2.7.2022

Joka sadas henkilöauto on sähköauto

pikalataus

Bensiini yhä suosituin käyttövoima henkilöautoissa, vaikka autoilu sähköistyykin kiihtyvällä tahdilla.

Henkilöautojen suosituin käyttövoima on edelleen bensiini, Sähköautojen ensirekisteröinnit ovat kasvussa, mutta silti vain joka sadas henkilöauto on sähköauto. Tiedot ilmenevät asiantuntija-artikkelista, joka perustuu Tilastokeskuksen kolmen asiantuntijan keräämiin tietoihin ja niiden analysointiin. Yliaktuaari-kolmikko työskentelee Tilastokeskuksen yhteiskunta­tilastoissa Liikenne ja matkailu -ryhmässä.

Yksi oma havainto tieliikenteestä eri puolilta Suomea tulee sekin artikkelissa todistetuksi: pääkaupunkiseudulla sähköinen autoilu on suosittua ja alkaa olla jo arkipäivää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä saa sähköautoilijaksi?

Tilastoasiantuntijat pohtivat eri näkökulmista, mitkä tekijät selittävät sähköautoilun lisääntymistä. Sähköinen autoilu on ensinnäkin tullut yhä useamman henkilöautoilijan ulottuville sähköautotarjonnan kasvaessa ja latauspisteverkoston laajentuessa.

”Tehokkaammat ja sitä kautta nopeammat laturit sekä nopeammin latautuvat autot ovat tehneet sähköautosta monelle varteenotettavan vaihtoehdon bensiini- tai dieselauton rinnalle. Kallistunut fossiilienergia on osalla saattanut kallistaa vaakakupin sähköauton puolelle. Myös täyssähköisten työsuhdeautojen verotus on nyt aiempaa houkuttelevampaa.” kirjoituksessa analysoidaan.

Harvojen herkkua – yhä

Toisaalta tilastot kertovat karua kieltään siitä, että sähköautoilu on yhäti kuitenkin harvojen herkkua: Manner-Suomen henkilöautokannasta maaliskuun lopussa vain joka sadas henkilöauto oli sähköauto.

Toisin sanoen valtaosa liikennekäytössä olevista henkilöautoista on edelleen joko bensiini- tai dieselkäyttöisiä. Ladattavien hybridien osuus oli vain kolme prosenttia.

Vuonna 2021 ensirekisteröidyistä henkilöautoista sähköautoja oli kymmenen prosenttia ja ladattavia hybridiautoja 20 prosenttia.

”Ladattavien henkilöautojen osuus oli siis kokonaisuudessaan lähes kolmannes uusista henkilöautoista.” kirjoittajat huomioivat.

Bensiinikäyttöisten henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä oli vuonna 2021 lähes 60 prosenttia, ja niiden osuus rekisteröinneistä on pysynyt alkuvuonna 2022 samalla tasolla. Dieselkäyttöisten henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat pudonneet kymmenen prosentin tuntumaan.

Monenlaisia hybridejä

Lukuja tarkastellessa on hyvä mieltää, että bensiini- ja dieselkäyttöisiksi tilastoitujen henkilöautojen joukossa on kuitenkin myös kevythybridejä ja ei-ladattavia hybridiautoja eli henkilöautoja, joiden ajoakkua ladataan ainoastaan ajon aikana. Kevythybridien ja ei-ladattavien hybridien ensirekisteröinnit kirjautuvat pääkäyttövoiman mukaisesti bensiini- tai dieselautoihin.

Vuonna 2022 ensirekisteröidyistä bensiinikäyttöisistä henkilöautoista yli puolet on ollut kevythybridejä tai muita ei-ladattavia hybridejä ja dieselkäyttöisistäkin henkilöautoista vastaava osuus on ollut noin neljäsosan.

Dieselin vierastaminen Saksan dieselkannustimet

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suuret kaupungit esillä

Sähköautot keskittyvät tilastojen valossa suuriin kaupunkeihin. Kirjoittajat tuovat esiin, että täyssähköisistä henkilöautoista ”38 prosenttia eli 10 413 autoa oli rekisteröity Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle. Tampereella oli liikennekäytössä 1 260, Turussa lähes tuhat ja Oulussa 730 sähköautoa.”

Isojen kaupunkien naapurikuntiin oli rekisteröity asukasmäärään nähden paljon sähköautoja. Suhteessa eniten sähköautoja oli Kauniaisissa, jossa oli lähes 15 sähköautoa tuhatta asukasta kohden.

Manner-Suomessa sähkökäyttöisiä henkilöautoja oli viisi tuhatta asukasta kohden ja Helsingissä vastaava luku oli kahdeksan.

Suomesta löytyy myös muutama paikkakunta, joihin sähköautoilu ei ole vielä rantautunut. Maaliskuun lopussa kuuteen Manner-Suomen kunnista eli Halsualle, Kaaville, Lestijärvelle, Puolangalle, Savukoskelle sekä Taivalkoskelle ei ollut rekisteriin merkittynä yhtään täyssähköautoa liikennekäyttöön.

”Ladattavia hybridejä löytyi kuitenkin rekisteröitynä jo jokaisesta Manner-Suomen kunnasta.”

Analyysin perusteella ladattavien henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä oli suurinta Uudellamaalla, jossa vuonna 2021 yli kolmannes ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli sähköautoja tai ladattavia hybridejä.

EU-tavoite sysii sähköistymään

Euroopan unionin autonvalmistajille asettamat sitovat päästötavoitteet pitävät huolen siitä, että kuluttajille tulee tarjolle uusia sähköautomalleja. Kirjoittajat povaavat, että liikenteen sähköistyminen kyllä jatkuu, mutta muutos ottaa aikaa: bensa- ja dieselautot ovat liikenteessä vielä pitkään.

Sitkaita haasteitakin on ilmaantunut sähköistymisen taivaalle.

”Sähköistymiskehitystä ei helpota autoteollisuutta riivaava komponenttipula. Autojen toimitusajat voivat olla pitkiä ja käyttövoimasta riippumatta uuden auton saanti on hidasta. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan pahentaa komponenttipulaa, mutta fossiilisesta itäenergiasta luopuminen voi myös nopeuttaa uusiutuvaan energiaan perustuvan teknologian käyttöönottoa Euroopassa.” kirjoittajat arvioivat.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Tilastokeskus 

Korjattu virheellinen otsikko, poistettu uusi-sana 2.7. klo 19.24.

Luetuimmat