25.11.2021

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP – Käyttäjäystävällisempää voimaa ja 30-vuotisjuhlamalli

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary

30 vuotta täyttävä Fireblade saa lisää voimaa keskikierroksille. Honda valmistaa Firebladesta myös rajoitetun erän 30-vuotisjuhlamalleja.

Vuonna 1992 esitelty Fireblade tunnettiin pitkään keveydestään. Hondan filosofia oli, että hyvä tehopaino-suhde oli korkeaa absoluuttista teholukemaa tärkeämpi. Vasta kauden 2020 täysin uusi Honda CBR1000RR-R Fireblade rikkoi tämän kaavan, jolloin uudesta moottorista otettiin luokkansa kovin 217 hevosvoiman huipputeho 14 500 kierroksella.

Rata-ajossa uusi Fireblade olikin luokkansa kärkipyörä, mutta keskialueella voimaa oli kilpailijoihin nähden vähänlaisesti ja se yhdessä äärettömän pitkien välitysten kanssa söi käytännön suorituskykyä, ja samalla myös ajomukavuutta erityisesti katuajossa.

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottorin uusi luonne ja lyhyempi välitys tuovat lisää suorituskykyä

Nyt Honda esittelee moottoriltaan parannetun version, jossa huipputeho on säilynyt ennallaan, mutta moottorin paremman hengityksen ansiosta voimaa on keskialueella selvästi enemmän. Muutoksilla on saatu myös melutasoja laskettua niin, että se mahdollistaa lyhyemmät välitykset ilman että ohiajomelu kasvaisi Euro 5-rajoja korkeammaksi.

Huipputehon säilyttämiseksi muutosten jälkeen ennallaan on puristussuhdetta nostettu lukemasta 13,2:1 lukemaan 13,4:1. Lopuksi toisiovälitystä on lyhennetty selvästi vaihtamalla 40-piikkinen takaratas 43-piikkiseksi. Tehon ja väännön maksimilukemat ovat siis pysyneet ennallaan, mutta uuden moottorin vääntökäyrä kulkee erityisesti keskikierroksilla selvästi aiempaa korkeammalla.

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary

Nelisylinterinen rivimoottori edustaa kaikin puolin huippumodernia suunnittelua. Se on luokkansa lyhytiskuisin 48,5 millimetrin iskunpituudella, mikä mahdollistaa korkean maksimikierrosluvun ja siten korkean huipputehon. Kiertokanget on painon säästämiseksi valmistettu titaanista ja venttiilikoneiston kitkahäviöitä on pienennetty DLC-pinnoituksilla. Monet moottorin ja aerodynamiikan ratkaisut on kopioitu Hondan MotoGP-pyörä RC213V:stä.

30th Anniversary -juhlamalli

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary

Firebladen 30-vuotista historiaa juhlistaakseen Honda valmistaa uudesta Firebladesta rajoitetun erän 30th Anniversary -erikoismallia. Se eroaa perusmallista lähinnä tricolori-värityksellään, joka on alkuperäisen vuoden 1992 Firebladen muotoilijana tunnetun Hiroaki Tsukuin käsialaa. Juhlamallin pyöriin on yläkolmioon kaiverrettu pyörän valmistusnumero sekä 30-vuotisjuhlalogo, ja sama logo löytyy myös äänenvaimentimesta.

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary
Honda CBR1000RR-R Fireblade SP

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 1 000cc
Teho: 217 hv (160 kW) / 14 500 r/min
Vääntö: 112 Nm / 12 500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1 460 mm
Istuinkorkeus: 830 mm
Tankin tilavuus: 16,1 litraa
Paino tankattuna: 201 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda

Luetuimmat