27.12.2021

Katsastusraportti: 6–7-vuotiaiden kärjessä Porsche 911, Volkswagen Golf Sportsvan ja Suzuki SX4

Seitsemän saksalaista ja kolme japanilaista automallia kärjessä 6–7-vuotiaissa tuoreessa ja kattavassa katsastusraportissa.

Uusimmassa kattavassa katsastusraportissa saksalaiset ja japanilaiset automallit ovat sijoittuneet mairittelevasti 6-7-vuotta vanhoissa henkilöautoissa. Saksalaiset automerkit ovat vahvoilla kaikissa ikäryhmissä. Japanilaisten automallien sijoitukset paranevat vanhemmissa ikäryhmissä.

Autot on asetettu TÜV-katsastusraportissa paremmuusjärjestykseen hylkäyksen aiheuttavien isojen vikojen perusteella. Kattavuutta vuotuiselle saksalaiselle katsastuslistaukselle antaa vankka tietopohja: 9,6 miljoonaa määräaikaiskatsastusta aikavälillä heinäkuu 2020 – kesäkuu 2021.

Mukana on kaikkiaan 222 automallia, joista aivan valtaosa niistä on myynnissä ja käytössä myös Suomessa.

Katsastusraportin 6–7-vuotiaiden automallien paras on Porsche 911, Volkswagen Golf Sportsvan sijoittui toiseksi ja Suzuki SX4 kolmanneksi. Kymmenen parhaan joukossa on kolme Mercedes-Benziä, B-sarja, A-sarja ja SLK. Kymmenen kärkeen ylsi kolme japanilaista, Suzuki SX4, Toyota RAV4 ja Mazda 2.

Vastaavasti 6–7-vuotiaiden monivikaisimmat automallit ovat Fiat Punto (vikaprosentti 23,3), Renault Kangoo (22,1) ja Dacia Dokker (21,7).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25 vähävikaisinta automallia, 6–7-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Porsche 911 (50 000) (3,3)
  2. Volkswagen Golf Sportsvan (71 000) (5,5)
  3. Suzuki SX4 (79 000) (6,1)
  4. Toyota RAV4 (92 000) (6,5)
  5. Mercedes-Benz B-sarja (75 000) (6,8)
  6. Audi Q5 (117 000) (7,4)
  7. Mazda 2 (65 000) (7,4)
  8. Mercedes-Benz A-sarja (82 000) (7,5)
  9. Mercedes-Benz SLK (59 000) (8,1)
  10. Opel Mokka (77 000) (8,1)
  11. Audi TT (74 000) (8,2)
  12. Audi Q3 (88 000) (8,3)
  13. Mercedes-Benz C-sarja (98 000) (8,3)
  14. Mitsubishi ASX (90 000) (8,5)
  15. Volkswagen Touareg (122 000) (8,5)
  16. Audi A3 (94 000) (8,7)
  17. BMW X1 (92 000) (8,7)
  18. Mercedes-Benz E-sarja Coupé (80 000) (8,8)
  19. Toyota Auris (84 000) (8,9)
  20. Mercedes-Benz GLE (117 000) (9,0)
  21. Volvo XC60 (115 000) (9,1)
  22. Audi A6/A7 (136 000) (9,2)
  23. Audi A1 (76 000) (9,3)
  24. Mazda CX-5 (100 000) (9,4)
  25. Mercedes-Benz GLK (102 000) (9,4)

25 monivikaisinta automallia, 6–7-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Seat Ibiza (82 000) (15,6)
  2. Citroën C3 (74 000) (15,7)
  3. Citroën Berlingo (100 000) (15,7)
  4. Fiat Panda (62 000) (15,7)
  5. Ford S-Max (128 000) (15,7)
  6. Hyundai i30 (89 000) (15,7)
  7. BMW 2-sarja Active Tourer (81 000) (16,2)
  8. Ford Ka (62 000) (16,3)
  9. Kia Sportage (89 000) (16,7)
  10. Nissan Juke (76 000) (17,0)
  11. Citroën C1 (68 000) (17,2)
  12. Volkswagen Tiguan (91 000) (17,2)
  13. Fiat 500 (60 000) (17,5)
  14. Renault Mégane (98 000) (17,5)
  15. Dacia Logan (92 000) (18,0)
  16. Hyundai i20 (71 000) (18,0)
  17. Dacia Sandero (78 000) (18,1)
  18. Ford Mondeo (142 000) (18,9)
  19. Seat Alhambra (115 000) 19,0)
  20. BMW 5-sarja/6-sarja (135 000) (19,1)
  21. Volkswagen Sharan (120 000) (19,7)
  22. Dacia Duster (87 000) (19,8)
  23. Ford Galaxy (131 000) (20,0)
  24. Dacia Dokker (92 000) (21,7)
  25. Renault Kangoo (102 000) (22,1)
  26. Fiat Punto (76 000) (23,3)

Keskimääräinen vikaprosentti 12,4 %

Tuloslistassa on mielenkiintoista se, että BMW ja Volkswagen esiintyvät mallista riippuen sekä parhaimpien että heikoimpien listalla.

TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain.

katsastusraportti
Toyota RAV4 jäi täpärästi kärkikolmikon ulkopuolelle.

Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla.

Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja). Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

Tyyppiviat on ilmainen, uusi ja kätevä palvelu, joka paljastaa suosittujen automallien vikaherkkyyden

Tyyppiviat on Moottorin kokoama uusi ja ainutlaatuisen kattava tietopankki, josta voi kätevästi selvittää eri automallien vikaherkkyyden. Tyyppiviat kertoo Suomessa suosituimpien automallien luotettavuudesta. Uudesta palvelusta käy kätevästi ilmi lähes 140 automallin vikatiedot useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta.

Etsi oma automallisi ja saat tietää, kuuluuko autosi vikaherkkiin vai varmatoimisiin automalleihin. Tiedon varassa voi arvioida auton todennäköisimpiä huolto- ja korjauskohteita.

Tyyppiviat-tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta korjausriskejä. Tyyppiviat-palvelua on kätevää käyttää valitsemalla alasveto-valikoista halutun automerkin ja automallin.

Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään:

  • katsastuksessa havaitut viat
  • takaisinkutsuun johtaneet viat
  • tielle jättäneet tekniset viat
  • autonkäyttäjien ilmoittamat viat

Auton ylläpito vaikuttaa

– Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen muistuttaa.

Automallien takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

– Auton ostajan on hyvä muistaa myös se, että takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että asiakkaista huolehditaan vielä kaupan jälkeenkin. On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla, Parviainen sanoo.

Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät Tyyppiviat-kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Kattava tietopohja

Tyyppiviat-tietopankin kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Saksasta on kerätty myös kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA:n tietoja on hyödynnetty.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2022 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat