11.5.2020

Käytetyt erikoisuudet – Fiat 131

Fiat 131 - Tori.fi

Rallin maailmanmestaruus, Markku Alén ja Fiat 131 Abarth on innostava yhtälö. Tavallisempi neliovinen on katoavaa kansanperinnettä.

Vuonna 1974 Torinon autonäyttelyssä esitelty Fiat 131 sai suuret saappaat maansa mukaisesti. Sen edeltäjä oli Vuoden auto Euroopassa vuonna 1967 eli tietenkin Fiat 124, jonka suosio ulottui aina lisenssillä valmistettuun Ladaan asti. Onneksi kansojen ei tarvinnut pettyä satakolmeykköseen.

Fiat 131 takaviisto - Tori.fi
Fiat 131 on keskikokoinen perheauto, joka seurasi menestynyttä Fiat 124 -mallia.

Kyseessä oli siis keskikokoinen perheauto, jota tarjottiin kolmena korimallina. Sedania sai 2- ja 4-ovisina vaihtoehtoina ja lisäksi oli myös farmarimalli, jonka myyntiniminä toimi Familiare tai Panorama. Itse asiassa satakolmeykköstä valmistettiin myös useammassa maassa ja myytiin useilla markkinoilla, jonka seurauksena myyntinimiä olivat muun muassa: Fiat 131, Fiat Mirafiori, Fiat Supermirafiori, Fiat Brava, Fiat SuperBrava, Polski Fiat 131p sekä Seat 131 ja osa näistä esiintyi myös päällekkäin tai yhdessä.

Suomalaisille tärkeä kosketuspinta oli Markku Alén ja Fiat 131 Abarth. Virallista rallin maailmanmestaruussarjaa ei vielä tunnettu, mutta vuoden 1978 FIA Drivers Cup tarttui miehen haaviin pääosin Fiat 131 Abarth Rallycorsan ratin takaa ohjastamalla. Fiat 131 Abarth onnistui vielä myöhemmin auttamaan kuljettajan viralliseen rallin maailmanmestaruustitteliin, mutta tuolloin sankarisuorituksista vastasi Walter Röhrl ja vuosi oli 1980.

Fiat 131 moottori - Tori.fi
Kuvassa on kahteen otteeseen uudistetun Fiat 131 -mallin konehuone viimeisimmän Series 3 -sarjan autosta.

Fiat 131 uudistui kahteen otteeseen tuotantonsa aikana. Series 2 esitteli kevyen kasvojenkohotuksen vuonna 1978, jonka mukana tulivat myös DOHC-moottorivaihtoehdot ja vuonna 1980 Fiat esitteli myös kokeilullisen Fiat 131 Hybridin. Series 3 saatiin tuotantoon vuonna 1981, jonka yhteydessä muun muassa sisustaa päivitettiin tuoreempaan tyyliin.

Fiat 131 taka - Tori.fi
Käytetty erikoisuus on Fiat 131 ja toisaalta myös Mirafiori 1400 CL.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Fiat 131

Kaupan on Fiat 131 tai toisin mainittuna Mirafiori 1400 CL, jota ehdotellaan aihioksi museointia silmällä pitäen. Kyseessä on ilmoituksen mukaan vuosimallin 1985 yksilö, vaikka käsittääksemme porrasperän tuotanto oli päättynyt jo aiemmin. Joka tapauksessa sen mittarilukemaksi on ilmoitettu varsin alhainen 66 200 kilometriä.

Fiat 131 matto - Tori.fi
Esimerkiksi kuvan matto on siistitty juttumme autosta kauniimpaan kuntoon.

Vaaleansävyiseen autoon on tehty ilmoituksen mukaan runsaasti huoltoa viime kuukausina. Etujarrut, lämmityslaitteen kenno ja etuiskunvaimentajien yläpäiden kumit on hoidettu kuntoon. Lisäksi kaasutin on kunnostettu ja myös konehuone, lattiamatot sekä istuimet on siistitty nätimpään asuun.

Projekti ei kuitenkaan ole vielä täysin ohi, joten harrastajaa haluttaisiin houkutella saattamaan työ loppuun. Ilmoituksessa myönnetään suoraselkäisesti ovien alalaidoista ja helmoista löytyvän jonkin verran hitsausta kaipaavaa korroosiota. Korinkin kuntoa kehutaan silti verrattain hyväksi ja uudet helmapellit odottavat ostajaa monen muun asennettavan osan kanssa.

Fiat 131 konehuone - Tori.fi
Konehuoneesta on helppo paikallistaa useita uusittuja kohteita.

Mirafiori 1400 CL tarkoittaa noin 1,4-litraista 8-venttiilistä nelisylinteristä bensiinikäyttöistä rivimoottoria, jonka huipputeho on 70 hevosvoimaa ja huippuvääntö hieman yli 100 newtonmetriä. Takavetoisen auton vaihteisto on käsivalintainen. Näiden avulla noin tonnin painoisen auton kanssa pärjännee hyvin harrastusarjessa, sillä ralliautoaihioksi suositaan perinteisesti kaksiovista lähtökohtaa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat