1948 Chrysler Town and Country Sedan – RM Sotheby’s

Ajoneuvot Huutokauppahelmet 18.9.2021

Huutokauppahelmet – Kun jalopuut eivät riitä

Puun syyt ja sävyt luovat joka kerta ikään kuin erilaisen maalauksen. Tällä kertaa jalopuut löytyvät autojen ulkopuolelta.

Englanninkielessä on sana ”woodie” viittaa autoihin, joiden osittainen puurunko näkyy myös auton ulkopuolelle.  Nämä sopivat ihmisille, joille ohjaamon jalopuut eivät millään riitä. 

Tällä kertaa esittelemme 7. – 8. lokakuuta järjestettävän RM Sotheby’s Hershey -huutokauppatapahtuman antia juuri tuon erikoislaatuisen autoluokan osalta. Tarkemmin tarkastellessa havaitsee kuinka erilaisia nämä ensivilkaisulla samantyyliset autot voivatkaan olla. 

Jalopuut ulos – RM Sotheby’s

Jalopuut ulos – RM Sotheby’s

Woodie on aina erityislaatuinen riippumatta siitä onko se rakennettu käsityönä kummalla puolella toista maailmansotaa ja onko se valmistettu Euroopassa vai Yhdysvalloissa. Jokainen puuosa on erilainen, sillä kyseessä on täysin luonnollinen materiaali. Eri autojen osien erilaiset puun syyt, kuviot, sävyt muodostavat äärettömän määrän luonnollisia maalauksia.

Nämä autot ovat hauskoja valitusta korimallista riippumatta. Ne tuovat mieleen Floridan ja Kalifornian lähes aina aurinkoiset rannikot. Hitaasti puukehikkoiset autot ovat siirtyneet vanhasta vitsistä keräilykohteeksi ja sitä myöden hinnatkin ovat kiirineet ylöspäin. 

1932 Rolls-Royce 20/25 Shooting Brake – RM Sotheby’s

1932 Rolls-Royce 20/25 Shooting Brake

Erinomainen esimerkki on vuoden 1932  Rolls-Royce 20/25 Shooting Brake, jonka hinta-arvio ulottuu aina 100 000 dollarin rajapyykkiin saakka. Kuninkaallisille soveltuva brändi ymmärsi jo kauan sitten, että heidän asiakkaansa haluavat toisinaan ajaa myös itse. Siksi vuonna 1929 ensiesitelty 20/25 sai keulalleen 3,6-litraisen kuusisylinterisen rivimoottorin.

Kuten moni muukin Shooting Brake -korimallin Rolls-Royce, tämäkin on kulkenut koripajan kautta. Kuningattaren oma Hooper and Co. On hoitanut korin ja sisätilojen tarvittavat muutokset. 

Jalopuut ovat järjestyksessä myös ohjaamon puolella. Tavaratila on kuin tehty herrashenkilölle metsästyskalustoineen ja -koirineen – tehtävä johon tämä auto soveltuu mainiosti. 

1946 Pontiac Streamliner Eight Deluxe Station Wagon – RM Sotheby’s

1946 Pontiac Streamliner Eight Deluxe Station Wagon

Samaan hintaluokkaan osuu myös sodan jälkeen valmistettu Pontiac Streamliner Eight Deluxe Station Wagon. Muodot ovat selvästi pyöristyneet. Aidolla osittaisella puukorilla varustetut farmarimallit hävisivät General Motorsin valikoimista 1949, joten tämä oli jo tyylin loppupuolta. 

Vuonna 1946 suoralla kasikoneella varustettu Streamliner Deluxe Station Wagon oli Pontiacin kallein malli. Pituuttakin sillä oli kunnioitettavat 5,48 metriä. Hinnan myötä kaikessa on pyritty ylellisyyteen joka tekee siitä erityisesti Pontiacista pitäville melkoisen helmen. 

1947 Ford Super Deluxe Sportsman Convertible – RM Sotheby’s

1947 Ford Super Deluxe Sportsman Convertible

Tuon 100 000 dollarin rajan hinta-arvionsa osalta puhkova vuoden 1947 Ford Super Deluxe Sportsman Convertible on vain vuoden edellistä tuoreempi. Kyseessä on kuitenkin yksi hyvin harvoista koskaan valmistetuista ”woodie” avoautoista. 

Se on valmistettu Fordin tehtaalla Michiganissa. Super Deluxe Sportsman Convertible yhdistelee kolmea erilaista puuta: koivua, mahonkia ja vaahteraa. Sisätiloista löytyy koristetikattua nahkaa ja varusteluun kuuluu muun muassa sähköikkunat. Kyseessä oli todellinen imagomalli, joka houkutteli ihmisiä kauempaakin Fordin myymälään vain tätä tuotetta katsomaan. 

Huutokauppahelmet – Kun jalopuut ei riitä

1948 Chrysler Town and Country Sedan

Sodan jälkeen osittaisella puukorilla varustettuja autoja pidettiin merkkinä varallisuudesta, sillä niiden tuotanto oli ennen sotaa niin rajallista. Vaikka suosio kasvoi merkittävästi, pysyivät valmistusmäärät kurissa haastavien tuotantovaiheiden johdosta. Elävän luonnonmateriaalin yhdistäminen metalliin vaatii käsityötä. 

Chrysler Town and Country Sedan tekee tämän taidokkaasti jo pelkissä kromista puuhun lennosta vaihtuvissa kattokiskoissaan. Vain 1 175 porrasperää valmistui vuonna 1948, jota huutokaupattava yksilö edustaa. Tämän yksilön arvellaan olevan yksi vain 41:stä tähän päivään asti selvinneestä yksilöstä, joka osaltaan selittää välille 75 000 –  90 000 dollaria osuvaa hinta-arviota.

1953 Buick Roadmaster Estate Wagon – RM Sotheby’s

1953 Buick Roadmaster Estate Wagon

Listamme viimeinen, valmistusvuodeltaan uusin ja hinta-arvioltaan edullisin auto on Buick Roadmaster Estate Wagon. Myös Buick siirtyi osittaisesta puukorista vain ulkonäön takia käytettyihin puuosiin vuonna 1949. Valmistaja sanoi puusta valmistettujen ”pintapeltien” ja metallirangan yhdistelmän luovan ihanteellisen yhdistelmän. 

Ainakin se pyrki tarjoamaan yhden auton, joka sopii sekä shortsien että juhlapuvun pariksi. Voimanlähteenä oli Buickin ”Fireball” V8-moottori ja vain 670 tämänkaltaista yksilöä valmistettiin vuonna 1953. Kolme kertaa peltistä Super Wagonia harvinaisempi auto näyttää vielä mihin puun ja metallin yhdistelmä yltää.

 

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat