4.5.2022

Golf Sportsvan, SX4 ja Q5 kärkeen viisivuotiaissa – Traficom-katsastusraportti 2022

Vuonna 2016 käyttönotettujen automallien Traficom-tilastossa Volkswagen Golf Sportsvan on vähävikaisin automalli. Citroën C4 Cactus on puolestaan runsasvikaisin. Merkkitilastossa kärkeen nousi Suzuki ja jumboksi jäi Dacia.

Volkswagen Golf Sportsvan on viisivuotiaiden vähävikaisin hylkäysprosentin ollessa ainoastaan 0,7. Suzuki SX4 oli toiseksi paras ja Audi Q5 otti pronssia. 21 parhaan automallin hylkäysprosentit ovat todella pieniä, välillä 0,7 -2,5%. Kärkikymmenikössä on kaikkiaan kuusi japanilaista, joista kolme Toyotaa, kaksi Suzukia ja yksi Honda, lisäksi kaksi saksalaista (Volkswagen Golf Sportsvan ja Audi Q5) sekä kaksi espanjalaista (Seat Ateca ja Seat Leon).

Viime vuoden kakkonen Volkswagen Golf Sportsvan nousi uusimman tilaston kärkeen viisivuotiaiden henkilöautojen ryhmässä. Mielenkiintoista on Sportsvan -mallin tavallista Golfia parempi sijoitus tilastossa. Myös Saksan katsastustilastoissa VW Golfin korkeammat, tila-automaiset mallit, Sportsvan ja sen edeltäjä Golf Plus ovat sijoittuneet Golfia merkittävästi paremmin. Mahdollisten laatuerojen lisäksi eräänä syynä voi olla Golf -pohjaisten tila-autojen pienempi ajomäärä ja erilainen käyttäjäryhmä. Korkeampien autojen käyttäjistä suurempi osa on ikääntyneempiä ja mahdollisesti autojen hoito on huolellisempaa ja ajotapa rauhallisempaa kuin tavallisella Golf -mallilla?

Suzuki on merkkitilaston paras, Porsche otti hopeaa ja Honda pronssia. Seuraavina japanilaiset Lexus, Toyota ja Mitsubishi, espanjalainen Seat, tsekkiläinen Škoda sekä japanilaiset Subaru ja Mazda.

Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2021 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa. Vuonna 2021 määräaikaiskatsastuksessa 3 - 15-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 19,8 %, mikä oli 0,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2020. Viisivuotiaita autoja hylättiin keskimäärin 6,2 prosenttia, 0,4 prosenttiyksikköä edeltävää vuotta enemmän.

Suzuki SX4 S-Cross
SX4 selviytyi vuosikurssin 2016 autoissa toiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

5-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi, 2016 TOP 21

21 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Volkswagen Golf Sportsvan (68 000) (0,7)
  • Suzuki SX4 (74 000) (0,8)
  • Audi Q5 (110 000) (1,1)
  • Toyota Avensis (90 000) (1,4)
  • Toyota Corolla (61 000) (1,5)
  • Seat Ateca (92 000) (1,6)
  • Suzuki Vitara (76000) (1,6)
  • Seat Leon (93 000) (1,7)
  • Toyota Auris (78 000) (1,7)
  • Honda HR-V (77 000) (1,8)
  • Mercedes-Benz GLA (78 000) (1,9)
  • Mercedes-Benz B-sarja (72 000) (1,9)
  • Audi A1 (55 000) (1,9)
  • Honda Civic (76 000) (2,1)
  • Honda CR-V (94 000) (2,2)
  • Seat Leon ST (97 000) (2,2)
  • Toyota Prius (79 000) (2,2)
  • Škoda Rapid (76 000) (2,4)
  • Ford Kuga (101 000) (2,4)
  • Volkswagen Golf (87 000) (2,5)
  • Mazda 2 (63 000) (2,5)

5-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi, 2016 merkkien TOP 10

10 vähävikaisinta automerkkiä (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Suzuki (76 000) (1,6)
  • Porsche (78 000) (1,9)
  • Honda (79 000) (2,2)
  • Lexus (92 000) (2,3)
  • Toyota (78 000) (2,7) (käyttöjarru)
  • Mitsubishi (93 000) (3,6) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Seat (90 000) (3,6) (käyttöjarru)
  • Škoda (106 000) (3,9)
  • Subaru (94 000) (3,9) (etuakselisto)
  • Mazda (77 000) (käyttöjarru)
Sympaattinen Citroën C4 Cactus puolestaan löytyy valitettavan listan kärjestä.

5-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2016 FLOP 10

10 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Citroën Cactus (79 000) (30,7) (etuakselisto)
  • Dacia Sandero (74 000) (26,9) (etuakselisto)
  • Dacia Logan (85 000) (26,5) (etuakselisto)
  • Mercedes-Benz Vito (203 000) (23,6) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Peugeot 3008 (78 000) (22,7) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Mercedes-Benz Spinter (340 000) (22,5) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Renault Clio (63 000) (21,9) (etuakselisto)
  • Tesla Model S (117 000) (18,6) (taka-akselisto)
  • Mercedes-Benz GLC (108 000) (16,7) (etuakselisto)
  • Hyundai i40 (117 000) (15,8) (etuakselisto)

5-vuotiaat henkilöautot (käyttöönottovuosi 2016) keskimääräinen hylkäysprosentti 6,2 %, keskimääräiset ajokilometrit 93 000 km, yleisin hylkäyssyy: etuakselisto.

Mallitilaston heikoin oli Citroën C4 Cactus ikäisekseen suurella hylkäysprosentilla 30,7. Cactus hylättiin useimmin etuakseliston vikojen vuoksi. Dacia Sandero oli toiseksi huonoin hylkäysprosentilla 26,9. Dacia Logan ja Mercedes-Benz Vito olivat seuraavaksi runsasvikaisimmat.

Ammattikäytössä yleisten Mercedes-Benz Sprinter- ja Vito -mallien vikamäärää selittää osaltaan mallien tavallista suurempi ajomäärä, Sprinterillä keskimäärin jopa 340 000 kilometriä, mikä on suuri lukema viisivuotiaalle autolle. Viisivuotiaiden autojen keskimääräinen ajomäärä matkamittarin mukaan on 93 000 km.

SsangYong Rexton
SsangYong sijoittui neljänneksi runsasvikaisimpien merkkitilastossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

5-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2016 merkkien FLOP 10

10 runsasvikaisinta automerkkiä (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Dacia (86 000) (19,4) (etuakselisto)
  • Tesla Motors (112 000) (16,5) (taka-akselisto)
  • Renault (73 000) (15,6) (etuakselisto)
  • Ssangyong (89 000) (12,8)
  • Citroën (75 000) (12,2) (etuakselisto)
  • Jaguar LandRover Limited (100 000) (12,0)
  • Fiat (56 000) (10,8) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Mercedes-Benz (117 000) (10,6) (etuakselisto)
  • Nissan (77 000) (9,0) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Peugeot (75 000) (8,8) (etuakselisto)

Merkkitilaston runsasvikaisin on edellisen tilaston tapaan Dacia, jonka malliston hylkäysprosentti on 19,4. Saksalaiset katsastuslaitokset ovat kommentoineet, että halpa (auto) voi pidemmän päälle tulla käyttäjälle kalliiksi. Korjaustarve on tavallista suurempi, jotta halpa-auto pysyisi katsastuskunnossa ja turvallisena liikenteessä. Merkkitilaston hännillä ovat Dacian lisäksi myös Tesla, Renault ja Ssangyong.

Sähköautokaan ei ole virheetön - Tesla Model S:n alusta kovilla

Tesla -sähköauto sijoittui merkkitilastossa toiseksi viimeiseksi. Mallitilastossa Tesla Model S oli kahdeksanneksi huonoin 144:stä mallista. Tesla Model S -sähköauton hylkäykset keskittyvät raskaan ja suorituskykyisen auton akselistovikoihin. Merkkilistassa Teslan yleisimmät hylkäyssyyt ovat viat taka-akselistossa, etuakselistossa ja ohjausnivelissä ja -tangoissa. Mallilistassa Tesla Model S:n yleisimmät hylkäyssyyt ovat taka-akseliston ja etuakseliston viat. Lisäksi neljä autoa oli hylätty ohjauslaitteiden vikojen vuoksi.

Mielenkiintoista on se, että pienehköt sähköautot ovat yleensä olleet katsastustilastoissa vähävikaisia, mutta iso sähköauto Tesla Model S on kärsinyt pyöräntuennan nivelvaivoista niin saksalaisissa kuin suomalaisissa katsastusraporteissa. Tesla Model S:n raju suorituskyky yhdistyneenä raskaaseen omamassaan laittaa alustan komponentit lujille. Jos kuskilla on pyrkivä ajotapa, pyöräntuennan komponentit kuluvat nopeasti ja aiheuttavat hylkäyksen tai huomautuksen katsastuksessa. Teslan voimalinjaan kuuluvat sähkölaitteet on havaittu luotettaviksi, niissä ei ole ollut juurikaan vikoja.

Tesla Model S
Teslan akselistot ovat kevyempiä sähköautoja kovemmalla kuormituksella.

Hyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.
Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja

Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman: Vuonna 2021 keski-ikä oli 14,5 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,3. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2021 hylättiin 27,2 prosenttia, noin prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (26,2%).

Traficom julkaisee henkilöautojen merkki- ja mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuosittain 3 – 15-vuotiaista henkilöautoista. Vuonna 2021 määräaikaiskatsastuksessa 3 - 15-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 19,8 %, mikä oli 0,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2020. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista 3-vuotiaista autoista hylättiin 3,1 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 2,9 %. Myös 4 - 6-vuotiaita autoja hylättiin hieman edeltävää vuotta enemmän.

Alle 10 vuotta vanhojen henkilöautojen osalta hylättyjen katsastusten määrään nousuun vaikuttaa mm. katsastusaikavälin harventuminen.

– Uudempien autojen katsastustulokset eivät kuitenkaan juuri vaikuta kaikista katsastuksista laskettuun hylkäysprosentiin, koska vanhemmissa autoissa havaitaan vikoja ja niitä myös hylätään katsastuksessa moninkertainen määrä uudempiin verrattuna. Kaikista hylätyistä katsastuksista yli 70% kohdistuu 14 vuotta ja sitä vanhempien ajoneuvojen katsastuksiin, tarkentaa Traficomin tarkastaja Vesa Lampinen.

Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuussa. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom -katsastustilasto

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat