9.10.2019

Euro NCAP: BMW:lle menestystä, Peugeot ja Jeep jäivät neljään tähteen

Euro NCAP BMW 3-sarja

Euro NCAP kiitteli baijerilaisvalmistajan tuloksia, ja painotti Peugeotin tuloksen parantuneen heikentyneestä tuloksesta huolimatta.

Lokakuun Euro NCAP -testit olivat BMW:n menestystä. Uusi kolmannen sukupolven 1-sarja ja tuorein 3-sarja saivat kumpikin täydet viisi tähteä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW 1-sarja

Euro NCAP BMW 1-sarja

BMW 1-sarja sai aikuismatkustajien suojasta 83 prosenttia. Lapsimatkustajia uusi pystyperä suojasi 87 prosentilla, kevyttä liikennettä 76 prosentilla ja aktiivisesta turvavarustelusta baijerilainen sai 72 prosenttia. 1-sarjan pisteet olisivat olleet vieläkin paremmat, ellei etuistuimen tarjoama suoja olisi jäänyt juuri ja juuri hyvästä arvosanasta.

BMW 3-sarja

Euro NCAP BMW 3-sarja

BMW 3-sarja sai samat viisi tähteä, mutta vieläkin hienommilla arvosanoilla. Uusi kolmonen sai aikuismatkustajien suojasta 97 prosenttia, lapsimatkustajien suojasta 87 prosenttia, kevyenliikenteen suojasta 87 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 76 prosenttia.

Peugeot 208

Euro NCAP Peugeot 208

Uusi Peugeot 208 jäi neljään tähteen. Tulos on tähden verran heikompi kuin edeltäjällään, mutta Euro NCAP muistuttaa arvostelukriteereiden kiristyneen huomattavasti edellissukupolven testikerrasta. 208 jäikin viidestä tähdestä vain heikon kevyen liikenteen suojan tähden – Euro NCAP moitti 208:n konepellin tarjoamaa suojaa lantiolle, eikä vakiovarusteinen hätäjarrutusjärjestelmäkään saanut täysiä pisteitä. Lisävarusteena 208:iin saa tutkapohjaisen hätäjarrutusjärjestelmän.  Peugeotin uutuus sai aikuismatkustajien suojasta 91 prosenttia, lapsimatkustajien suojasta 86 prosenttia, kevyenliikenteen suojasta 56 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 71 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jeep Cherokee

Euro NCAP Jeep Cherokee

Amerikkalaismaasturi sai aikuismatkustajien suojasta 80 prosenttia, lapsimatkustajien suojasta 78 prosenttia ja kevyenliikenteensuojasta 56 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 69 prosenttia. Jeepin hätäjarrutusjärjestelmän toimintaa kritisoitiin, sillä järjestelmällä oli ongelmia estää törmäyksiä alle 20 km/h nopeuksilla. Myös etuistuinten suojaa piiskaniskuvammaa vastaan kritisoitiin.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Euro NCAP

Luetuimmat