17.11.2022

Iskunvaimennin ei ole vain mukavuusasia – sillä on merkitystä myös ajoturvallisuuteen

Auton iskunvaimennin on turvallisuuden näkökulmasta tärkeä asia – vialliset iskunvaimentimet kannattaa vaihtaa ajoissa.

Jos auton iskunvaimentimien epäilee olevan epäkunnossa, vioittuneen tai hajonneen, kannattaa autokorjaamolla varata aika mahdollisimman nopeasti. Auton vialliset tai kuluneet iskunvaimentimet eivät ole pelkkä mukavuustekijä, eivätkä ne vaikuta pelkästään ajamisen mukavuuteen, vaan niillä on myös selkeä vaikutus ajoturvallisuuteen.

– Yksikin huonokuntoinen iskunvaimennin vaikuttaa niin, että renkaat eivät pysy kunnolla tienpinnassa, jolloin jarrutusmatkat pitenevät ja auton hallittavuus huononee merkittävästi kohtuullisen alhaisissakin nopeuksissa, muistuttaa autonhuolto- ja rengasketju Vianorin autonhuollon päällikkö Pekka Alanko.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jarrutusmatka pitenee huonoilla iskareilla

Jarrutusmatkan pituuteen vaikuttavat luonnollisesti myös renkaiden laatu ja kunto.

Iskunvaimentimet kuluvat vaihtokuntoon tavallista nopeammin, jos autolla kuljetetaan paljon raskaita kuormia tai esimerkiksi vedetään usein asuntovaunua tai raskasta peräkärryä. Myös teräväreunaiseen kuoppaan ajaminen voi hajottaa autosta iskunvaimentimet tai iskunvaimentimen.

Kuluneet iskuvaimentimet tunnistaa helposti siitä, että ajo autolla on pommivaa. Kun iskunvaimentimet ovat kuluneet, pompottavan liikkeen vuoksi myös auton jousitukeen kohdistuu rasitusta ja auton jouset ovat tällöin koetuksella. Varsinkin epätasaisella alustalla ajettaessa jousitus saattaa pohjata helposti. Ongelmaa voi esiintyä myös toisin päin – auton huonokuntoiset jouset kuluttavat iskunvaimentimia nopeasti.

Jos autossa on vain yksi huonokuntoinen iskunvaimennin, se ja sen pari kannattaa vaihtaa samalla kertaa. Uusi ja sen parina vanha kulunut puutteellisesti vaimentava iskunvaimennin eivät ole hyvä parivaljakko – auton ajettavuus on toispuoleisuuden vuoksi epävakaa. Sama sääntö pätee auton jousiin, jos yksi jousi hajoaa, sen toisella puolella samalla akselilla oleva parikin tulee vaihtaa samalla kertaa.

– Jos haluaa parasta turvallisuutta ja ajomukavuutta, kannattaa vaihdattaa auton kaikki iskunvaimentimet ja jouset yhtä aikaa, sanoo Pekka Alanko.

Näistä tunnistat heikkokuntoiset iskunvaimentimet

  • Auton heiluva ja/tai pomppiva ajokäytös
  • Vuodot iskunvaimentimissa
  • Kolina tai muu epämääräinen ääni jousituksessa
  • Katsastuksessa on merkittävä ero saman akselin vaimentimien testituloksissa

Lähde: Vianor

Luetuimmat