14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Grand C-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aivan omiaan lapsiperheen harrastuskuljetuksiin ja järkiratkaisu arkiajoon taajamassa. Hyvää: sisätilat, hinta, istuinjärjestelyt, kulutus (varauksin). Huonoa: raskas liukuovi, kallistelu, niukka tavaratila kaikki istuimet käytössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kookas tila-auto ja litrainen moottori – yllättävän mahdollinen yhtälö Fordin tila-auto ei ole kulkijaksi kaikkein räväkin. Kookas auto ja litrainen moottori on yhtälö, joka osoittautuu koeajossa kuitenkin toimivaksi ratkaisuksi – ja sysää koeajajan häpeämään ennakkoluulojaan. Etupyörien välissä on kansainvälisesti vuoden moottoriksi valittu voimanlähde. Fordin suorasuihkutusmoottorin venttiileissä on muuttuva ajoitus, joka osaltaan nostaa moottorin suorituskykyä. Turboahdettu moottori on riittävän väkevä valtaosaan arkisista ajotarpeista. Mikä mukavaa, kolmisylinterinen moottori on äänimaailmaltaankin miellyttävä. Ajoittain apeata Mutta toki rajatkin tulevat vastaan. Maitohappo kangistaa lihakset matka-ajossa. Moottoritiellä meno on aika ajoin apeata, sillä ohituskiihtyvyys ei ole kummoinen, etenkään perhe painolastina. Tavaraa täyteen ahdettuna loma-autona ohitteluihin saisi varata hyvin pitkän vastaantulijoista tyhjän suoran. Taloudellinen moottori ja kookas auto ovat haastava yhtälö myös kulutuksen kannalta. Tila-auton kulutus pysyy varmasti hyvin aisoissa, jos pystyy ajamaan valtaosan ajoista turhia kiihdyttelyitä välttäen, pintakaasulla ja järkevästi vaihdekeppiä sotkien mahdollisimman isolla vaihteella edeten. Maantieajon luvataan sujuvan alle viiden litran kulutuksella, mutta käytännössä ohitustarpeet ja ajo lastattuna nostavat kulutusta tästä. Ajoasennon säätämistä Käsivaihteisto loksauttaa vaihteet lokosiinsa jouheasti, mutta ajoasennon kanssa on säätämistä, jottei vaihdekeppi jää kurottelua vaativan kauaksi. Sammutusautomatiikka toimii eleettömästi, joskin aamukylmillä sen herääminen ottaa oman aikansa. Ikkunapintaa riittää, joten autosta näkee erittäin hyvin ulos muun liikenteen. Peilitkin ovat kunnollisen kokoiset. Takaviistoon jää silti katvelaueita, joiden kanssa peruuttava pysäköijä saa olla tarkkana. Korkea auto kallistelee aika reippaasti käännöksissä. Jousitus ja alusta saisivat antaa jämäkämmän tuen ja kuolettaa visummin heilahtelut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Raskas liukuovi Liukuovi on raskas käyttää, mutta siihen on myös tila-autoilevan perheen pikkuväen pakko sopeutua, sillä ovea ei saa sähkötoimisena edes rahalla lisävarusteena. Takana matkustavilla saisi olla enemmän jalkatilaa. Tila-autoksi Fordin istuinten kallistelu ja siirtely on tehty varsin käteväksi, eivät aivan yhdellä kädellä hoituvaksi mutta melkein. Takana matkustaa yleensä perheen nuorin katras, ja hyvä niin, sillä kulku etenkin kolmannelle istuinriville vaatii notkeutta. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Ford Grand C-MAX 1.0 EcoBoost 125hv Titanium M6 Start/Stop Hinta alkaen 28 300 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 338 € Ajoneuvovero 100 €/ v Moottori 998 cm³, Rivibensiinimoottori, turboahdin, 3 sylinteriä, 6v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1500-4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1500-4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4520 mm, leveys 1828 mm, korkeus 1684 mm, akseliväli 2788 mm Tavaratila: 56 l Omamassa: 1493 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km tai 2 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku