Ajoneuvot Huutokauppahelmet 15.4.2023
Huutokauppahelmet – miljonääriovien budjettisportti BMW Z1
BMW Z1 olisi voinut olla paljon tavallisempi roadster, mutta kokeiluluonteiset ratkaisut tekivät autosta unohtumattoman.
Aina ei tarvitse käyttää miljonäärisummia autoon, että saa ällistyttävät ovet. Yhdet kaikkien aikojen hämmästyttävimmistä oviratkaisuista löytyvät BMW:n Z1-roadsterista. Muovipaneelisen auton ovet luisuvat ikään kuin kynnyskotelon sisään ja autoa voi hyvin ajaa ovet auki.
Esimerkkivideo Z1:n ovista. Jos videoupotus ei näy, voit muuttaa evästeasetuksiasi antamalla hyväksynnän Markkinointi-evästeille ”Muuta hyväksyntääsi” -linkistä.
Erikoisen roadster-projektin taustalta löytyy BMW:n 1985 perustama BMW Technik -osasto, jonka tehtävänä oli kehittää uusien ajoneuvojen ja teknologioiden konsepteja. Osaston ensimmäinen konseptiauto sai nimen Z1, Z:n ollessa viittaus sekä sanaan Zukunft (tulevaisuus) ja autossa kehiteltyyn monivarsituentaiseen Z-taka-akseliin.
Frankfurtin autonäyttelyssä 1987 esitelty BMW Z1 perustui muilta osin E30-sukupolven 325i:n teknologiaan, joten voimanlähteenä oli 2,5-litrainen M20-”pikkukutonen” ja vaihdelaatikkona viisilovinen Getragin manuaali.
Hämmästyttävien ovien lisäksi Z1:n temppuihin kuuluvat muoviset koripaneelit. Autoa tilattaessa BMW ehdotti, että ostajat hankkisivat toiset paneelit samalla, jotta auton väriä voisi vaihtaa silloin tällöin. Tehtaan ohjeaika värivaihdokselle oli 40 minuuttia, mikä on tosin melkoisen optimistinen lukema.
Z1 oli tuotannossa maaliskuusta 1989 aina kesäkuuhun 1991, minä aikana erikoisia muoviroadstereita tehtiin tasan 8 000 kappaletta.
1991 BMW Z1
Vuoden 1991 autoyksilö on rullannut historiansa aikana 177 856 kilometriä. Autolla on tietojen mukaan ollut neljä omistajaa ja nyt se on myynnissä Alankomaissa.
Vihreäsävyisen maalipinnan parina on musta kangaskatto. Maalipinnan kunto on kohtuullinen auton ikään nähden, joskin kiveniskemiä ja naarmuja on kertynyt. Tummanharmaata ja maastokuviota(!) yhdistelevä Alcantara-sisusta on hyvässä kunnossa, mutta kuljettajan kynnyslistassa ja ohjauspyörässä näkyy kulumaa. Lisäksi istuimissa ja muualla näkyy pienempiä käytön jälkiä. 16-tuumaiset vanteet ovat alkuperäiset, mutta autossa on sekarengastus.
Autolle on suoritettu kattava määräaikaishuolto vuosi sitten, missä yhteydessä on tehty myös jarruja, korjattu teknisiä harmeja ja oikean puolen lukko on uusittu. Autossa ei ole havaittuja vikoja. Edellinen katsastus oli maaliskuussa 2019 ilman huomautuksia.
BMW Z1 on listattu Collecting Cars -palvelussa ja auto sijaitsee Alankomaiden Wateringenissä.
Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen