22.12.2022

Ensimmäinen oikeasti farmarikorinen sähköauto – täyssähköinen Opel Astra liittyi Astra-mallistoon

Opel Astra on saatavilla nyt myös täyssähköisellä voimalinjalla. Auto ei ulkoisesti eroa juurikaan muista Opel Astra -malleista.

Sähköautoilua on leimannut se, että kun uusi sähköauto tulee markkinoille, samalla syntyy myös kokonaan uusi automalli. Sähköautoilijat ovat myös valittaneet,  että esimerkiksi perinteisellä farmarikorilla sähköautoa ei juurikaan ole saanut.

Toki poikkeuksiakin on, esimerkiksi Volvo XC40-sähköauto on samalla korilla voimalinjaan katsomatta, mutta farmarikorista täyssöhköautoa Volvoltakaan ei löydy. Myös Vuoden auto 2023 -voittajaksi valitun Kia Niron mallistosta löytyy niin hybridit kuin täyssähkömallitkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Astra myös Vuoden auto 2023 -finaalissa

Nyt yksi automalli liittyy tähän pieneen joukkoon, nimittäin Opel Astra. Samalla tyydytetään myös niitä tarpeita, jotka haluavat täyssähköauton farmarikorilla, sillä myös Vuoden auto 2023 -äänestyksen finaaliin yltänyt Opel Astra on ensimmäinen saksalaisen autovalmistajan tekemä täyssähköinen farmarimalli. Se on luonnollisesti myös ensimmäinen Suomen markkinoille tuleva täyssähköinen farmariauto.

Farmarikorin lisäksi Opel Astran saa täyssähköisenä viisiovisena mallina. Opel Astran mallistossa on siis saatavilla kaksi korimallia ja kaksi voimalinjaa, täyssähkön lisäksi myös lataushybridi, joka on ehtinyt jo Moottorin koeajoonkin. Myös farmarikorinenkin Astra on lataushybridinä käväissyt Moottorin koeajossa.

Täyssähköisen Opel Astra Electric -mallin tilaukset käynnistyvät keväällä 2023.

54 kilowattitunnin kokoinen akku

Opel Astra Electric -mallin sähkömoottori tuottaa 115 kilowattia (156 hv) ja 270 newtonmetriä vääntöä. Auton huippunopeus on rajoitettu 170 kilometriin tunnissa. Kuljettajalla on valittavana kolme ajotilaa, Eco, Normal- tai Sport.

Auton ytimestä löytyy 54 kilowattitunnin litiumioniakku, joka kätkee sisäänsä 102 akkukennoa 17:ssä moduulissa. Ajoakut on sijoitettu matalalle alustaan, joten ne eivät syö auton matkustamo- tai tavaratilaa. Farmarikorinen Astra Sports Tourer Electric tarjoaa takaistuimet pystyasennossa 516 litraa tavaratilaa – ja istuimet taitettuina tila kasvaa 1 553 litraan.

Auton toimintasäde on jopa 416 kilometriä WLTP1-normin mukaisesti. Auton alustava WLTP-syklin mukainen kulutus olisi 14,9 kilowattituntia.

Astra Electric -mallin akku latautuu 80 prosenttiin 30 minuutissa, kun käytössä on 100 kW:n tasavirtapikalaturi. Astrassa on 11 kW:n 3-vaiheinen sisäinen laturi mm. kotilataamista varten.

Opel Astra Electric -mallissa on Opelin tutut sisätilat, jotka on aiemmin tullut tutuiksi Moottorin koeajoista. Autoon mahdollista saada muun muassa hyvää tukea ja istuinmukavuutta tarjovat AGR-istuimet sekä lukuisa määrä avustinjärjestelmiä.

Opelin Intelli-Drive 2.0 -järjestelmä sisältää useita kuljettajan avustinjärjestelmiä, mm. etutörmäysvaroituksen automaattisella hätäjarrutuksella, aktiivisen kaistavahdin, vireystilan tunnistimen, risteävän liikenteen varoituksen ja automaattisen kaistanvaihtoavustimen. Astraan on saatavilla myös mukautuva Intelli-Lux LED® Pixel -valojärjestelmä, jossa on yhteensä 168 LED-elementtiä.

Lähde: Opel

Luetuimmat