Ajoneuvot Uutinen 12.4.2022

Fordin Suomen toimitusjohtaja: One size, fits all – tulevaisuuden tapa tehdä ja tilata autot

Oy Ford AB:n Johan Lindbergin mukaan myös autojen toimitusaika pitää olla tulevaisuudessa päiviä, enintään viikkoja.

Korona ja nyt runsaan kuukauden jatkunut Ukrainan sota ovat tuoneet autoteollisuudelle paljon haasteita muun muassa toimitusaikojen suhteen. Maailma myös digitalisoituu entisestään ja autonvalmistajat etsivät uusia keinoja tehdä kauppaa – jo vuosien ajan asiakasvirrat autoliikkeissä ovat vähentyneet.

Muuttunut maailma sekä maailmalaajuisesti vaikuttaneet kriisit ovat pidentäneet monien autojen toimitusaikoja, jopa vuoteen, varsinkin jos asiakkaan vaatimukset ovat auton suhteen sellaiset, että tilattu auto menee tehtaalle uudeksi tehdastilaukseksi.

– Tämän hetken tilanne ei ole kenenkään edun mukaista. Siinähän saattaa uuden auton odotusaikana jopa mallivuosi muuttua. Paljon on tehtävää, mutta tahtotila on niin, että toimitusaikoja saadaan muutettua, Oy Ford Ab:n toimitusjohtaja Johan Lindberg sanoo.

Se, että toimitusaikoja saadaan muutettua, johtaa Lindbergin mukaan myös siihen, että autovalmistajat, kuten Ford, joutuvat miettimään myös mallistoaan ja muita prosessejaan uusiksi.

Tuotantotavat tulevat muuttumaan, ja tuotantotehokkuutta lisätään tekemällä valmiita isompia sarjoja valmiiksi varastoon.

– Asiakaslupaus täytyy olla sellainen, että auto täytyy pystyä toimittamaan asiakkaalle muutamassa päivässä, enintään muutamassa viikossa, Lindberg sanoo.

Ford autokauppa

Fordin Suomen toimitusjohtaja Johan Lindberg puhui Fordin tulevaisuuden näkymistä uuden Ford Focuksen ja Fiestan lanseeraustilaisuudessa Vantaalla.

– One size, fits all, yksi malli kaikille, tulee olemaan tulevaisuuden tapa tilata ja tehdä autot. Ei voi olla enää pitkiä excel-listoja, joissa jokainen autonostaja valitsee jokaisen nippelin erikseen. Tilaus täytyy saada muutamalla klikkauksella valmiiksi ja eteenpäin, Lindberg sanoo.

Autokauppa painottuu verkkoon

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että autovalmistajan varastossa on valmiina tietty määrä tietynlaisia tuotteita ja asiakas valitsee niistä itselleen sopivan ja tilaa sen. Aivan kuin missä tahansa verkkokaupassa.

Jo nyt Fordin sähköauton, Mustang Mach-E:n voi tilata verkkokaupassa. Verkkokaupassa myös näkee, millaisia malleja valmistajan varastossa on valmiina toimittaa asiakkaalle nopeasti. Jos on valmis hyväksymään minkä tahansa ulkovärin, tai on valmis tinkimään jostain varusteesta, auton voi saada nytkin melko nopeasti.

Verkkokauppa yleistyy kovaa vauhtia autokaupassakin, ruotsalainen Polestar myy autonsa pelkästään verkkokaupassa. Lisäksi autonvalmistajat ovat ongelmien edessä kehittäneet ratkaisuja toimitusaikojen lyhentämiseen. Muun muassa saksalainen Volkswagen lanseerasi nopealla aikataululla uuden FastLane-malliston, jonka toimitusaika on muutamia kuukausia. FastLane-mallisto on suunniteltu niiden varusteiden pohjalle, joita on saatavilla ja joihin komponenttipula ei vaikuta.

– Autojen valmistuksessa palataan kyllä juurille palaamisesta juuri komponenttipulan vuoksi ja koko autoteollisuus joutuu taipumaan tähän, Lindberg uskoo.

Fordin T-mallia pidetään autoteollisuuden uranuurtajana juuri sarjatuotannossa ja siitä oli siinä vaiheessa, kun automallin liukuhihnatuotanto alkoi, saatavilla vain yksi väri, musta. Tietyssä mielessä autoteollisuus on palaamassa samankaltaiseen tuotantomalliin runsaan sadan vuoden jälkeen.

Fordin kohdalla lähitulevaisuuden toimitusaikoja koko Euroopassa helpottaa myös Antwerpenin uusi keskusvarasto.

– Tämä helpottaa esimerkiksi pienissä maissa autojen saatavuutta, Lindberg sanoo.

Keskusvarasto on myös yksi askel kohti ”one size, fits all” -toimintamallia. Asiakas valitsee keskusvaraston valikoimissa olevista tuotteista itselleen sopivan ja saa sen itselleen lyhyellä toimitusajalla.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Ford

Kaikki koeajot

Uusimmat