12.4.2021

Käytetyt erikoisuudet – Fiat Coupé 2.0 16V Turbo

Fiat Coupé 2.0 16V Turbo – Tori.fi

Fiat Coupé 2.0 16V Turbo edustaa mielenkiintoisen automallin houkuttelevia voimalinjavaihtoehtoja. Nyt sekoittuu Bangle ja Pininfarina.

Cadillac Allante ei ollut varsinaisesti jymymenestys, joten sitä valmistaneelle Pininfarinalle jäi odotuksista poiketen ylimääräistä tuotantokapasiteettia noin vuoden 1990 tienoilla. Toisen epäonni on toisen onni, sillä näin syntyi Fiat Coupé ja myöhemmin muun muassa viikon käytettynä erikoisuutena esiintyvä Fiat Coupé 2.0 16V Turbo.

Fiat Coupé 2.0 16V Turbo – Tori.fi
Fiat Coupén 2.0 16V Turbo edustaa rohkeasti muotoillun etuvetoisen kaksiovisen malliston yläpäätä.

Fiat halusi rakentaa uuden kaksiovisen sportin Tiposta tutulle perusrakenteelle. Loppumetreille löytyi kaksi muotoiluehdotelmaa, joista Pininfarina tarjoama lopulta hylättiin. Tarinan samaa perustaa olisi hyödynnetty myöhemmin kuvankauniin Peugeot 406 Coupén muotoilussa.

Sen sijaan voittajaksi valittiin valmistajan oman Centro Stile -muotoiluosaston ehdotus – ehkä jopa hieman yllättäen. Muotoiluehdotelman taustalla oli sittemmin varsin tunnetuksi kohonnut Chris Bangle. Terävin muodoin varustettu ulkokuori on sittemmin tehnyt auton kuuluisaksi.

Fiat Coupé 2.0 16V Turbo – Tori.fi
Sisätilojen muotoilusta vastasi Pininfarina, vaikka Bangle sai kunnian ulkokuoresta.

Autosta saatiin jo vihiä salakuvien muodossa jo vuoden 1992 aikana ja se nousi välittömästi autolehtien sivuille ja autoharrastajien kahvipöytäkeskusteluihin rohkeilla muodoillaan. Itse auto esiteltiin Bolognan autonäyttelyssä joulukuussa 1993, mutta sisätilojen muotoilusta vastasi kuitenkin lopulta Pininfarina.

Alkuun tarjolla oli 2,0-litrainen 16-venttiilinen nelisylinterinen rivimoottori sekä vapaasti hengittävänä että turboahdettuna. Näistä jälkimmäinen oli 190-hevosvoimainen Fiat Coupé 2.0 16V Turbo. Halutuin vaihtoehto oli myöhemmin, pienen kasvojenkohotuksen yhteydessä, esitelty 220-hevosvoimainen viisisylinterinen turboahdettu rivimoottori.

Fiat Coupé 2.0 16V Turbo – Tori.fi
Mallimerkintänä 2.0 16V Turbo tarkoittaa 190-hevosvoimaista moottoria.

Molemmat turboahdetut mallit oli varustettu tasauspyörästön luistonrajoittimella, joka oli torinolaisvalmistajan kielellä Viscodrive. Tämän tarkoituksena oli auttaa tehokkaita etuvetoisia vaivaavien epämiellyttävien pito-ongelmien kanssa.

Fiat Coupé, tehtaan tunnukseltaan type 175, oli tuotannossa vuoteen 2000 asti. Vain yksi sukupolvi nähtiin ja jatkoa odotellaan yhä tänä päivänä.

Fiat Coupé 2.0 16V Turbo – Tori.fi
Viikon käytettynä erikoisuutena esiintyvä Fiatin Coupé 2.0 16V Turbo lienee vuosimallia 1994, 1995 tai 1996.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Fiat Coupé 2.0 16V Turbo

Viikon juttuaihe on ilmoituksen mukaan vuosimallin 1996 Fiat Coupé 2.0 16V Turbo. Tämä on varsin erikoista, sillä tietojen perusteella se olisi otettu käyttöön 23. kesäkuuta vuonna 1994. Näin suurta eroa käyttöönoton ja vuosimallin välillä harvoin sentään on.

Tuo turbomoottori on siis tilavuudeltaan tarkemmin 1990 kuutiosenttimetriä tuottaen 190 hevosvoimaa tehoa ja 290 newtonmetriä vääntöä. Tämän avulla ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutetaan 7,5 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy 225 kilometriä tunnissa. Nämä olivat kunnioitettavia arvoja 90-luvulla.

Fiat Coupé 2.0 16V Turbo – Tori.fi
Keltainen väri korostaa Banglen piirtämiä muotoja ja vanteiden tyyli istuu kokonaisuuteen.

Keltainen väri korostaa Banglen piirtämiä rohkeita muotoja, joten ujolle tämä auto ei oikein sovellu. Vanteet on valittu auton tyylin mukaan.

Keltainen korosteväri toistuu myös Pininfarinan pöydällä piirrettyjen sisätilojen puolella. Istuimet ovat mustaa nahkaa ja tämä väriyhdistelmä tietysti toimii aina.

Coupésta on ilahduttavasti listattu myös suoritettuja huoltoja. Viimeisen vuoden aikana on suoritettu moottorin ja vaihteiston öljynvaihdon lisäksi myös hihnaremppa sekä vetoniveljumppa. Auton mittarilukemaksi on ilmoitettu 149 800 kilometriä.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi

Luetuimmat