28.11.2022 Ajoneuvot Jos sähköpula iskee, autojen lämmittimien käytön kanssa oltava tarkkana – ”Viime kädessä nostettava käyttökorvauksia” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun tulevana talvena arvatenkin pakkanen jossain vaiheessa paukkuu, se saattaa tarkoittaa sitä, että sähköstä voi tulla pulaa. Esimerkiksi autojen lohkolämmittimiä kannattaa käyttää tuolloin harkiten. Tulevana talvena Suomeen, kuten moneen muuhunkin Euroopan maahan ennustetaan sähköpulaa. Sähköpula kovina pakkaspäivinä voi vastaavasti johtaa siihen, että kantaverkkoyhtiö Fingridiltä lähtee viesti suomalaisille, että sähkön käyttöä olisi hyvä välttää. Tällöin erilaisia sähkölaitteita, kuten autojen lohkolämmittimiä ja sisätilanlämmittimiä ei olisi hyvä käyttää. – Olen rohkean luottavainen, että suomalainen haluaa tehdä kaikkensa sähköpulan välttämiseksi. Silloin ihan jokainen kääntää sähkökäyttönsä minimiin, mikä tarkoittaa, että lattialämmitys suljetaan, auton lohkolämmitintä ei käytetä, ruuat kypsennetään mikrossa uunin sijaan ja sauna pysyy kylmänä, Fingridin viestintäpäällikkö Marjaana Kivioja sanoo Fingrid-lehdessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilannetta seurataan taloyhtiöissä Myös taloyhtiöt ja isännöintitoimistot valmistautuvat siihen, että asukkaita joudutaan mahdollisesti tiedottamaan siitä, että esimerkiksi auton lohkolämmittimen tai sisätilanlämmittimen käyttöä olisi syytä välttää. – Sellaista suoranaista ohjetta, että älä käytä, emme ole vielä antaneet. Ainoastaan olemme pyytäneet tällä hetkellä, että kulutushuippuaikoja vältettäisi. Silloin kun sähköä kuluu paljon, pyrittäisi siihen, että ei käytettäisi autojen sisätilanlämmittimiä eikä lohkolämmittimiä, isännöitsijä Vesa Itkonen Isännöitsijätoimisto Itkonen Oy:stä sanoo. Vesa Itkonen sanoo, että äskettäin he ovat tiedottaneet taloyhtiöitään teemalla ”näin varaudut pitkiin sähkökatkoksiin”. – Tähän teemaan liittyy niin paljon kaikkea, Vesa Itkonen sanoo. Fingridin mukaan sähköpula voi olla tosiasia, jos kova pakkanen jatkuu monta päivää ja ulottuu aivan Etelä-Suomeen asti. – Meidän asiakasyhtiöistä löytyy 9 070 autopaikkaa, joten kyllä siinä melkoinen kulutuspiikki tulee, jos kaikki lyövät sisätilanlämmittimet ja lohkolämmittimet yhtä aikaa päälle, viestintä- ja markkinointipäällikkö Mervi Ala-Prinkkilä Braleva Kiinteistöpalvelut Oy:stä sanoo. Braleva on keskisuuri isännöinti- ja kiinteistöhuoltotoimisto, jolla on isännöitävänä yhteensä noin 300 taloyhtiötä pääkaupunkiseudulla, Kirkkonummella sekä Keski-Uudellamaalla. Bralevan asiakkaina olevissa taloyhtiöissä on kaikkiaan noin 19 000 kotitaloutta. Moottori- ja sisätilanlämmittimiä käytettävä turvallisesti Mervi Ala-Prinkkilä sanoo, että vielä taloyhtiöitä ja niiden asukkaita ei ole tarvinnut tiedottaa siitä, että autojen sisätilanlämmittimien ja lohkolämmittimien käyttöä olisi syytä välttää. Siinä vaiheessa, jos tällainen tilanne tulee, tiedotuskanavia löytyy kuitenkin useita. – Kanavia on lukuisia, joten kyllä tieto siinä vaiheessa perille menee, jos sellaisiin toimenpiteisiin joudutaan. Olemme jo tiedottaneet tänä talvikautena, että miten sisätilanlämmittimiä käytetään turvallisesti ja esimerkiksi siitä, että sisätilanlämmitintä tai lohkolämmitintä ei ole hyvä pitää päällä koko aikaa. Se on ihan yleistä tiedottamista, mikä kuuluu meidän rooliin, Ala-Prinkkilä sanoo. Ala-Prinkkilä sanoo, että sähkön hinnan kallistuttua, myös taloyhtiöiden kulut ovat nousseet. Esimerkiksi taloyhtiöissä autopaikkojen sähkön käyttö menee usein taloyhtiön eikä asukkaan laskuun. Paineita käyttökorvausten nostamisessa siis on. Ala-Prinkkilä sanoo, että senkin vuoksi olisi hyvä, että lohkolämmittimien ja sisätilanlämmittimien käytössä käytettäisi järkeä, että käyttökorvauksiin ei tarvitsisi puuttua. – Vastikkeiden korotukset tarvitsee taloyhtiön yhtiökokouksen hyväksynnän, mutta taloyhtiön hallitus voi tehdä itsenäisesti päätöksen, että viime kädessä käyttökorvauksia on nostettava, jos näyttää siltä, että kustannuksia ei pystytä kattamaan. Esimerkiksi taloyhtiöiden autopaikat kuuluvat juuri näiden käyttökorvauksien piiriin. Moottorilämmittimellä useampi funktio Auton lohkolämmittimen yhteyteen kytkettävä sisätilanlämmitin on mukavuusvaruste, jonka käytöstä on helppo tinkiä. Auton sisätilat lämpenevät auton oman lämmityslaitteen avulla auton käynnistämisen jälkeen. Toinen kysymys onkin, että säästääkö sähköä, vai säästääkö auton moottoria kovalla pakkasella esilämmittämällä sitä etukäteen ennen käynnistämistä. Kovalla pakkasella, kun sähkön kulutus on kovaa ja sähköä pitäisi säästää, myös auton kylmäkäynnistyksen kuormitus moottorille on suuri. – Tämä on erittäin hyvä kysymys, sillä asia ei ole täysin yksiselitteinen, ainakaan minun omasta mielestäni. Moottorin esilämmittimellä on useampi funktio. Sen tarkoitus on notkistaa öljyjä ja asettaa moottorin välykset lähemmäksi normaalia käyttöolosuhdetta. Lisäksi esilämmittämisen tarkoitus on ehkäistä moottorin kulumista ja tämän lisäksi vielä vähentää auton kylmäkäynnistyksestä aiheutuvaa ylimääräistä polttoainekulutusta ja päästöjä, tutkija Rasmus Pettinen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:ltä sanoo. Pettinen muistuttaa, että yhtä oikeaa ohjeistusta ei ole olemassa, sillä esilämmitin ja moottorityypit vaihtelevat tapauskohtaisesti. Kaikki autot, esimerkiksi dieselit, eivät välttämättä edes käynnisty kaikissa olosuhteissa ilman esilämmitystä. – Jokaisen pitäisi miettiä ehkä sitä, että kuinka paljon omaa autoaan tarvitsee esilämmittää. Lämmitetään vain sen verran kuin on tarvetta. Liiallinen esilämmitys on mielestäni jokseenkin energian haastausta. Miedoimmilla kelillä ei ole niin välttämätöntä, mutta jotkin dieselmoottorit voivat olla hyvinkin tiukassa lähteä käyntiin kovalla pakkasella, Pettinen sanoo. – Voidaan myös pohtia, että olisiko esilämmitysmahdollisuuden puuttuessa parempi olla käynnistämättä autoa lainkaan? Pettinen kysyy. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku