27.11.2021

Huutokauppahelmet – Aston Martin DBS

1968 Aston Martin DBS – RM Sotheby´s

Muuan salainen agentti tulee jotenkin oudolla tavalla mieleen tästäkin mallista. Aston Martin DBS aloitti merkille täysin uuden aikakauden.

Newport Pagnellista putkahti vuonna 1967 täysin uusi malli koko yhtiön tulevaisuutta enteilemään. Valmistajan oma työntekijä William Towns oli suunnitellut vanhat pehmeät linjat kulmikkaamman muotokielen alttarille uhranneen uutuuden. Aston Martin DBS siirsi merkin uudelle aikakaudelle.

1968 Aston Martin DBS – RM Sotheby´s

Se säilytti edeltäjänsä etumoottorisen perusratkaisun, mutta muotokieli oli uusi. Pehmeät ja pyöreät linjat vaihtuivat modernimpaan otteeseen. Uusi fastback oli merkittävästi edeltäjänä toiminutta Aston Martin DB6 -mallia leveämpi. Tämä auttoi osaltaan tarjoamaan lisätilaa jopa neljälle matkustajalle.

Auto haluttiin saada markkinoille kiireenvilkkaa, joten moottoriksi valittiin valmis vaihtoehto. Astonin tunnettu moottorimestari Tadek Marek oli suunnitellut 4,0-litraisen kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettun kuusisylinterisen rivimoottorin.

1968 Aston Martin DBS – RM Sotheby´s

Ehkä olennaisimpana kehitysaskeleena esiteltiin de Dion -taka-akseli, jonka Aston Martin hylkäsi vielä DB6-mallin kohdalla kustannussyistä. Joidenkin lähteiden mukaan tuolloin olisi ollut vielä myös huolia ratkaisun monimutkaisuudesta. Harva olisi arvannut kuinka yhtiön seuraavat 20 vuotta rakentuivat uuden DBS:n ympärille.

1968 Aston Martin DBS – RM Sotheby´s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1968 Aston Martin DBS – RM Sotheby´s

Nyt huutokaupattava Aston Martin DBS kuului alun perin herra G.W. Westin haltuun Prestonin ulkopuolella, Englannin pohjoisosissa. Se sai tehtaalla niskaansa punaisen (Fiesta Red) värisävyn ja sisällensä vaaleat nahat. Moottorina oli aiemmin mainittu 4,0-litrainen vapaasti hengittävä kuusisylinterinen voimanlähde tunnisteeltaan 400/3862/S.

1968 Aston Martin DBS – RM Sotheby´s

Erityisen halutuksi tämän yksilön tekee sen lisävarustelistalta valikoitu ZF:n valmistama viisipykäläinen käsivalintainen vaihteisto. Tämän lisäksi ensiostaja on valinnut myös ohjaustehostimen ja Motorolan radion. Kirjallisten todisteiden mukaan tämä Aston on pysynyt saarivaltion puolella aina vuoteen 1984 saakka, jolloin se kuljetettiin uudelle omistajalleen Belgiaan.

Hänen hallussaan tämä DBS pääsi kattavaan tekniikan ja ulkoasun läpikäyntiin, jonka yhteydessä siihen asennettiin tehokkaampi Vantagen ”type c” -moottori (tunnisteella 400/2343/VC). Aston Martinin Brysselin toimipisteen dokumentti vahvistaa tämän moottorinvaihdon. Kolme kaasutinta ruokkii nyyt kuutta sylinteriä auttaen erityisesti alapään väännön kanssa.

1968 Aston Martin DBS – RM Sotheby´s

Huoltokuitit ulottuvat vuoteen 2016 todistaen tämän yksilön säilyneen hienossa kunnossa. Kytkin, vauhtipyörä ja jarrut on kunnostettu tai vaihdettu vuonna 2016 ja laskun loppusummaksi muodostui 6 200 euroa. Mittaristo kunnostettiin seuraavan vuoden puolella.

Tämän lisäksi startti on uusittu, ohjaustehostin on huollettu ja alusta kunnostettu. Vuosien 2019 ja 2020 välillä moottori irrotettiin autosta, purettiin ja kasattiin uusiksi. Tuo operaatio maksoi lähes 30 000 euroa, mutta samalla konehuonetta hieman siistittiin.

1968 Aston Martin DBS – RM Sotheby´s

Edellä mainittujen kuittien lisäksi ostajalle toimitetaan runsaasti kuvia moottorilohkosta, kannesta ja kaasuttimista. Myös alkuperäistä dokumentaatiota on saatavilla. Jutun kirjoitushetkellä ei ollut vielä saatavilla alustavaa hinta-arviota.

Teksti: Henri Posa, kuvat: Mathieu Bonnevie/RM Sotheby’s, lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat