24.1.2022

Käytetyt erikoisuudet – Aston Martin V12 Vantage

Käytetty erikoisuus – Aston Martin V12 Vantage – Tori autot

Nyt löytyi harvinaista herkkua modernimmasta päädystä. Aston Martin V12 Vantage yhdistää kaksitoista sylinteriä ja manuaalivaihteiston.

Noinkohan tämä oli alun perin koskaan edes tarkoituksena, mutta keulan konehuoneeseen on kenkälusikalla autettu kaksitoista sylinteriä. Aston Martin V12 Vantage vie viehkeän, ja moderniksi varsin kompaktin, urheiluauton aivan uuteen eetteriin.

Käytetty erikoisuus – Aston Martin V12 Vantage – Tori autot
Ei ole ensimmäistä kertaa Vantage Aston Martinin mallimerkintänä, mutta sitä suuremmalla syyllä yhdistelmä on hieno.

Aston Martin ja Vantage omaavat niminä erittäin pitkän yhteisen historian. Esimerkiksi 1950-luvulla tarjolla oli Aston Martin DB2 Vantage, jotka jäivät hyvin erityisiksi yksilöiksi. Moottorin Huutokauppahelmet-juttusarja on esitellyt myöhemmästä tuotannosta upean DB6 mk2 Vantagen.

Meitä tällä kertaa kiinnostava aikakausi osuu kuitenkin 2000-luvulle. Vuonna 2003 nähtiin kaunis Aston Martin AMV8 Vantage Concept, jolle kaikki pohjaa. Tulevalla autolla haluttiin taistella samalla tantereella Ferrari 430:n, Lamborghini Gallardon ja Porsche 911:n kanssa.

Käytetty erikoisuus – Aston Martin V12 Vantage – Tori autot
Aston Martin Vantage tuli myyntiin monena eri versiona, mutta kaksitoistasylinteriset sijoittuvat ravintoketjun huipulle.

Vuonna 2005 markkinoille tuotiin ikään kuin perusmallina Aston Martin V8 Vantage. Sen 4,3-litrainen kasikone perustui jossain määrin Jaguarin AJ-V8-moottorin pohjalle tarjoten 385 hevosvoimaa. Tämä ei tietenkään riittänyt.

Vuonna 2009 Gaydonista tuutattiin markkinoille väkivahvalla V12-moottorilla varustettu versio, jonka nimen voittekin jo arvata. Tuo vuonna 2005 esitelty Vantagen mallisto ehti saada coupé-korin lisäksi myös muun muassa Roadsterina tunnettavan avomallin sekä molemmista moottoreista vihaisemmat S-mallit ennen kuin tuotanto lopulta päättyi vuonna 2017.

Aston Martin V12 Vantage – Tori autot
Valmistusmäärältään pieneksi jäänyt manuaalivaihteinen Aston Martin V12 Vantage on todellinen käytetty erikoisuus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Aston Martin V12 Vantage

Ehkä jopa hieman yllättäen myynnistä löytynyt, tiettävästi vain 1199 kappaletta valmistettu, Aston Martin V12 Vantage edustaa ensimmäistä vuosimallia 2009. Sekä käyttöönotto että edellinen katsastus on merkitty auton teknisiin tietoihin tapahtuneen syyskuussa 2019. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 19 000 kilometriä.

Käytetty erikoisuus – Aston Martin V12 Vantage – Tori autot
Komea, lähes mallimerkinnän 6,0-litrainen, V12 on tässä tapauksessa ehdottomasti auton sydän ja sielu.

Se tylsistä perusteista. Keulalle lätkäisty noin 5,94-litrainen ja 48-venttiilinen V12 tuottaa 380 kilowattia (517 hv) moottorin hyräillessä 6500 kierrosta minuutissa. Huippuvääntö 570 newtonmetriä on tarjolla vain hieman aiemmin, moottorin pyörintänopeudella 5750 kierrosta minuutissa.

Moottori saattaa sijaita edessä, mutta transakseli-mallissa vaihteisto on takana auttamassa erinomaisen painonjakauman luomisessa. Tässä yksilössä on harvinaisempi ja halutumpi 6-pykäläinen manuaalivaihteisto. Huippunopeutta auto kerää kyllä yli 300 kilometriä tunnissa.

Käytetty erikoisuus – Aston Martin V12 Vantage – Tori autot
Ulkokuoren tunnistettavimpiin piirteisiin kuuluu Aston Martinin keulailme. Harmaaseen maalipintaan on yhdistetty runsaasti hiilikuitusomisteita.

Ulkokuorta koristaa jonkinlainen harmaan sävy, jonka nimeä Aston Martinin värikartassa emme halua arvailla. Ulkokuoren runsaat hiilikuitusomisteet tuntevat optiona nimen “Exterior Carbon Package”. Väriyhdistelmä pelaa vanteineen varman päälle, mutta ehkä se ei ole huonokaan asia.

Sisätiloissa jatketaan ajattoman varmaa linjaa. Mustan nahan, Alcantaran ja hiilikuitusomisteiden yhdistelmä on hillitty. Ohjauspyörästä löytyy juurikin Alcantaraa ja Aston Martin on myynyt autoon jakkarat komealla nimellä “Super Sport Seats”.

Kokonaisuus on elegantti. Aston Martin on aina tyylikkään erilainen valinta ja myös Bond hiipii hiljaa merkistä mieleen.

Kaiken tämän, ja kotimaamme karmean autoveron, huomioiden auton reilu 184 000 euron hintapyynti ei edes järkytä. Aivan jokaisen lompakko siihen ei toki veny. Köyhästä saattaa tuntua kalliilta, mutta muille hinta on aivan sama.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat