25.5.2018

Ferrari SP38 – koska minun Ferrarin pitää olla erilainen kuin sinun

Ferrari SP38

Ferrari SP38 on maranellolaismerkin räätäliosaston uusin tulokas.

Mikään ei koskaan riitä -juttujen kärkitasoa automaailmassa ovat viime vuosina olleet räätälöidyt yksittäiskappaleet. Ja miksi eivät olisi, sillä eihän mikään ole siistimpää kuin oman maun mukaan rakennettu yksilö.

Italialainen Ferrari on osoittautunut mestariksi supernopeiden erikoisherkkujen kehittämisen lisäksi liiketoiminnassa. Uusin esimerkki tästä on keskimoottorisen 488 GTB:n pohjalta rakennettu SP38.

Ferrari SP38

Valmistaja kertoo kanta-auton tuplaturboahdetun V8:n vieneen ajatukset kohti F40-mallia. 488 GTB:hen verrattuna auton visuaalista painopistettä on siirretty kohti taka-akselia. Perusmuodossa erottuukin viittaus 1970–1980 -lukujen Ferrarien kiilamaisuuteen.

Ferrari SP38

Ajovalot suunniteltiin mahdollisimman mataliksi, ja päiväajovalot siirrettiin puskuriin 308 GTB:n hengessä. 488 GTB:n kylkeä hallitseva suuri ilmanottoaukko on häivytetty lähes täysin oven ja B-pilarin taitteisiin. Ferrarin keskimoottorimalleille tunnusomainen lasinen konepeitto taas on vaihtunut etäisesti kahdeksankymmentäluvun Saabeista ja muista viistoperistä tuttuihin ritilöihin. Valmistajan mukaan perän hienovarainen spoileri on sekin muotoiltu F40-mallin suuren siiven hengessä. Kokonaisuus viimeistellään erikoissisustalla.

Ferrari SP38

Yksittäiskappaleeksi SP38 vaikuttaa erittäin onnistuneelta, ja tietyissä piirteissä se lienee jopa lähtökohtaana onnistuneempi. Auton ensiesiintyminen on 26.5. Como-järven Villa d’Estellä, jossa järjestetään maineikas Concorso d’Eleganza -eliittiautotapahtuma.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Ferrari

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat