tankkaus_bensan_hinta_8_2022_MJ

Ajoneuvot Uutinen 13.12.2022

Etanolimuunnosten tekeminen helpottuu ensi vuonna – ”Säästöä 10–20 senttiä litralle”

Hallitus on esittänyt eduskunnalle, että autojen etanolikonversioiden tekeminen olisi mahdollista myös uudempiin autoihin. Lakimuutoksen on määrä astua voimaan ensi kesänä.

Etanoliautoilijat saivat marraskuun loppupuolella iloisia uutisia. Hallitus on esittänyt lakiin muutosta, että autojen etanolimuunnosten tekeminen olisi ensi kesästä alkaen mahdollista myös uudemmille autoille.

– Onhan tämä iloinen uutinen. Tätä on odotettu ja edunvalvontaa on tehty oikeastaan sieltä asti kun yhdistys on perustettu eli vuodesta 2020 alkaen. Tämä on tärkein asia, mitä ollaan saamassa nyt muuttumaan, etanoliautoilu on muuttumassa Suomessa nyt eurooppalaisen mallin mukaisemmaksi, Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Vilhartti Hanhilahti sanoo.

Tähän saakka etanolimuunnoksen on voinut tehdä vanhempaan, ennen 1. syyskuuta 2009 ensirekisteröityyn autoon. Tätä uudemmalta autolta on vaadittu päästötestaustodistus, joka on maksanut 10 000 euroa. Nyt laki on muuttumassa siten, että käytännössä minkä tahansa ikäisen bensiiniauton pystyy halutessaan muuttamaan etanolilla toimivaksi.

Päästöjen vähennys jopa 80 prosenttia

Hanhilahden mukaan etanoliautoilun käsittely Suomessa onkin ollut tähän saakka hieman omituista, se on tietyllä tavoin rinnastettu autojen virittämiseen ja tuunaamiseen eikä laki ole tukenut kaupallisia muunnoksia, joilla autoilun päästöjä saataisi kuitenkin alhaisemmiksi.

Bioetanoli on 100-prosenttinen biopolttoaine, jota sekoitettuna bensiiniin saadaan E85-polttoainetta, jossa 85 prosenttia on biokomponenttia ja 15 prosenttia bensiiniä. Etanolimuutoksen avulla autoilun päästöjä on mahdollista vähentää jopa 80 prosenttia.

Uuden lain ensimmäiset kirjaukset on tehty jo tämän hallituskauden alussa, mutta se osuu sikäli nyt ajankohtaisesti aikaan, sillä samalla uusi laki vauhdittaa esimerkiksi myös venäläisestä öljystä irtautumista. Bensiiniin sekoitettava etanolikomponentti voi olla kotimaista tuotantoa, tai ainakin EU:ssa, esimerkiksi Ranskassa tai Unkarissa valmistettua.

– Kyllä tämä lakimuutos tuo monipuolisuutta, mutta myös huoltovarmuutta, Hanhilahti sanoo.

Sahanpurua tankkiin

Etanolia syntyy kotimaassa esimerkiksi maa- ja metsätalouden sekä elintarviketeollisuuden jätevirroista. Energiayhtiö St1:llä on Kajaanissa Cellunolix-niminen tuotantolaitos, joka valmistaa bioetanolia sahanpurusta. Pohjois-Pohjanmaalle Haapavedelle on valmistumassa vuonna 2024 NordFuelin yksikkö, joka valmistaa bioentanolia sahanpurusta ja muusta metsäteollisuuden jätteestä. Samalla syntyy myös biokaasua noin 15 000 auton liikennekäyttöön.

Bioetanolia NordFuelin tuotantolaitos pystyy valmistamaan 65 miljoonaa litraa vuodessa, joka tarkoittaa noin 400 000 auton polttoainetarpeita, silloin kun bioetanolin sekoitussuhde on tälläkin hetkellä bensiinin seassa minimissään vaadittava 10 prosenttia. Suomessa on myös muita bioetanolia tuottavia tuotantolaitoksia.

Alle tonnin investointi

Bensiinikäyttöisen auton voisi siis lakimuutoksen myötä siis tehdä muunnossarjan avulla etanolilla toimivaksi. Muunnossarja asennuksineen maksaa 300 eurosta aina vajaaseen tuhanteen euroon ja sen asentaminen vie muutaman tunnin. Tämän jälkeen autoon voisi tankata E85-polttoainetta, joka maksaa tällä hetkellä noin 1,30–1,60 euroa litralta.

Etanolilla ajettaessa auto kuitenkin kuluttaa enemmän polttoainetta kuin sama auto bensiinillä ajettaessa, sillä E85-polttoaineen energiatiheys on alhaisempaa.

– Se, kuinka kannattavaa etanolilla ajaminen on, vaihtelee, sillä paikallisia eroja polttoaineen hinnassa on. Lisäksi sillä on vaikutusta, että toiset autot kuluttavat etanolia enemmän kuin toiset.

Parhaimillaan E85 maksaa yli 50 senttiä vähemmän litralta kuin bensiini, joten kyllä etanolilla autoillessa säästää 10–20 senttiä litraa kohden, Hanhilahti laskee.

Itse Hanhilahti sanoo käyttävänsä E85-polttoainetta Toyotan hybridiautossa, jolloin polttoainekulut jäävät noin 10 euroon per 100 kilometriä.

Hanhilahden mukaan E85-polttoaineen hinta ei myöskään vaihtele niin nopeasti kuin bensiinin hinta, johtuen sen alhaisemmasta bensiinikomponentin määrästä. Tämä toki vaikuttaa myös niin, että kun bensan hinta lähtee laskuun, etanolipolttoaineen hinta laskee myös hitaammin.

Etanoliasemia jo lähes 200

Öljyalan keskusliiton mukaan Suomessa oli vuonna 2020 yhteensä noin 1 800 polttoaineita jakelevaa bensa-asemaa. Kun polttoaineita jakelevien asemien määrä laskee koko ajan, E85-polttoainetta jakelevien asemien määrä nousee. Tällä hetkellä E85-polttoainetta tarjoaa Suomessa yli 180 asemaa, vuonna 2020 parikymmentä vähemmän.

– Hangosta löytyy ja pohjoisin taitaa olla Rovaniemellä. Itä-Suomessakin alkaa olla aika hyvin asemia. Pääteiden varsilla asemia löytyy erittäin hyvin, joten kyllä etanolilla pystyy hyvin ajamaan, Hanhilahti sanoo.

Hanhilahti sanoo, että tällä hetkellä Suomessa asennetaan noin 2 000 autoon etanolimuunnos vuodessa. Uuden ensi kesänä mahdollisesti voimaan astuvan lain myötä määrä tulee kasvaa, mutta Hanhilahti ei usko, että räjähdysmäisesti.

– Mutta kyllä ihmiset odottavat lain voimaan tuloa, kiinnostusta on ollut. Lisäksi polttoaineen hinta on se suurin ajuri, jos siellä tulee selkeästi esille se, että viina on halvempi vaihtoehto ajaa, niin uskon, että 5 000 muunnosta tehdään per vuosi, Hanhilahti sanoo.

Takuuasiat mietinnässä

Laissa on vielä selvitettävää, ennen kuin se saadaan voimaan.

– Täytyy myös toivoa, että asialle saadaan myös muuntotukea sitten seuraavan hallituksen aikana. Lapsi meni pesuveden mukana, kun sähköautojen hankintatuki päättyi ensi vuodelle, samassa lakkautettiin myös etanoliautojen muuntotuki, Hanhilahti sanoo.

Lisäksi mietittävää aiheuttaa myös se, että kuinka autojen takuut säilyvät voimassa, jos etanolimuunnos tehdään esimerkiksi uuteen autoon.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat