1.1.2022

Huutokauppahelmet – Triumph TR3A Works -ralliauto

1958 Triumph TR3A Works -ralliauto – RM Sotheby´s

Vuoden 1958 Monte Carlo -ralli oli erityisen vaativa. Kaunis, kevyt ja ketterä Triumph TR3A Works -ralliauto oli eräs matkan menestyjistä.

Yhdellä rallin kultaisista aikakausista tuotantoautoihin pohjautuvilla tehdastallien tuotteilla kilpailtiin yleisillä teillä. Vuodesta 1958 on kulunut jo iäisyys, jolloin Triumph TR3A Works -ralliauto viiletti rallipoluilla tehtaan täydellä tuella. Rallye Automobile de Monte-Carlo, eli Monte Carlon ralli, kuuluu yhä kilpailukalenteriin, mutta huomio on siirtynyt autonvalmistajista enemmän yksilöiden menestykseen.

Vuonna -58 olosuhteet olivat erityisen tukalat lumen ja jään myötä, joka aiheutti peräti 243 keskeytystä ennen ensimmäisen etapin päättymistä. Lopulta vain 59 kilpailukuntaa ylitti maaliviivan aikarajojen sisällä. Kaksi Triumphia selvisi loppuun asti monen tunnetun valmistajan edellä osoittaen TR3A Works -ralliautojen kyvykkyyden ja kestävyyden.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1958 Triumph TR3A Works -ralliauto – RM Sotheby´s

Uuden vuoden ensimmäinen helmi, vuoden 1958 Triumph TR3A Works -ralliauto, oli yksi vain neljästä tuota ikonista kilpailua varten valmistellusta yksilöstä. Tämä tehdaskilpuri on kannuksensa kilpailemalla ansainnut. Paranneltu TR3A oli kyllä esitelty jo edellisenä vuonna, mutta ralli siirrettiin vuodella eteenpäin Eurooppaa vaivanneen polttoainepulan vuoksi.

TR3A sai päivitetyn keulamaskin ja ovenkahvat sekä lukittavan tavaratilan luukun. Varustukseen kuului alusta pitäen neljä kappaletta levyjarruja, joka auttoi kevyttä autoa pysähtymään tehokkaasti useita kertoja peräkkäin.

Sopivasti säädetty TR3 oli kevyt, ketterä ja kilpailukykyinen työkalu, jolla taidokas kuljettaja kykeni haastamaan maailman parhaat. Tämä kyseinen yksilö on vielä monia muita kyvykkäämpi, sillä onhan se tehtaan rakentama ja siten varusteltu muun muassa halutulla ylivaihteella.

Kruununa auton päällä majailee tehtaan virallinen kovakatto sopivassa vihreän (Apple Green) sävyssä. Lisäksi sen päällä on kääntyvä lisävalo – takuulla kriittinen Monte Carlo -rallin yöllisillä taipaleilla.

Tämä kyseinen Triumph TR3A Works -ralliauto, alkuperäiseltä rekisteritunnukseltaan VRW 221, kilpaili Monte Carlossa kaikkein kovimpia vastaan. Lopputuloksena oli hyvin kunnioitettava kokonaiskilpailun kolmas sija.

Irlannissa auto sijoittui kokonaiskilpailussa toiseksi ja Tulppaanirallissa tuli luokkavoitto (kokonaiskilpailun 10.). Tämän jälkeen sillä kilpailtiin vielä kahteen otteeseen ja lopulta auto myytiin tehtaalta eteenpäin vuonna 1959.

RAC-rallissa 1958 toiseksi sijoittunut Ron Goldbourn nappasi auton omistukseensa. Auto vaihtoi omistajaansa vielä moneen otteeseen, mutta heistä monet olivat tuttuja nimiä moottoriurheilun parista. Eräs heistä entisöi auton lopulta alkuperäiseen väriin ja matkassa on yhä sekä alkuperäinen moottori että vaihteisto.

Tällä ralliautolla on kilpailtu vielä hyvin hiljattainkin erilaisissa klassikkoralleissa, jonne se kiistatta kuuluu. Autoa on myös huollettu vuosien 2018 ja 2020 välissä yli 10 000 eurolla vanhoihin ralliautoihin erikoistuneella pajalla. Näin tämä yksilö on valmis myös tuleviin koitoksiin.

Kyseessä ei varsinaisesti ole huutokauppahelmi, vaan huutokauppayrityksen kautta yksityisessä myynnissä oleva yksilö. Sallitaan tämä nyt näin vuoden alkuun, sillä 140 000 punnan pyyntihinnalla varustettu auto on upea.

Teksti: Henri Posa, kuvat: Robin Adams/RM Sotheby’s, lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat