28.10.2021

Jälleen sähköautouutisia Kiinasta – nyt kelkkaan on hyppäämässä älylaitevalmistaja Xiaomi

Xiaomi sähköauto

Kiinasta päin kuullaan uutisia uusista autonvalmistajista vähän väliä. Viimeisin uutinen tulee älyteknologiajätti Xiaomilta, joka vaikuttaa olevan hommassa mukana tosissaan. Kuvan Xiaomi-kyberkoira ei liity tapaukseen.

Xiaomi on muun muassa maailman toiseksi suurin matkapuhelinten valmistaja, minkä lisäksi se on merkittävä tekijä esimerkiksi sähköpotkulautojen saralla. Nyt, jos mahdollista, kiinalaisyhtiö on haukkaamassa reilun 10-vuotisen historiansa suurimman palan. Kympeillä jatketaan, sillä Xiaomi on investoimassa 10 miljardia dollaria seuraavien 10 vuoden ajalle, ja kaiken sen omia sähköautojansa varten.

Vahvistettu tieto on myös, että Xiaomi-sähköautojen sarjatuotanto alkaa noin kahden ja puolen vuoden kuluttua, vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla. Yhtiön edustajan mukaan he ovat asiassa tosissaan, eli kyse ei ole mistään PR-tempusta. Xiaomi on tässä vaiheessa palkannut 300 asiantuntijaa suunnittelutöihin. Tuotannon päästessä alkuun tarvitaan Pekingissä lisäksi x-määrä muutakin henkilöstöä.

Mitään kovin tarkkoja tietoja Xiaomin olemuksesta autonvalmistajana emme ole vielä saaneet, mutta massatuotantoon etenevien autojen voisi olettaa olevan hinnaltaan kilpailukykyisiä crossovereita ja/tai coupé-korisia sedaneita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haastajankin haastajaksi?

Vastikään saimme lukea Xiaomin maanmiehen, Nion, suurista suunnitelmista sähköautopuolella. Nio on autonvalmistajana jo huomattavasti Xiaomia pidemmällä, ja on nimennyt pääkilpailijoikseen suuria nimiä, kuten Toyotan, Volkswagenin ja toisaalta myös Teslan. Nio tulee käsittämään kaksi erityyppistä brändiä, joiden roolit jakautuvat yhtiön omien sanojen mukaan kuten Audilla ja VW:llä tai Lexuksella ja Toyotalla.

Nio ET7
Nio ET7

Xiaomi ei sosiaalisen median tiedotteissaan maininnut itselleen yhtään kilpailijaa, mutta kaikkia haastava Nio tulee ilman muuta kuulumaan niihin. Vaikka toimijat eivät aina itse niin haluaisikaan, maailmanpolitiikka järjestelee suuryritykset niiden kotimaan mukaan yhä enenevässä määrin omiin lokeroihinsa, jotka määrittävät paljon asioita. Lokerot ovat karkeasti Eurooppa, Kiina ja Yhdysvallat. Kiina-lokerossa alkaa tätä menoa olla täyttä, joten tulokkaiden on syytä olla hyviä.

Lähde: Nasdaq Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Luetuimmat