Ajoneuvot Koeajo 20.8.2014

Koeajo: Jaguar F-Type V6S Coupé

Kissapedon kehräys ja kauneus antavat sen turhamaisuuden anteeksi. Hyvää: Moottorin äänet, alustan monipuolisuus. Huonoa: Ajotietokoneen sekavat valikot, ohjauksen tunnottomuus.

Aakkosissa F tulee heti E:n jälkeen, mutta 53-vuotiaan E-typen seuraajaa on odotettu pitkään. Kerta toisensa jälkeen ja eri vuosikymmenien trendeistä riippumatta, on E-type kruunattu autoista kauneimmaksi. F-typellä on suuret saappaat täytettävänään.

Isälläni oli aikoinaan Jaguar XKR koeajossa, luultavasti vuonna 1998 mallin esittelyn jälkeen. Apukuljettajan istuimelta tuskin näin pystysuoran, jalopuusta veistetyn kojelaudan takaa muuta kuin horisontin.

Remmiahdetun V8:n sysäys tuntui munuaisissa ja moottorin kehräys tallentui elävästi muistiin. Esikoulun pihalla kaverit olivat kateudesta vihreitä, kuten british racing green –sävyinen XKR.

Sumujen saarten klassikko E-typen perintöä on onnistuttu vaalimaan vaihtelevasti. 1970-luvun puolivälissä esitelty XJS on E-typen manttelinperijöistä surullisimpia tarinoita.

Intialaisen Tatan omistuksessa Jaguar F-type on suunniteltu edeltäjänsä XK:n alustalle, jota on tosin lyhennetty, koska XK:sta poiketen F-type on kaksipaikkainen.

F-typen sisälle asettuminen saattaa olla aluksi pettymys. Missä ovat kiiltäväksi lakatut jalopuut ja kromatut kytkimet?

Auton tummalla nahalla, hiilikuidulla ja harjatulla alumiinilla verhoiltu sisusta muistuttaa tyyliltään enemmän rehellistä urheiluautoa kuin kuningatar Elisabetin salonkia, kuten ennen vanhaan Jaguareissa oli tapana. Istuimetkin ovat urheilullisen tyköistuvat ja ratin takaa löytyvät vaihdeliipasimet.

Kynnet esiin

Vaikka läntisen pallonpuoliskon suurin kissaeläin jaguaari luetaan kuuluvaksi isoihin kissoihin, Pantherinae, ei se osaa karjua kunnolla. Automaailman ison kissan vetreimmällä mallilla ei ole tätä ongelmaa.

Remmiahdettu V6-moottori isottelee pakoäänillään. Alhaisilla kierroksilla matala kehräys ja mittariston punarajoilla metallinen karjuminen eivät piilottele 380 hevosvoiman kykyjä. Äänimaailman luomiseksi ei ole käytetty kaiuttimia, mutta silti pakoäänet alkavat toistamaan itseään.

Alusta on hämmästyttävän mukava, mutta riittävän jäykkä kantaakseen 1 600 kilon painoisen auton turhia kallistelematta. Ohjaustuntuma on tarkka ja kevyt, mutta teelusikallinen lisää tuntoa tekisi siitä aatelisen.

Mallimerkintä S tuo 40 hevosvoiman lisäksi myös lukkoperän iloisen kevytperäiseen autoon. Huippumalli on R, jossa remmiahdin on liitetty 550 hevosvoimaisen V8:n yhteyteen.

F-typen voisi lokeroida Gran Turismo -urheiluautojen ja superautojen väliin. Jaguarissa tunne ja olemus ovat keskeiset valintakriteerit, mutta myös kyvyt riittävät nauttimaan pedon syleilystä.

Teksti: Santeri Petrell Kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Jaguar

Kaikki koeajot

Uusimmat