Ajoneuvot | Huutokauppahelmet | 12.9.2020

Huutokauppahelmet – Studebaker Avanti R2

Studebaker Avanti R2 tarjosi noin 290 hevosvoimaa ja levyjarrut vuonna 1963. Futuristinen muoto kulki muiden edellä.

Jaa artikkeli

Mekaanisesti ahdettu Studebaker Avanti R2 on mielenkiintoinen yhdysvaltalainen automalli pitkälle ulottuvan historian omaavalta ajoneuvovalmistajalta. Studebaker aloitti jo hevosvaunujen parissa vuonna 1852 ja 1900-luvun taitteessa merkki valmisti sähköautoja. 

Tällä kertaa tarina vie meidät 1960-luvulle aikaan, joka valitettavasti johti yrityksen autotehtaiden sulkemiseen. Itse asiassa Avanti oli viimeinen Studebakerin esittelemä täysin uusi automalli. Levyjarruilla varustettu tehokas kaksiovinen oli äärimmäisen mielenkiintoinen myös muotojensa osalta.

Vuoden 1963 Studebaker Avanti R2 omaa verkon välillä 16.-25.9. käytävässä RM Sotheby’s ”The Mitosinka Collection” -huutokauppatapahtumassa hinta-arvion 20 000 –  30 000 dollaria eikä hintavarausta ole.

1963 Studebaker Avanti R2 Supercharged – RM Sotheby’s

Tämä tunnisteen 63R-2564 Studebaker Avanti R2 on ilmeisesti myyty uutena Illinoisissa juurikin valkoisella ulkokuorella (Avanti White) ja oranssinpunaisella sisäverhoilulla varusteltuna. Muihin valintoihin lukeutuivat mekaanisesti ahdettu tehokkaampi R2-moottori, Powershift-automaattivaihteisto, tummennetut ikkunat, ohjaustehostin, järeämmät jouset, Twin Traction -tasauspyörästön luistonrajoitin, tuulilasinpesuri, radio takakaiuttimilla sekä turvavyöt. 

Tarinan mukaan Andy Popadiuk olisi ostanut auton jo hieman käytettynä vuonna 1965 ja pitänyt sitä peräti 45 vuotta, jonka aikana autolle tehtiin useita ajan hengen mukaisia päivityksiä. Näihin lukeutuivat muun muassa etuikkunoiden vesikourut sekä keulan metallisäleikkö. Popadiuk toimitti auton mukana useita kuvia auton alkuajoilta. 

Auto kärsi nimittäin keulakolarin 1970-luvun puolivälin tienoilla. Tuolloin se toimitettiin Avanti Motorsin tiloihin Indianaan ja sai uuden keulan myöhempien mallien neliskulmaisilla ajonvalonkuorilla. Samalla myös sisälokasuojat vaihtuivat ja mallimerkinnät muuttuivat vastaamaan myöhempien yksilöiden ”supercharged” -lätkiä. 

Samassa yhteydessä saatettiin hukata alkuperäinen korinumeron merkintä 63R-2564, sillä ainakaan sitä ei ole enää jäljellä. Moottori on rakennettu uudelleen ja runkoa on kunnostettu 1980-luvulla.

Kuuluttuaan kahdeksan vuotta Zimmermanin autokokoelmaan auto siirtyi nykyisen myyjän omistukseen 2018. Se on pääosin säilynyt näytillä autokokoelmassa maalipinnan ja kaasuttimen vaatimia huoltotaukoja lukuun ottamatta. Tämä Studebaker Avanti R2 Supercharged on saanut myös uuden akun ja polttoainepumpun. 

Maalipinta on hieman heikossa hapessa ovien ylälaidoissa ja konepellin lämmöneristysmateriaali on haurastunut. Sisätilojen uskotaan olevan pitkälti alkuperäisiä kuljettajan istuimen uusittua verhoilua lukuun ottamatta. Auton mukana toimitetaan alkuperäinen ohjekirja ja lisävarusteluettelo. 

Mekaanisesti ahdettu Studebaker Avanti on 60-luvun autoksi varsin suorituskykyinen ja siten hyvin mielenkiintoinen. Tämä yksilö vaikuttaisi olevan hyvässä käyttökunnossa ajamista ja nauttimista varten. 

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: RM Sotheby’s

Jaa artikkeli

Keskustelu