18.9.2020

Jaguar F-Pace 2021 on sisältä uusi – tarjolle yli 400hv lataushybridi

Jaguar F-Pace PHEV MY21

Uudistunut Jaguar F-Pace 2021 on aina neliveto ja automaatti. Nyt saataville tulee myös lataushybridi.

Jaguar F-Pace -katumaasturi päivittyy vuodelle 2021. Ulkokuoresta nopealla vilkaisulla koko uudistusta on vaikea havaita: tästä syystä lätkäisimme mallinimen perään vuosimallin 2021 kertomaan uudistuksista. Sisäpuolella ja moottorivalikoimassa on nimittäin kerrottavaa.

Pienet ulkokuoren muutokset, kattavasti uudistetut sisätilat Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmän viimeisimmällä versiolla sekä uusi moottoripaletti kantavat F-Pacen seuraaville vuosille. Moottorivalikoimaan liittyy nyt kevythybridien lisäksi myös lataushybridimalli, joka mahdollistaa yli 50 kilometriä sähköistä toimintamatkaa ja yli 400 hevosvoimaa huipputehoa.

Jaguar F-Pace MY21

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaguar F-Pace 2021

Vaikka Jaguar F-Pace 2021 sekoittuu ensivilkaisulla tähän asti myynnissä olleeseen edeltävään vuosimalliin, niin muutoksia on tapahtunut ulkokuoressakin. Näistä merkittävin on uusi konepelti, joka jatkuu nyt pidemmälle aina keulamaskiin saakka. Tämä vähentää koripaneelien välisiä saumoja tehden kokonaisuudesta siistimmän.

Jaguar F-Pace MY21

Samalla tuon mainitun keulamaskin viimeistely on muuttunut hienoisesti ja, osin konepellin takia, etupuskuri on mennyt uusiksi. Erot edeltäjään eivät ole täälläkään suuret, mutta muutoksia on tapahtunut. Valot on uusittu sekä edessä että takana.

Takana valoissa on suurempi muutos, sillä ne ovat nyt viirummat ja pyöreä muoto on poistunut. Lisäksi takanakin on hiottu puskuria ja myös tavaratilan kantta on muotoiltu uusiksi – se on ollut tarpeen jo valojen takia.

Jaguar F-Pace MY21

Näyttöni on mutkalla

Valmistajan mukaan uusi ohjaamo on rohkeampi, dynaamisempi ja enemmän kuljettajakeskeinen. Nämä sanat voi lukea lähes jokaisesta markkinointimateriaalista, mutta käytännössäkin uudistuksia on tehty ainakin johonkin suuntaan.

Kuljettaja saa nyt ihastella ratin takaa löytyvää 12,3-tuumaista mittaristonäyttöä, jonka toiminnallisuutta ja näyttävyyttä on myös hiottu. Näkymäksi saa esimerkiksi täysikokoisen kartan navigointiohjeilla. Tämä mittaristo pyrkii tarjoamaan kuljettajalle kaiken tarvittavan tiedon yhdessä lisävarusteisen heijastusnäytön kanssa.

Jaguar F-Pace MY21

Keskikonsolistakin löytyy lisää näyttöä ja se tarkoittaa 11,4-tuumaista kaartuvasta lasista valmistettua kosketusnäyttöä, joka on asennettu magnesiumia sisältävän kevytmetallivalun sisään. Tuo näyttö on kolme kertaa kirkkaampi ja lähes puolet suurempi kuin viime vuosimallin F-Pacen keskikonsolin näyttö. Uuden Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmän kanssa uuden näytön luvataan auttavan kuljettajaa keskittymään paremmin liikenteeseen.

Jaguarin vaihteenvalitsin on sekin uudistettu, joten voimme sanoa hyvästit nousevalle ja pyöriteltävälle ratkaisulle. Nyt tämä on hieman perinteisempi metallista valmistettu ja koristetikattu vaihteenvalitsin. Keskikonsolissa on lisää säilytystilaa ja langaton lataus on saatavilla lisävarusteena.

Jaguar F-Pace MY21

Puhelimeen liittyen Apple CarPlay on vakiovaruste ja mahdollistaa kahden puhelimen samanaikaisen liittämisen. Android Auto and Baidu CarLife kuuluvat vakiovarustukseen hieman markkina-alueen saatavuudesta riippuen.

Uusi Pivi Pro tarkoittaa myös verkon yli tapahtuvia päivityksiä (OTA) ja järjestelmä onkin varustettu kahdella sim-kortilla ja modeemilla, jotta esimerkiksi järjestelmän päivitys ja median suoratoisto verkon yli on mahdollista sulavasti samanaikaisesti.

Näiden lisäksi oviverhoiluja on päivitetty, ja istuimissa on muhkeammin toppausta. Sisätilojen ilmanlaatua pyritään parantamaan Panasonicin Nanoe -teknologialla, joka suodattaa ilmaa entistä pienempiin hiukkasiin asti.

Jaguar F-Pace MY21

Hybridi on Jaguarin sana

Jaguar F-Pace 2021 on aina sekä neliveto että automaatti. Sekä bensiini- että dieselpuolella hennoimmat moottorivaihtoehdot vastaavat teholukemiltaan vanhoja, vaikka dieselin parina onkin kevythybriditekniikkaa. Käytännössä pienintä bensiinimoottoria lukuunottamatta kaikissa vaihtoehdoissa on käynyt jonkinasteinen hybridisointi, mutta valmistajan teknisten tietojen mukaan 3,0-litrainen kuusisylinterinen dieselmoottori olisi saatavilla 300-hevosvoimaisena sekä kevythybridijärjestelmällä että ilman.

Kaksilitraiset dieselmoottorit ovat jatkossa saatavilla teholukemilla 163 ja 204 hevosvoimaa ja kolmelitraisen tehot jo mainitsimme. Bensiinipuolella kevyinkin vaihtoehto tuottaa 250 hevosvoimaa neljästä sylinteristä ja muuten siirrytäänkin kuusisylinterisiin ja 3,0-litraisiin kevythybridijäjrestelmlällä varustettuihin moottoreihin. Tehovaihtoehtoja on kaksi: 340 ja 400 hevosvoimaa.

Jaguar F-Pace MY21

Näistä kaikista edellä mainituista poikkeaa tietenkin malliston mielenkiintoisin uutuus, eli 404-hevosvoimainen lataushybridi. Siinä polttomoottorin roolia ajaa 2-litrainen nelisylinterinen ja sähkömoottorin teho on 105 kilowattia. Järjestelmän huippuvääntö on 640 newtonmetriä.

Akustoa on 17,1 kilowattituntia, jonka avulla toimintamatkaa on mahdollista saavuttaa 53 kilometriä. Jaguar on varustanut auton 32 kilowatin pikalatauksella, perinteinen vaihtosähkölataus yltää sekin 7 kilowattiin. Mainittu pikalataus mahdollistaa 80 prosentin varauksen saavuttamisen puolessa tunnissa.

Kuvat ja lähde: Jaguar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat