6.8.2020

Tuotantoon kahden mallin voimin jo 2023 – Izera on uusi sähköautomerkki Puolasta

Izera two models

Izera tarkoittaa täysin uutta puolalaista automerkkiä, jolta saadaan kaksi sähköautoa vuodelle 2023. Näille luvataan 400 kilometriä toimintamatkaa, mutta hinta lienee tätäkin tärkeämpi.

Puolassa julkistettiin täysin uusi sähköautomerkki Izera peräti kahden automallin voimin. Sekä viisiovinen viistoperä että katumaasturi ovat muotoilututkielmia, mutta näyttävät linjaa merkin tulevista sähköautoista. Näitä lupaillaan sarjatuotantoon jo vuoden 2023 aikana ja ensimmäiset tekniset tiedotkin paljastettiin julkaisun yhteydessä.

FSO lopetti autonvalmistuksen vuonna 2011, jonka jälkeen maailma on ollut ilman puolalaista automerkkiä. Puola ei tosin ole poistunut automaana mihinkään, sillä se tarjoaa edelleen työpaikkoja ja omaa tärkeän taloudellisen merkityksen. Esimerkiksi Volkswagen valmistaa Puolassa joitakin hyötyajoneuvojaan, FCA Fiat 500 ja Lancia Ypsilon -malleja ja Opel nykyistä Astraa.

Kaikesta huolimatta uusi puolalainen automerkki on kuin salama kirkkaalta taivaalta. Electromobility Poland on näiden kahden muotoilututkielman takana. Izera tahtoo aloittaa sarjatuotannon 2023 ja etsii tällä hetkellä yhteistyökumppaneita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Izera tuplana

Esitelty viisiovinen viistoperämalli toimii kaiken perustana, sillä rinnalla nähty katumaasturi rakentuu samalle perusrakenteelle. Tämä perusrakenne ei kuitenkaan ole omaa osaamisalaa ja Electromobility Poland ostaa tämän osaamisen ulkopuolelta. Tuota perusrakenteen lähdettä ei kuitenkaan paljastettu, mutta Izeran kehitystyön yhteistyökumppaneista mainitaan nykyään Sveitsissä majaa pitävä insinööritoimisto EDAG.

Ehkä osin tästä syystä myöskään voimansiirrosta ei paljasteta juuri mitään. Tarjolle tulee kaksi akkukokoa, joista suuremmalla saavutetaan 400 kilometrin toimintamatka. Kiihtyvyyden paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen luvataan tapahtuvan alle kahdeksassa sekunnissa.

Muotoilu Italiasta

Näiden kahden muotoilututkielman ulkonäkö on saavutettu yhteistyössä italialaisten kanssa, sillä Pohjois-Italiassa majaansa pitävä Torino Design on auttanut ammattitaidollaan. Torino Design kertoo muiden asiakkaidensa joukossa olevan muun muassa BMW, Ferrari ja McLaren.

Lopputulos on onnistunut ja molemmille on luotu tunnistettava ilme led-valopistein sekä keulassa että perässä. Kokonaisuus yhdistelee Jaguar I-Pacen ja Teslan piirteitä uuteen luoden yksinkertaisen kokonaisuuden – emme toki vielä tiedä kuinka lähelle muotoilututkielmien sulavuutta lopullinen sarjatuotantomalli yltää.

Sisätiloista voi kertoa jo kuvien perusteella yllättävän paljon. Sekä mittaristo että keskikonsolin tietoviihdejärjestelmä on toteutettu nykytyyliin näyttöpinnoin ja jälkimmäinen on kosketusnäyttö. Ilmastoinnin säätimet on silti toteutettu perinteisin pyöriteltävin namiskoin. Vaihteenvalitsimen takaa löytyy langaton latausalusta puhelimelle.

Molempia malleja on suunniteltu käytännöllisyyden ja käytön kannalta. Sähkövoimalinjan mahdollistama avoin etujalkatila on hyödynnetty tilana esimerkiksi käsilaukulle tai salkulle pitäen tämä alue kuitenkin avarana. Takaistuimilta löytyy alas taitettavat pöydät, tabletille on saatavilla teline ja myös lapsien helppo kulku autoon on huomioitu.

Valmistus varmasti Puolassa

Tuotantolaitosta ei vielä paljastettu ja jäi hieman epäselväksi onko Electromobility Poland vielä tehnyt päätöstä sen suhteen, mutta Izera tullaan joka tapauksessa valmistamaan Puolassa. Electromobility Poland ei tyydy luomaan uutta kotimaista automerkkiä vaan tahtoo sen synnyttävän myös runsaasti työpaikkoja maan rajojen sisälle.

On raikasta nähdä uusi sähköautomerkki jostain muualta kuin Kiinasta. Ainakin muotoilututkielmat näyttävät raikkaalta ja lupaavalta, mutta emme toki tiedä vielä tekniikkapuolesta. Myöskään tämän kunniahimoisen projektin takana seisovia rahoittajia ei paljastettu, joten jäämme odottamaan tilanteen tulevia päivityksiä.

Izera hatchback and SUV

Lähde ja kuvat: Izera

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat