16.10.2021

Huutokauppahelmet – Ferrari BB 512i

1984 Ferrari BB 512i – RM Sotheby’s

Keskimoottori ja 12 sylinteriä on upea resepti mille tahansa autolle. Ferrari BB 512i on moottoriltaan tässäkin joukossa erityinen.

Korjataan heti alkuun yleinen harhaluulo – kyseessä ei ollut auton Berlinetta Boxer -nimestä huolimatta vastaiskumoottori, vaan 180-asteen sylinterikulmalla varustettu V12. Vuonna 1981 Ferrari varusteli tuon 12-sylinterisen lättänäksi suunnitellun moottorinsa polttoaineenrsuihkutuksella. Tuloksena oli Ferrari BB 512i seuraavaa kehitysaskelta näyttelemään.

1984 Ferrari BB 512i – RM Sotheby’s

Tämä ei täyttänyt Yhdysvalloissa päästömääräyksiä, joten virallisia reittejä näitä ei maahan tullut. Näin kaikki Yhdysvaltojen markkinoille eksyneet autot oli laivattu niin sanotun harmaan markkinan kautta. 

Vuonna 1983 Ferrari havaitsi ja ratkaisi tämän merkittävän ongelman. He saivat luotua järjestelyn, jossa yhdysvaltalainen asiakas pystyi tilaamaan auton virallisen jälleenmyyjän kautta. Jälleenmyyjä hoiti autoon päästönormien täyttämiseksi vaaditut muutokset. 

Ferrarin BB 512i tuli tiensä päähän vuonna 1984 ja lopulta vain 1007 yksilöä valmistettiin. Ne ovat pitäneet arvonsa hyvin. Berlinetta Boxer yhdistelee terävät korin muodot mielenkiintoiseen vaiheeseen Ferrarin historiassa 365 Boxerin ja Testarossan välissä. 

1984 Ferrari BB 512i – RM Sotheby’s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1984 Ferrari BB 512i – RM Sotheby’s

Edellä kerrottu tarina on olennainen, sillä viikon Huutokauppahelmi on juurikin Yhdysvalloista. Hienokuntoinen Ferrari BB 512i on tilattu Yhdysvaltoihin kesäkuussa 1983. Alkuperäinen ostaja kuitenkin perui tilauksensa ja auton ensimmäinen omistaja löytyi lopulta Floridan Fort Lauderdalesta. 

Alkuperäisen tilausvahvistuksen kopiot todistavat auton tulleen tilatuksi Pioneerin soittimella ja mailimittaristolla. Ulkonäön osalta oli valittu musta maalipinta vaaleanruskean sisustan kumppaniksi. Tarinat tosin kertovat ensimmäisen omistajan auton vastaan suoraan Italiassa ja, että se olisi laivattu helmikuussa 1984 Rotterdamista kohti Floridaa. 

Sen vaaditut muutokset saatiin valmiiksi, ja auto rekisteröityä Yhdysvalloissa tieliikenteeseen, lokakuussa 1984. Pian tämän jälkeen auto myytiinkin Atlantic Vehicle Leasingin nimiin. Koko historia on hyvin kattavasti tiedossa useamman omistajan läpi.

Mainittakoon, että noin vuoden 2009 tienoilla tälle yksilölle tehtiin kattava yli 88 000 dollarin arvoinen entisöinti. Arvokasta autoa on huollettu ja ylläpidetty asiallisesti koko sen historian ajan. Vuonna 2015 suoritettiin huolella suoritettu maalipinnan uusinta noin 35 000 dollarilla, sisätilat entisöitiin 12 000 dollarilla vuonna 2016 ja vuoden 2020 heinäkuulta on olemassa sieltäkin huolloista ja korjauksista yli 12 000 dollarin kuitti.

Ylläpidon lisäksi tämä Ferrari on saanut loikoilla varsin vähällä käytöllä. Mittarilukeman kerrotaan näyttäneen huhtikuussa 1993 noin 15 700 mailia ja nyt on hiljan ohitettu 20 000 mailia. Jälkimmäinen on reilut 32 000 kilometriä.

1984 Ferrari BB 512i – RM Sotheby’sOstaja saa työkalusarjan, omistajan käsikirjat, kopiot alkuperäisistä tilausvahvistuksista, maahantuontitodistukset ja ison pinon kuitteja. Hintapyynniksi on asetettu 280 000 -  345 000 euroa eikä edes ylläpitäminen ole ollut kovin halpaa. Se on kuitenkin hinta joka harvinaisesta ja halutusta Ferrarin 12-sylinterisestä keskimoottorimallista on maksettava.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Maxx Shostak /RM Sotheby´s, Lähde: RM Sotheby’s 

Luetuimmat