30.10.2021

Huutokauppahelmet – Porsche 934

1976 Porsche 934 – RM Sotheby’s

Aidolla kilpailuhistorialla varustettu alkuperäinen Porsche 934 on vain 30 kappaletta valmistettu moottoriratojen turbosankari.

Vuonna 1974 Pariisin autonäyttelyssä julkistettu, koodin 930 tunteva, Porsche 911 Turbo oli valmistajansa tehokkain malli koskaan ja eräs tarunhohtoisista turboahtamista tärkeäksi tehneistä autoista. Stuttgartin tamma tahtoi tekniikan pian myös kilpakäyttöön nelosryhmään, joten yksi Porsche 934 rakennettiin testikäyttöön ja tätä seurasi 30 autoa asiakkaille. RSR 3.0 oli syrjäytetty. 

1976 Porsche 934 – RM Sotheby’s

Nelosryhmän säännöt vaativat lähes vakiokoria sekä 1120 kilogramman minimipainoa. Takaistuimet, ilmastoinnin, äänieristeet ja muut ylimääräiset härpäkkeet poistamalla – ja vastaavasti alumiinista valmistetut turvakaaret tilalle laittamalla 934 painoi karvan verran enemmän kuin hyvin varusteltu 930. Sekä Turbon sähköikkunat että takasiipi saivat jäädä ja silti Porsche sai vielä asetella lisäpainoja haluamiinsa paikkoihin. 

Koria luonnollisesti jäykistettiin muun muassa etuiskareiden yläpäiden väliin asennetulla poikittaistuella. Bilstein toimitti jouset ja iskunvaimentimet yhdessä paketissa. BBS:n 16-tuumaiset kolmiosaiset, keskimutterilla, varustetut kevytmetallivanteet olivat takana peräti 12 tuumaa leveät. 

1976 Porsche 934 – RM Sotheby’s

Pyörännavat ja jarrut lainattiin Porsche 917 -mallista. Lisäksi autoon asennettiin 120-litrainen polttoainetankki sekä lisäöljysäiliö tavaratilan täytteeksi.

Porsche 934 liikkui yhdellä turboahtimella varustetun 3,0-litraisen kuusisylinterisen moottorin voimin ja vaihteistossa oli yhä vain neljä pykälää. Auton kerrotaan olleen melkoinen pideltävä paremmallekin rattimiehelle.  Osa omistajista oppi kesyttämään pitkän viiveen seurauksena tulleen turbon potkun – toisille kävi huonommin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1976 Porsche 934 – RM Sotheby’s

Porschen historiaa tunteville tuttu ja Porschen historian tunteva Jürgen Barth kertoo huutokaupan kohteena olevan runkonumeron 0172 Porsche 934 -yksilön päätyneen uutena Hamburgiin renkaita maahantuoneen henkilön käsiin. Autolla kilpailtiin vain kuusi kertaa ennen ensimmäisten kierrosten ulosajoa Nürburgringin 1000 kilometrin kilpailussa. Mukaan mahtui silti yksi voitto Kassel-Caldenin radalla. 

Hän menehtyi pian traagisesti tieliikenneonnettomuudessa ja auto siirtyi seuraavan omistajan haltuun. Uusi omistaja päivitti auton menestyksekkäästi 934/5 versioon. 

Hänkin myi auton lopulta ja se siirtyi Sveitsiin, jossa sillä osallistuttiin vuosien 1978-1980 välillä yli 30 kilpailuun. Näistä tuli kotiin 16 luokka- tai kokonaiskilpailun voittoa. Tämän jälkeen auto päivitettiin kokonaisuudessaan 935 speksiin.

Tämä runkonumeron 0172 yksilö siirtyi Berniin, jossa sillä ajettiin kansallisia sarjoja. Vuonna 1982 sama auto siirtyi Zürichiin. Tämän omistuksen aikana auto palautettiin alkuperäiselle tekniikalle, korisarjalle ja jopa kisaväritykselle alkuperäisiä auton mukana matkanneita nelosryhmän osia hyödyntäen.

Auton alkuperäisyyttä on sittemmin kehuttu. Lisäksi se on napannut 18 kokonaiskilpailun voittoa tai luokkavoittoa kaikista 69 kilpailusta, joihin sillä on osallistuttu ja tämän päälle vielä peräti 29 paalupaikkaa.

1976 Porsche 934 – RM Sotheby’s

Hinta-arvioksi on asetettu noin miljoona euroa. Osto antaa mahdollisuuden osallistua sellaisiin tapahtumiin kuin Le Mans Classic tai Rolex Monterey Motorsports Reunion. Kyllä kelpaa.

Teksti: Henri Posa, kuvat: Tim Scott/RM Sotheby’s, lähde: RM Sotheby’s 

Luetuimmat