Jaguar Vision Gran Turismo SV

Ajoneuvot Uutinen 20.12.2020

Jaguar Vision Gran Turismo SV – 1 903 hv totta ja tarua

1 903 hevosvoimainen sähköauto Jaguar Vision Gran Turismo SV on samaan aikaan sekä totta että tarua.

Jaguar Vision Gran Turismo SV juontaa juurensa oikeastaan vuoteen 2019, jolloin kissaeläimen mukaan nimetty automerkki liittyi PlayStation-konsolin tunnetua pelisarjaa varten virtuaaliautoja suunnitelleiden autonvalmistajien joukkoon. Tuolloin auton nimi oli Vision Gran Turismo ja nyt siitä julkaistiin entistäkin hurjempi Vision Gran Turismo SV, jonka lisäkirjaimet (Special Vehicle) tuovat oikeastaan mieleen Lamborghinin SuperVelocen.

Jaguar Vision Gran Turismo SV

Kuvissa näkyvä Vision Gran Turismo SV on fyysisesti totta täysikokoisena muotoilukonseptina. Vaikka pohjana on teoriatasolla käytetty valmistajan omaa Formula E -sarjan kilpurin sähköistä voimalinjaa, kokonaisuus on teknisesti tarua. Auton suorituskyky on todellisuutta vain virtuaalimaailmassa.

Jaguar Vision Gran Turismo SV

Jaguar Vision Gran Turismo SV

Jaguar kertoo tämän sähköisellä voimalinjalla varustetun virtuaalisen hyperauton keränneen vaikutteita malleista, kuten C-type, D-Type, XJR-9 ja XJR-14. Suorituskykyä on pyritty simuloimaan voimalinjan teknisten tietojen perusteella. Numeroarvot ovat siten teoriatasolla vahvasti ehkä mahdollisia.

Jaguar Vision Gran Turismo SV

Neljä sähkömoottoria tarjoavat yhteistehon 1 400 kilowattia (1 903 hevosvoimaa) ja väännön 3 360 newtonmetriä. Simulaatioiden perusteella nuo mahdollistaisivat teoreettisen kiihtyvyyden paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 1,65 sekunnissa ja huippunopeuden 410 kilometriä tunnissa.

SV-konseptiauto on peräti 5,54 metriä pitkä ja siten yli 860 millimetriä edellistä Jaguarin Gran Turismo -konseptia pidempi. Akseliväli on kuitenkin säilynyt ennallaan ja takaylitys onkin nyt varsin reipas pääosin valtavan siiven johdosta. Ainakin kuvien perusteella auto on erittäin matala, mutta lehdistötiedotteessa ei ole mainittu mitään mittaa.

Jaguar Vision Gran Turismo SV

Uuden keulan ilmanohjaimen ja säädettävän takasiiven myötä ilmanvastus on saatu laskettua lukemaan 0,398. Se on katuautolle paljon, mutta kilpa-autolle varsin matala – erityisesti kun auto olisi tarkoitus pitää tiessä vielä 400 kilometrin tuntinopeuden toisella puolella. Tätä varten Jaguar Vision Gran Turismo SV luo 483 kilogramman edestä autoa alaspäin painavaa voimaa 322 kilometrin tuntinopeudessa.

Kuten aiempienkin Gran Turismo -konseptien kanssa tämän tuotantopäätöstä on turha odotella, sillä tämä on luotu puhtaasti Polyphony Digitalin konsolipeliä varten. Mikäli tämä on tarkoitus esitellä Gran Turismon seitsemättä numeroa kantavassa painoksessa, voi odotus käydä vielä pitkäksi. Pelisarjalla kun on perinteet siirtää julkaisupäivää pitkälle tulevaisuuteen. Toivomme sen silti toki ilmestyvän jo vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Jaguar Vision Gran Turismo SV

 

Kuvat ja lähde: Jaguar

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Jaguar

Kaikki koeajot

Uusimmat