20.5.2023

Huutokauppahelmet – Nissan 300ZX on keltainen kesäkruiseri

Nissan 300ZX Twin Turbo huutokauppa

Toisen polven Nissan 300ZX oli jo radikaalisti erilainen tulkinta 240Z:n aloittamasta Z-kaavasta, mutta erot ovat vähentyneet vuosien varrella. Nyt keltainen 2+2 tarjoaa turboahdetun V6:n ja targakattojen hurmaa.

Nissan 300ZX:n kakkospolvi, Z32, jäi monessa mielessä mieleen. Keveyteen perustuvien Z-sarjalaisten jälkeen yli 1 500 kg painava 300ZX oli enemmän kaikkea. Oli poistettavia targakaton paloja (ns. t-top), oli turboahtimia ja välijäähdyttimiä, oli 2+2 paikkaa ja oli 80-luvun aerodynaamista ulkonäköä. Harrastajille tiedoksi, että ulkonäkö oli muuten suunniteltu Cray 2 -supertietokoneella.

Myyntiin Z32 saapui 1989 Japanissa ja kyseessä oli ensimmäinen auto, joka noudatti japanilaisten autotehtaiden herrasmiessopimusta 280 hevosvoiman kattotehosta. 3,0-litrainen V6 oli saatavissa kahdella ahtimella tai vapaasti hengittävänä. Super HICAS -nelipyöräohjaus oli puolestaan lainattu R31-polven Skylinestä.

Nissan 300ZX Twin Turbo huutokauppa

Auton myös sai kaksipaikkaisena coupéna tai avomallina, mutta turboahtimet ja T-palat ovat jääneet parhaiten mieleen 300ZX:n versioista.

Japanissa Z32 pysyi myynnissä aina vuoteen 2000 saakka, jolloin Nissanin murheet alkoivat kasautua. Yhdysvalloissa myynti päättyi jo 1996 jenin ja dollarin välisen kurssin nostaessa auton hintaa voimakkaasti. 300ZX:n myynti päättyi myös Euroopassa ja Australiassa osapuilleen Suomen seotessa ensimmäisestä jääkiekkomestaruudesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1992 Nissan 300ZX Twin Turbo T-Top

Vuoden 1992 Nissan 300ZX Twin Turbo jää ainakin mieleen, sillä auto on väriltään Yellow Pearl Metallic. Se, tuleeko keltaisesta kaarevasta kattolinjasta mieleen banaani, on lopulta kiinni katsojan silmästä. Maalipinta on pääosin hyvässä kunnossa, mutta etupuskurissa on jonkin verran vahinkoa ja keulassa on yleisesti kiveniskemiä. Myös oikeassa takakulmassa on hiukan jälkiä ja kiveniskemiä.

Nissan 300ZX Twin Turbo huutokauppa

16-tuumaisilla vanteilla on sekarengastus ja yksi vanteista on nirhattu katukiveä vasten. Autossa ei ole havaittuja vikoja.

Autolla on ajettu 99 216 kilometriä ja se ensirekisteröitiin maaliskuussa 1992. Auton myy kolmas omistaja, jonka hallussa auto on ollut yhdeksän vuoden ajan. Edellisen kerran auto on katsastettu lokakuussa 2022 ja se sai tuolloin puhtaat paperit. Huoltojen suhteen alkaa olla aika, sillä edellinen määräaikaishuolto tehtiin 2017 ja 2018 säädettiin auton päästöjä. Myös viime vuosien ajosuorite on ollut alle 1 000 km per vuosi.

Nissan 300ZX Twin Turbo huutokauppa

Pitkän konepellin alla on 3,0-litrainen VG30DETT, eli kahdella turbolla avustettu versio V6:sta. Vaihteistona on viisilovinen manuaali. Kori on 2+2-paikkainen ja varustettu irroitettavilla kattopaloilla kesäpäiviä ajatellen.

Musta nahkasisusta on ikään nähden hyvässä kunnossa. Ohjauspyörässä, vaihdekepissä ja käsijarrussa on hiukan kulumaa, minkä lisäksi etuistuimissa on pientä ryppyä. Istuinten sivutuissa on kevyttä kulumaa. Harmaalla kankaalla verhoillut ovikortit ja kojelaudan alaosa ovat hyvässä kunnossa.

Nissan 300ZX Twin Turbo huutokauppa

Auton varusteisiin kuuluu takalasin pyyhin, lämmitettävä takalasi, kolmipuolainen ohjauspyörä, vakionopeudensäädin, sähköikkunat, automaatti-ilmastointi, sähköpenkit ja Alpinen kasettiradio. 300ZX:n mukana tulee lisäksi tunkki, työkalut, vararengas, sekä kattopaneelien verhot ja säilytyspussit.

Japanilaisautojen kultakaudesta innostuneille Nissan 300ZX on mainio lisä kesäkruisailuun tai kokoelmaan. Madridissa myytävä auto on listattu Collecting Cars -palvelussa.

Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat