7.2.2016

Euroopan komissio haluaisi kieltää lyijyakut

Esimerkiksi C-sarjan Mercedes-Benzin akku on sijoitettu tavaratilaan, mutta moottoritilasta löytyy silti liittimet apuvirtakaapeleille.

Lyijyakku on käynnistänyt autot kovissakin pakkasissa vuosikymmenten ajan. Nyt luotettavaksi havaitusta teknologiasta haluttaisiin eroon ympäristösyistä.

Tekniikka & talous -lehti uutisoi Euroopan komission selvittävän lyijyakkujen kieltämistä autoissa. Tällä hetkellä lyijyakut ovatkin sallittuja ainoastaan poikkeusluvalla, muuten niiden käyttö olisi kielletty Reach-kemikaalidirektiivillä.

Euroopan komissio haluaisi eroon juuri lyijystä. Parhaillaan selvitetään vaihtoehtoisten korvaavien akkuteknologioiden käyttöä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kannattaako toimivaa muuttaa?

Autoteollisuus kannattaa vahvasti lyijyakun käyttöä. Lyijyakku tarjoaa erinomaiset kylmäkäynnistysominaisuudet, ja toisaalta nykyautojen sähköjärjestelmät on tehty lyijyakuille sopiviksi. Tällä ilmeisesti viitataan start-stop -järjestelmillä varustettuihin nykyautoihin, jotka vaativat tarkkaa akun tilan seuraamista.

Lyijyakuista ei pääse eroon sähköautoissakaan, sillä suurien ajoakkujen hallintajärjestelmät tarvitsevat toimiakseen ulkopuolisen virtalähteen.

Autoteollisuus ei näe lyijyakkua ympäristöongelmana, sillä niiden kierrätys on kehittynyt erittäin tehokkaasti.

Taustalla lienee myös kustannussyitä. Lyijyn korvikkeeksi on ehdotettu li-ion-akkuja, joiden teknologia on tuttua kännyköiden ja läppäreiden lisäksi myös sähköautojen ajoakuista. Suurten ajoakkujen tavoin myös pienemmät li-ion –akut tarvitsevat virranhallintajärjestelmiä. Li-ion –akun kylmäkäynnistysominaisuudet eivät nekään pärjää lyijyakulle.

Katso lisää: Tekniikka&Talous

Luetuimmat