea, ei Mars-haaveita, ei viherpesua, tyhjiä lupauksia tai kompromisseja. Volvomainen pidättyneisyys on kerrankin antanut tietä sille, että merkki näpäyttää kilpakumppaneitaan hillityillä viittauksilla.

P niin kuin penturakkaus

Kia mainoksessa elektroniikkaliikkeestä karkaava robottikoira ihastuu kadulla näkemäänsä EV6:een. Juuri kun pieni robohauva on saavuttamassa unelmiensa auton, siltä loppuu virta. Onneksi EV6 on varustettu kaksisuuntaisella latauksella, joten hätä ei ole tämän näköinen. Taustalla pauhaa Bonnie Tylerin ikoninen Total Eclipse of the Heart.

https://www.youtube.com/watch?v=HoNMz_OV_dI

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

S niin kuin Sopranos

GM:n mainoksen lisäksi myös Chevrolet pisti mainosrahat marmoritiskiin Silverado EV:n puolesta. Tällä kertaa mainoksessa keskitytään pelkästään massiiviseen sähköavolavaan. Mainoksen tyyli on puolestaan lainattu hittisarjasta Sopranos, jonka Alabama 3:n esittämä tunnuskappale Woke Up This Morning saa seuraa Jamie-Lynn Sigleristä (Meadow Soprano). Myös Robert Ilerin hahmo nähdään mainoksessa lyhyelti. Ideana on, että sähkö-Silverado on auto uudelle sukupolvelle.

https://www.youtube.com/watch?v=2bZYqFsU72Y

T niin kuin Terminaattorin eläkepäivät

BMW:n mainos on puhtainta Super Bowl -hömppää. Arnold Schwarzenegger esittää kreikkalaisesta mytologiasta tuttua ylijumala Zeusta, jonka tunnusmerkkinä ovat salamat. Vaimo Heraa esittää puolestaan Salma Hayek. Yhdessä he päättävät eläköityä Kalifornian Palm Springsiin, jossa ylijumala kuitenkin kyllästyy varsin pian leppoisaan elämään ja tekemisen puutteeseen.

Heran ratkaisuna on tietysti uusi BMW iX, sillä sen voi ladata omin voimin, jos sattuu olemaan ukkosen herra. Samalla BMW on hienosäätänyt englanninkielisen sloganinsa muotoon "The Ultimate Electric Driving Machine".

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

V niin kuin Virtaset

Mitä yhteistä on TommylläLesliellä ja Rashidalla? Tietysti sukunimi Jones, joka taipuisi meikäläisittäin esimerkiksi Virtaseksi. Toyota Tundraa juhlistava mainos on sanaleikki idiomista "Keeping up the with the Joneses", jossa omaa (sosioekonomista) menestystä peilataan naapurin Virtasiin. Loppuvitsinä paikalle saapuu Nick Jonas, joka on tuttu puolestaan kolmen veljeksen muodostamasta bändistä Jonas Brothersista.

https://www.youtube.com/watch?v=AtQIz5pkwwg

Teksti: Aake Kinnunen Kuva: Polestar Videot: valmistajat

Jos videot eivät näy, tarkista evästeasetukset ja hyväksy Markkinointi-evästeet.

Luetuimmat