12.9.2017

Jaguar E-Pace – uutuusmaasturi on halvin tie Jaguarin rattiin

Jaguar E-Pacen teemana on söpöys.

Maailma muuttuu, ja automerkit sen mukana. Vielä 1990-luvun puolivälissä ajatus Jaguarin pienimmästä katumaasturista olisi oudoksuttanut, nyt se on odotettua. Uusi E-Pace on etäistä sukua Range Rover Evoquelle, eli kyseessä on poikittaismoottorilla varustettu kompakti katumaasturi.

Tyylissä sukulaisuutta ei huomaa: E-Pace kun näyttää isomman katumaasturin F-Pacen poikaselta. Muodoissa on pehmeänpyöreää sympaattisuutta. Jaguar vieläpä leikittelee pentuteemalla, esimerkiksi tuulilasin mustasta reunuksesta voi löytää pentukissan kävelemästä emonsa perässä. Ensikuvissa E-Pace näytti kenties jopa hieman hempeältä Jaguar-karikatyyriltä, mutta näyttelyhallissa tarkasteltuna muodot ovat onnistuneita.


Pituutta uutuudella on 4 411 millimetriä, ja akseliväliä 2681 milliä. Kyseessä on siis Audi Q3:n ja BMW X1:n kokoinen katumaasturi.

Mittoihin on mahdutettu yllättävän suuri tavaratila (441 litraa) ja keskimittaiselle riittävät takatilat. Kojelaudan perusilmeeseen on haettu viitteitä urheiluauto F-Typeen apukuljettajan keskikonsolista erottavalla kahvalla ja ilmastointilaitteen pyöreillä rullilla.

Yleisilme on varsin pelkistetyn selkeä, mutta E-Paceen on saatu annos XE- ja XF-sedaneista hiema kadoksissa olevaa jaguarmaisuutta.

Uusi katumaasturi on Jaguar-malliston edullisin vaihtoehto. 37 889 eurolla saa 150 hevosvoimaisen manuaalivaihteisen etuvedon. Saman moottorin saa myös nelivedolla ja automaatilla varustettuna noin 47 000 euroon. Muissa malliversioissa (bensiini 249 ja 300 hv, diesel 150, 180 ja 240 hv) neliveto ja automaatti ovat vakiovarusteita. Autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat