22.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW 220 iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n nuorekas pieni coupé on klassikkoainesta, mutta merkin perinteitäkin on uhmattu. Hyvää: moottori, vaihteisto, laadun tuntu. Huonoa: ohjaustuntuma, alustan velttous. Pienen BMW:n vahvuuksia ovat perinteisesti olleet hyvät ajo-ominaisuudet ja aikaa kestävä, urheilullinen ulkonäkö. Parilliset numerosarjat ovat nyt kaksiovisia coupéita. Uusi kakkossarjalainen, BMW 220 iA, korvaa aikaisemmin pienimmän coupén eli ykkössarjalaisen. Maskin munuaiset ja väkevä hymy paljastavat tulokkaan jo kaukaa bemariksi. Pituutta ja leveyttä on kumpaakin kymmenisen senttiä ykkössarjalaista enemmän. Ulkomitoiltaan pieneen autoon on kuljettajan helppo asettua. Urheilullisissa istuimissa ajoasennosta saa tukevan. Kahden istuttavalla takapenkilläkin sopii matkustaa kohtalaisesti. Uudesta iDrive-ajotietokoneesta on helppo etsiä haluamansa tieto, asetus tai radioasema ja kaikki hallintalaitteet on sijoiteltu selkeästi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ison auton elkein Maantiellä auto tuntuu kokoistaan isommalta. Äänieristyksessä on onnistuttu, kun otetaan huomioon auton kokoluokka ja karmittomat ovet. Häiritsevin ääni tulee kiihdytyksissä turboahdetusta bensiinimoottorista, jonka synnyttämä äänimaailma on moottoria kierrättäessä ohut, mutta korkean kimeä. Kaksilitraisen ahdetun bensiinimoottorin tuottamat 184 hevosvoimaa kiihdyttävät auton nollasta sataan seitsemässä sekunnissa ja kahdeksanvaihteinen automaatti hoitaa tehtävänsä nikottelematta. Ratin taakse asetetut liipasimet ovat riittävän kokoiset, mikäli mutkaisilla maisemateillä haluaa tehdä vaihteen vaihdot itse. BMW:n historia urheilullisena automerkkinä asettaa paineita ja odotuksia ajettavuudelle. Valitettavasti sekä ohjaus että alusta tuottavat pienen pettymyksen. Alusta on hyvä kompromissi urheilullisen ja mukavan väliltä, mutta korin hallitseminen on turhan epämääräistä ja pehmeää tiukkoihin mutkiin taitettaessa. Ohjaus on riittävän tarkka, mutta tunnoltaan riittämätön ja liian kevyt. Auton urheilullinen ajoasetus muokkaa ohjausta lähinnä tahmeaksi. Suuri pieni mallisarja Kakkosen hinnat alkavat 37 409 eurosta, joka on noin 13 500 euroa enemmän kuin ykkösen kolmiovinen hinnat alkaen -malli. Lisähinnalle odottaisi saavan hieman enemmän lisää ajo-ominaisuuksia. Diesel- ja bensiinimoottoreita on molempia kolmea eri versiota. Malliston huipulla on M235i, jota saa myös nelivetoisena, kunhan kaivaa kuvetta lähes 71 000 euroa. Kakkossarjalainen tekee historiaa BMW:n ensimmäisenä etuvetoisena mallina, kun sen tila-auto versio eli Active Tourer saadaan myyntiin. Pienen tila-auton uumoillaan houkuttelevan autokansaa muilta merkeiltä. Tila-auton hinnat alkavat 33 466 eurosta. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell BMW 220 iA Hinta alkaen 37 410 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 019 € Ajoneuvovero 143 €/ v Moottori 1 997 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin. Teho 135 kW (184 hv), 5000–6250 r/min Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km 8,3 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4432 mm, leveys 1774 mm, korkeus 1418 mm, akseliväli 2690 mm Tavaratila: 390 l Omamassa: 1440 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku