2.9.2018

Autonrengasliitto: Kuuman kesän jälkeen kesärenkaiden kunto saattaa yllättää

Rengasratsia 2016
Kahden euron kolikon nikkeliosuus vastaa noin 3-4 millimetrin pääuraa, joten kolikosta onkin muodostunut rengastarkistusten klassikko.

Harva autoilija edes tuntee lain urasyvyysvaatimukset. Kesärenkaiden kunto saattaa myös olla muuttunut tavallista nopeammin kuumista keleistä johtuen.

Autonrengasliiton toimeksiannosta toteutettu tutkimus paljastaa puutteita autoilijoiden rengastuntemuksessa ja että kesärenkaiden kunto ei ole aina tiedossa.

YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa kesällä 2018 toteutettu kuluttajakysely keräsi yli tuhannen taloudessaan rengasasioista vastaavan suomalaisautoilijan vastaukset yhteen. Näiden pohjalta voidaan väittää vaatimusten ja suositusten olevan hieman hakusessa.

Autonrengasliitto haluaakin muistuttaa kurkkaamaan korin alle renkaiden kunnon selvittämiseksi. Hellekesä on heidän mukaansa myös renkaille rankka, joten nopea kuluminen saattaa yllättää. Kesärenkaiden kunto on varsin helppo tarkistaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kyselytutkimuksen tuloksia

Kesällä toteutetussa kyselytutkimuksessa ilmeni hyviäkin asioita. Kuluneisiin renkaisiin liittyvä vesiliirtoriski tunnistettiin autoilijoiden toimesta varsin hyvin. Peräti 85 prosenttia kuljettajista mainitsi vesiliirtovaaran huonokuntoisilla renkailla.

Valitettavasti muuten tilastot ovat ikävämpiä. Vain 37 prosenttia vastaajista yhdisti pitkät jarrutusmatkat märällä tienpinnalla kuluneiden renkaiden vaaraksi. Ostostelevision puolella todettaisiin, että ”eikä tässä vielä kaikki”.

Vain noin kolmannes vastaajista muisti kesärenkaiden lainmukaisen urasyvyyden minimivaatimuksen oikein. Kerrottakoon tässä, että oikea vastaus on 1,6 millimetriä. Autonrengasliitto tosin suosittelee vähintään 4 millimetrin urasyvyyttä turvallisuuden nimissä.

Turvallisuussuosituksen suhteen kyselytutkimuksen vastaukset vaihtelivat useimmiten 2-4 millimetrin välillä. Autonrengasliitto suosittelee renkaiden uusimista tai erityistä varovaisuutta sadekelillä, mikäli urasyvyys laskee alle 4 millimetrin. Tämä johtuu kulumisen myötä laskevasta renkaan suorituskyvystä sadekelillä.

Kesärenkaiden kunto saattaa myös tulla autoilijoille yllätyksenä – erityisesti mikäli kuuma kesä on kuluttanut renkaita tavallista nopeammin. Suomalaisautoilijoiden vastausten perusteella suurin osa tarkastaa renkaiden urasyvyyden vain keväällä ja syksyllä renkaanvaihtojen yhteydessä. Kyselytutkimuksessa ei tosin tarkasteltu vuotuisten ajokilometrien ja urasyvyyksien tarkkailutiheyden yhteyttä.

Kesärenkaiden kunto ratsataan

Vuodesta 1997 lähtien Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi ovat yhteistyössä toteuttaneet Rengasratsia-kampanjaa. Syksyisin toteutettava kampanja muistuttaa renkaiden turvallisuusvaikutuksesta sadekeleillä. Kampanja on tunnettu, sillä se tunnetaan ja kyselyyn vastanneista 84 prosenttia piti sitä myös ajoturvallisuutta edistävänä.

- Viime syksyn rengasratsioissa vain joka neljäs tiedosti ajavansa huonokuntoisilla renkailla. Renkaiden kuntoa ja kuljettajien rengastuntemusta tutkitaan jälleen 10.–14. syyskuuta järjestettävissä neuvontahenkisissä rengasratsioissa, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora neuvoo

Ei ole yllätys, että puutteita renkaissa ja autoilijoiden tiedoissa paljastuu vuosittain. Samaa havaintoa tukee myös kyselytutkimuksen anti. Tietoisuus esimerkiksi minimiurasyvyyksien suhteen ei ole muuttunut merkittävästi viime vuosina, joten jotain uutta lienee keksittävä, jos merkittävää positiivista kehitystä halutaan saada aikaan.

Lähde: Autonrengasliitto, Kuvituskuva: Aake Kinnunen

Luetuimmat