22.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW 220 iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n nuorekas pieni coupé on klassikkoainesta, mutta merkin perinteitäkin on uhmattu. Hyvää: moottori, vaihteisto, laadun tuntu. Huonoa: ohjaustuntuma, alustan velttous. Pienen BMW:n vahvuuksia ovat perinteisesti olleet hyvät ajo-ominaisuudet ja aikaa kestävä, urheilullinen ulkonäkö. Parilliset numerosarjat ovat nyt kaksiovisia coupéita. Uusi kakkossarjalainen, BMW 220 iA, korvaa aikaisemmin pienimmän coupén eli ykkössarjalaisen.Maskin munuaiset ja väkevä hymy paljastavat tulokkaan jo kaukaa bemariksi. Pituutta ja leveyttä on kumpaakin kymmenisen senttiä ykkössarjalaista enemmän.Ulkomitoiltaan pieneen autoon on kuljettajan helppo asettua. Urheilullisissa istuimissa ajoasennosta saa tukevan. Kahden istuttavalla takapenkilläkin sopii matkustaa kohtalaisesti. Uudesta iDrive-ajotietokoneesta on helppo etsiä haluamansa tieto, asetus tai radioasema ja kaikki hallintalaitteet on sijoiteltu selkeästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIson auton elkeinMaantiellä auto tuntuu kokoistaan isommalta. Äänieristyksessä on onnistuttu, kun otetaan huomioon auton kokoluokka ja karmittomat ovet. Häiritsevin ääni tulee kiihdytyksissä turboahdetusta bensiinimoottorista, jonka synnyttämä äänimaailma on moottoria kierrättäessä ohut, mutta korkean kimeä.Kaksilitraisen ahdetun bensiinimoottorin tuottamat 184 hevosvoimaa kiihdyttävät auton nollasta sataan seitsemässä sekunnissa ja kahdeksanvaihteinen automaatti hoitaa tehtävänsä nikottelematta. Ratin taakse asetetut liipasimet ovat riittävän kokoiset, mikäli mutkaisilla maisemateillä haluaa tehdä vaihteen vaihdot itse.BMW:n historia urheilullisena automerkkinä asettaa paineita ja odotuksia ajettavuudelle. Valitettavasti sekä ohjaus että alusta tuottavat pienen pettymyksen. Alusta on hyvä kompromissi urheilullisen ja mukavan väliltä, mutta korin hallitseminen on turhan epämääräistä ja pehmeää tiukkoihin mutkiin taitettaessa. Ohjaus on riittävän tarkka, mutta tunnoltaan riittämätön ja liian kevyt. Auton urheilullinen ajoasetus muokkaa ohjausta lähinnä tahmeaksi.Suuri pieni mallisarjaKakkosen hinnat alkavat 37 409 eurosta, joka on noin 13 500 euroa enemmän kuin ykkösen kolmiovinen hinnat alkaen -malli. Lisähinnalle odottaisi saavan hieman enemmän lisää ajo-ominaisuuksia.Diesel- ja bensiinimoottoreita on molempia kolmea eri versiota. Malliston huipulla on M235i, jota saa myös nelivetoisena, kunhan kaivaa kuvetta lähes 71 000 euroa.Kakkossarjalainen tekee historiaa BMW:n ensimmäisenä etuvetoisena mallina, kun sen tila-auto versio eli Active Tourer saadaan myyntiin. Pienen tila-auton uumoillaan houkuttelevan autokansaa muilta merkeiltä. Tila-auton hinnat alkavat 33 466 eurosta.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell BMW 220 iA Hinta alkaen 37 410 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 019 € Ajoneuvovero 143 €/ v Moottori 1 997 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin. Teho 135 kW (184 hv), 5000–6250 r/min Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km 8,3 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4432 mm, leveys 1774 mm, korkeus 1418 mm, akseliväli 2690 mm Tavaratila: 390 l Omamassa: 1440 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen