28.11.2022

Jos sähköpula iskee, autojen lämmittimien käytön kanssa oltava tarkkana – ”Viime kädessä nostettava käyttökorvauksia”

Kun tulevana talvena arvatenkin pakkanen jossain vaiheessa paukkuu, se saattaa tarkoittaa sitä, että sähköstä voi tulla pulaa. Esimerkiksi autojen lohkolämmittimiä kannattaa käyttää tuolloin harkiten.

Tulevana talvena Suomeen, kuten moneen muuhunkin Euroopan maahan ennustetaan sähköpulaa. Sähköpula kovina pakkaspäivinä voi vastaavasti johtaa siihen, että kantaverkkoyhtiö Fingridiltä lähtee viesti suomalaisille, että sähkön käyttöä olisi hyvä välttää. Tällöin erilaisia sähkölaitteita, kuten autojen lohkolämmittimiä ja sisätilanlämmittimiä ei olisi hyvä käyttää.

– Olen rohkean luottavainen, että suomalainen haluaa tehdä kaikkensa sähköpulan välttämiseksi. Silloin ihan jokainen kääntää sähkökäyttönsä minimiin, mikä tarkoittaa, että lattialämmitys suljetaan, auton lohkolämmitintä ei käytetä, ruuat kypsennetään mikrossa uunin sijaan ja sauna pysyy kylmänä, Fingridin viestintäpäällikkö Marjaana Kivioja sanoo Fingrid-lehdessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilannetta seurataan taloyhtiöissä

Myös taloyhtiöt ja isännöintitoimistot valmistautuvat siihen, että asukkaita joudutaan mahdollisesti tiedottamaan siitä, että esimerkiksi auton lohkolämmittimen tai sisätilanlämmittimen käyttöä olisi syytä välttää.

– Sellaista suoranaista ohjetta, että älä käytä, emme ole vielä antaneet. Ainoastaan olemme pyytäneet tällä hetkellä, että kulutushuippuaikoja vältettäisi. Silloin kun sähköä kuluu paljon, pyrittäisi siihen, että ei käytettäisi autojen sisätilanlämmittimiä eikä lohkolämmittimiä, isännöitsijä Vesa Itkonen Isännöitsijätoimisto Itkonen Oy:stä sanoo.

Vesa Itkonen sanoo, että äskettäin he ovat tiedottaneet taloyhtiöitään teemalla ”näin varaudut pitkiin sähkökatkoksiin”.

– Tähän teemaan liittyy niin paljon kaikkea, Vesa Itkonen sanoo.

Fingridin mukaan sähköpula voi olla tosiasia, jos kova pakkanen jatkuu monta päivää ja ulottuu aivan Etelä-Suomeen asti.

– Meidän asiakasyhtiöistä löytyy 9 070 autopaikkaa, joten kyllä siinä melkoinen kulutuspiikki tulee, jos kaikki lyövät sisätilanlämmittimet ja lohkolämmittimet yhtä aikaa päälle, viestintä- ja markkinointipäällikkö Mervi Ala-Prinkkilä Braleva Kiinteistöpalvelut Oy:stä sanoo.

Braleva on keskisuuri isännöinti- ja kiinteistöhuoltotoimisto, jolla on isännöitävänä yhteensä noin 300 taloyhtiötä pääkaupunkiseudulla, Kirkkonummella sekä Keski-Uudellamaalla. Bralevan asiakkaina olevissa taloyhtiöissä on kaikkiaan noin 19 000 kotitaloutta.

Moottori- ja sisätilanlämmittimiä käytettävä turvallisesti

Mervi Ala-Prinkkilä sanoo, että vielä taloyhtiöitä ja niiden asukkaita ei ole tarvinnut tiedottaa siitä, että autojen sisätilanlämmittimien ja lohkolämmittimien käyttöä olisi syytä välttää. Siinä vaiheessa, jos tällainen tilanne tulee, tiedotuskanavia löytyy kuitenkin useita.

– Kanavia on lukuisia, joten kyllä tieto siinä vaiheessa perille menee, jos sellaisiin toimenpiteisiin joudutaan. Olemme jo tiedottaneet tänä talvikautena, että miten sisätilanlämmittimiä käytetään turvallisesti ja esimerkiksi siitä, että sisätilanlämmitintä tai lohkolämmitintä ei ole hyvä pitää päällä koko aikaa. Se on ihan yleistä tiedottamista, mikä kuuluu meidän rooliin, Ala-Prinkkilä sanoo.

Ala-Prinkkilä sanoo, että sähkön hinnan kallistuttua, myös taloyhtiöiden kulut ovat nousseet. Esimerkiksi taloyhtiöissä autopaikkojen sähkön käyttö menee usein taloyhtiön eikä asukkaan laskuun.

Paineita käyttökorvausten nostamisessa siis on. Ala-Prinkkilä sanoo, että senkin vuoksi olisi hyvä, että lohkolämmittimien ja sisätilanlämmittimien käytössä käytettäisi järkeä, että käyttökorvauksiin ei tarvitsisi puuttua.

– Vastikkeiden korotukset tarvitsee taloyhtiön yhtiökokouksen hyväksynnän, mutta taloyhtiön hallitus voi tehdä itsenäisesti päätöksen, että viime kädessä käyttökorvauksia on nostettava, jos näyttää siltä, että kustannuksia ei pystytä kattamaan.

Esimerkiksi taloyhtiöiden autopaikat kuuluvat juuri näiden käyttökorvauksien piiriin.

Moottorilämmittimellä useampi funktio

Auton lohkolämmittimen yhteyteen kytkettävä sisätilanlämmitin on mukavuusvaruste, jonka käytöstä on helppo tinkiä. Auton sisätilat lämpenevät auton oman lämmityslaitteen avulla auton käynnistämisen jälkeen.

Toinen kysymys onkin, että säästääkö sähköä, vai säästääkö auton moottoria kovalla pakkasella esilämmittämällä sitä etukäteen ennen käynnistämistä. Kovalla pakkasella, kun sähkön kulutus on kovaa ja sähköä pitäisi säästää, myös auton kylmäkäynnistyksen kuormitus moottorille on suuri.

– Tämä on erittäin hyvä kysymys, sillä asia ei ole täysin yksiselitteinen, ainakaan minun omasta mielestäni. Moottorin esilämmittimellä on useampi funktio. Sen tarkoitus on notkistaa öljyjä ja asettaa moottorin välykset lähemmäksi normaalia käyttöolosuhdetta. Lisäksi esilämmittämisen tarkoitus on ehkäistä moottorin kulumista ja tämän lisäksi vielä vähentää auton kylmäkäynnistyksestä aiheutuvaa ylimääräistä polttoainekulutusta ja päästöjä, tutkija Rasmus Pettinen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:ltä sanoo.

Pettinen muistuttaa, että yhtä oikeaa ohjeistusta ei ole olemassa, sillä esilämmitin ja moottorityypit vaihtelevat tapauskohtaisesti. Kaikki autot, esimerkiksi dieselit, eivät välttämättä edes käynnisty kaikissa olosuhteissa ilman esilämmitystä.

– Jokaisen pitäisi miettiä ehkä sitä, että kuinka paljon omaa autoaan tarvitsee esilämmittää. Lämmitetään vain sen verran kuin on tarvetta. Liiallinen esilämmitys on mielestäni jokseenkin energian haastausta. Miedoimmilla kelillä ei ole niin välttämätöntä, mutta jotkin dieselmoottorit voivat olla hyvinkin tiukassa lähteä käyntiin kovalla pakkasella, Pettinen sanoo.

– Voidaan myös pohtia, että olisiko esilämmitysmahdollisuuden puuttuessa parempi olla käynnistämättä autoa lainkaan? Pettinen kysyy.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat