25.12.2021

Huutokauppahelmet – Lamborghini 400 GT 2+2

Sen V12-moottori kantoi yhtiön peräti neljän vuosikymmenen läpi. Lamborghini 400 GT 2+2 oli osoitus härkämäisestä tahdosta ja osaamisesta.

Riidoista huolimatta Ferruccio Lamborghini olisi tuskin koskaan käynnistänyt omaa urheiluautotoimintaansa ilman jonkinlaista arvostusta ja kunnioitusta Ferrarin potentiaalia kohtaan. Eikä ensimmäistä tuotetta olisi varmaankaan päivitetty niin pian, ellei Trattori-osaston henkilöstöön olisi löytynyt runsaasti osaamista ja kokemusta. Näille pohjille rakentui Lamborghini 400 GT 2+2.

Ulkoisesti uutuus erosi edeltäjästään ennen kaikkea uusien ajovalojen ilmeen osalta. Jo ensimmäisestä Lamborghinin prototyypistä (350 GTV) lähtien ajovaloilla oli iso merkitys auton kokonaisilmeen kannalta. Vaikka 400 GT ei saanut aerodynaamisimpia luukkulamppuja, sen nelivalot olivat ajalleen edistykselliset.

Nimikin jo vihjaa, että myös moottoria oli päivitetty vaikuttavampaan suuntaan taistelemaan Ferrarin tuoreimman tarjonnan kanssa. Tähän palaamme kuitenkin vielä myöhemmin tässä Huutokauppahelmet-juttusarjan artikkelissa.

1967 Lamborghini 400 GT 2+2 by Touring – RM Sotheby´s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1967 Lamborghini 400 GT 2+2 by Touring – RM Sotheby´s

Lamborghinin klassikko-osaston (Polo Storico) dokumentaatio osoittaa huutokaupattavan Lamborghini 400 GT 2+2 -yksilön valmistuneen 9. heinäkuuta 1966. Se saapui ihastuttavassa sinisen (Bleu Notte) ja konjakinruskean väriyhdistelmässä New Yorkin myymälään 21 päivää myöhemmin.

Tämän italialaisen taisteluhärän pellin alta löytyy haastaja Ferrarin 275 ja 330 -mallisarjojen autoille. Näitä vastaan Ferrucio tähtäsi alun alkujaankin ensimmäisillä Lamborghinin prototyypeillä. Ironisesti Lamborghinin ensimmäisen coupén moottorin suunnitteli entinen Ferrarin työntekijä, kuuluisa Giotto Bizzarrini.

Lähtökohtana toimi 1,5-litrainen kilpamoottori, jonka Bizzarrini oli suunnitellut Formula 1 -käyttöä varten. Selvästi suuremman 3,5-litraisen moottorin prototyyppi valmistui vuonna 1963 juuri sopivasti 350 GTV:n Torinon autonäyttelyn ensiesiintymistä varten.

Tuo ensimmäinen moottori osoittautuikin enemmän kilpakoneeksi kuin sivistyneeksi pitkille matkoille tarkoitetun gran turismon voimanlähteeksi. Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani ja testikuljettaja Bob Wallace nimettiin kehittämään miellyttävään matkantekoon moottori. Lopputuloksena oli 4,0-litrainen V12, jossa oli useita moottorin huollettavuutta ja toisaalta matalien nopeuksien ajettavuutta parantaneita päivityksiä.

Koska moottorintuenta ei muuttunut, moni 350 GT:n omistaja itse asiassa päivitti moottorinsa Lamborghinin tehtaan toimesta. Saman voimanlähteen kehittämistä jatkettiin seuraavan neljän vuosikymmenen ajan ja yhä Murciélagossa on sama perusta.

Jos konehuoneesta ei pysty erottamaan alkupään Lamborghinia joistakin uudemmista, niin upea ohjaamo paljastaa heti kyseeessä olevan Lamborghini 400 GT 2+2. Alkupään malleissa oli vain yksi takaistuin, mutta tämä erilaisella kattolinjalla varustettu myöhempi malli mahduttaa toisenkin upealla nahalla verhoillun takapenkin. Pidemmille matkoille taakse mahtuu sopivasti matkatavaraa ja lyhyemmillä siirtymillä sinne voi ahtaa ystäviäkin.

Ferrucio Lamboghini halusi härkämäisesti ohittaa Ferrarin sekä maanteillä että kilparadoilla. Heidän autojensa taso oli varsin vaikuttava ensimmäistä kertaa automaailmaan sukeltaneelta yritykseltä. Siksi tämän kyseisen yksilön hinta-arvioksi on asetettu nyt 450 000 - 550 000 dollaria, eli reilusti pyöristäen noin 400 000 - 490 000 euroa.

Teksti: Henri Posa, kuvat: Robin Adams/RM Sotheby’s, lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat