24.9.2022

Huutokauppahelmet – vain 34 kilometriä ajettu Škoda Favorit

Škoda Favorit huutokauppahelmet Felicia Volkswagen

Škoda Favorit oli käännekohtamalli tšekkimerkin historiassa. Vain autokauppakilometrit kerännyt yksilö löytyy Ateenasta.

Ensimmäinen etuvetoinen Škoda esiteltiin Brnon tekniikkamessuilla 1987. Favorit oli melko pitkä projekti, sillä Tšekkoslovakian hallitus oli hyväksynyt etuvetoisen automallin kehityksen jo 1982, mutta kehitystyö alkoi vasta 1983. Favorit-mallinimi oli lainaa ennen toista maailmansotaa olleesta mallista.

Klassisesti takamoottorisia itäautoja tehneelle Škodalle Favorit oli iso panostus ja muutos, astuihan auto Škoda 105/120/125:n tilalle merkin mallistossa. Toisaalta auton esittely merkitsi takamoottorimallien menekin lopahtamista erityisesti vientimarkkinoilla. Vienti oli kotimaan hintasäätelystä johtuen merkittävä osa Favoritista saatuja tuloja.

Škoda Favorit huutokauppahelmet Felicia Volkswagen

Muotoilusta vastasi Nuccio Bertone ja Favorit sai jopa länsitasoista tekniikkaa esimerkiksi bensiinin ruiskumallien Mono-Motronicin muodossa. Toisaalta auto tarjosi loistavan vastineen rahoille, oli suunniteltu käytännöllisyys edellä ja varaosat olivat edullisia. Itäblokin maiden lisäksi Škoda Favorit teki kauppansa muun muassa Tanskassa ja Britanniassa. Suomessa auton hinnat pyörivät noin 50 000-60 000 markan tuntumassa 1990-luvun taitteessa ja autoja rekisteröitiin reilut 2 300.

Škoda Favorit onnistui kuitenkin vakuuttamaan Volkswagenin tšekkitehtaan taidoista 1990, kun hallitus suunnitteli autoteollisuuden yksityistämistä samettivallankumouksen jälkeen. Parhaat tarjoukset tulivat Renaultilta ja Volkswagenilta, mutta tarjouksensa mukaan Renault olisi korvannut Favoritin tuotannon Renault 18 -pohjaisella vanhahtavalla autolla. Toisessa tarjouksessa Škodalle tarjottiin roolia komponenttivalmistajana.

Škoda Favorit huutokauppahelmet Felicia Volkswagen

Volkswagen puolestaan lupasi säilyttää Favoritin ja Škodan brändin sekä oman tuotekhityksen. Loppu on historiaa. Škoda Favorit sai vielä merkittävän VW-kasvojekohotuksen Škoda Feliciaksi, minkä jälkeen siipinuolimerkin autot on tehty VW-ryhmän perusrakenteille. Koko automerkin pelastaminen ei ole ollenkaan huonompi saavutus Favoritilta!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1993 Škoda Favorit

Kaikista paikoista Ateenassa myytävä vuoden 1993 Škoda Favorit myydään Collecting Cars -palvelun kautta ja vieläpä ilman hintavarausta. Autoon on saatavissa ilmainen kuljetus Frankfurtiin, joten auton mahdollinen raahaaminen Suomeen ei ole aivan niin myöhäistä kesän roadtrippailua.

Škoda Favorit huutokauppahelmet Felicia Volkswagen

Valkoinen auto on on varustettu värikkäillä kylkiraidoilla ja Favorit-teksteillä sekä asiaan kuuluvasti mustilla puskureilla. Korissa ei myyjän mukaan vaurioita, mutta maalipinta on paikoin naarmuuntunut auton suojapeitteen liikuttelusta. Myös takaovissa on pienet jäljet. 13-tuumaisten teräsvanteiden päällä ovat alkuperäiset mustat pölykapselit ja vanteilla on alkuperäiset Barumin renkaat vuodelta 1993, jotka vaativat vaihtamista.

Sisällä autossa on harmaa kangasverhoilu ja kojelauta on varustettu puutyylisillä listoilla. Sisusta vastaa autolle kerrottua 34 kilometrin ajomäärää. Varustelistalta löytyy lämmitettävä takalasi, kampi-ikkunat edessä ja takana sekä käsisäätöiset sivupeilit. Auton mukana tulevat alkuperäiset paperit, vararengas ja työkalut.

Škoda Favorit huutokauppahelmet Felicia Volkswagen

Auto on huollettu toukokuussa 2022, kun matkamittarissa oli 30 kilometriä. Tuolloin autoon vaihdettiin bensiinipumppu, vesipumppu, jarrutehostin, akku sekä moottoriöljyt suodattimineen. Konetilasta löytyy tuttu 1,3-litrainen neloskone ja vaihteistona on viisipykäläinen manuaali.

Auto on listattu Collecting Cars -palvelussa ja se on myynnissä 29. päivään saakka ilman hintavarausta.

Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen

Lisää aiheesta

Luetuimmat