29.11.2021

Käytetyt erikoisuudet – Audi S8

Käytetty erikoisuus – Audi S8

Talven liukkailla pakkasilla matkustusmukavuus, nopeasti lämpiävä vääntävä polttomoottori ja neliveto olisi herkkua. Sitä alkuperäinen Audi S8 tarjoaa.

Toisen maailmansodan jälkeen oli pitkä kestänyt ajanjakso, jolloin Audilla ei ollut sijaa automaailman korkeampaan kastiin. Nykyään Audi A8 toimii merkin lippulaivana jo useiden vuosien ajan, mutta samaa saa sporttisempana nimellä Audi S8. Tuorein 2019 esitelty edustaja on jo ässäkasin neljäs painos.

Ensimmäistä kertaa Audi S8 tuotiin markkinoille heinäkuussa 1996. Sen avulla saksalaisvalmistaja tahtoi painottaa vuonna 1994 esitellyn ensimmäisen sukupolven Audi A8 -lippulaivamallin sporttisuutta varmasti osin myös alumiinirakenteen osaltakin.

tori autot – Audi S8
Sulavaan koriin sullottiin sporttisuutta muun muassa moottorin muodossa. Näin syntyi Audi S8 edustusluokkaa uudistamaan.

S8 sai keulalleen heti 340-hevosvoimaisen 4,2-litraisen vapaasti hengittävän V8-moottorin. Luonnollisesti läsnä oli myös tuttu termi quattro, joka tarkoitti moottorin voiman siirtyvän kaikille neljälle pyörälle. Tämä oli varustettu Torsen-tyyppisellä keskitasauspyörästöllä.

Ostaja sai tehdä valinnan käsivalintaisen vaihteiston ja automaattivaihteiston välillä. Ensiksi mainittu oli 6-pykäläinen ja automaatin virkaa hoiti sporttisella vaihto-ohjelmalla varustettu 5-pykäläinen Tiptronic-vaihteisto. Tämän julkaisun aikaan Audi tarjosi markkinoiden tehokkaimman nelivetoisen edustusauton.

tori autot – Audi S8
Vuosimallin 1998 Audi S8 on kerännyt matkamittariinsa 331 000 kilometriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Audi S8

Käytetyt erikoisuudet -juttusarjaamme kaapattu vuosimallin 1998 Audi S8 on kaupan Kotkassa. Mittariin on kertynyt jo yli 20 vuotta vanhan edustusauton lukemat 331 000 kilometriä.

tori autot – Audi S8
Audin 4,2-litrainen V8-moottori vääntää tilavuudella eikä ahtimella. Näin vääntökäyrä on varsin tasainen ja kaasua on helppo annostella liukkaillakin.

V8-moottorin 250 kilowatin (340 hv) teho tulikin jo paljastetuksi, mutta vähintään yhtä vaikuttavaa on tasaisesti yli 90 prosenttia huippuarvostaan kierroslukualueella 2900 - 6000 kierrosta minuutissa vääntävä moottori. Tuo huippuvääntö on yli 400 newtonmetriä. Nämä olivat komeita arvoja ennen nykyisten ahdettujen moottorien aikakautta.

Tämä yksilö liikkuu viisiportaisen automaattivaihteiston välityksellä ja quattro-nelivetojärjestelmä on luonnollisesti läsnä. Kiihtyvyysarvoissa automaattiversio jää manuaalille jälkeen, mutta 250 kilometrin tuntinopeuteen rajoitettu huippunopeus on silti sama.

tori autot – Audi S8
Ohjaamo on hyvin pelkistetyn yksinkertainen kolmipuolaisine ratteineen ja nahkaisine istuimineen.

Sinisenä säteilevä sulava kori on ihailtavan hoikka nykyisten massiivisten lippulaivojen aikakautena. Alla pyörivät näyttävät Audin alumiinivanteet 18-tuumaisina sekä kesällä että talvisin.

Ohjaamo on musta ja etumatkustajia syleillään siisteillä nahkajakkaroilla. Ilmastoinnin, kattoikkunan ja ksenonajovalot sisältävää varustelua täydentää myös lohkolämmitin. Tavaratilaa on sitäkin varsin käyttökelpoiset 525 litraa.

tori autot – Audi S8
Mikäli talvella tarvitsee taittaa tehokkaasti matkaa, antaa S8 oikeat eväät perille pääsyyn.

Mikäli matkaa on taitettu, niin leima on kuitenkin tuore. Edellinen katsastus on suoritettu syyskuussa 2021 ja nyt tämä on Audi S8 on valmiina tulevan talven tuiskuihin. Säähän ei voi vaikuttaa, mutta ajoneuvon voi valita.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat