15.5.2023

Käytetyt erikoisuudet: Jope Ruonansuun Formula Vee, eli Jormula

Edesmenneen viihdetaiteilija Jope Ruonansuun musiikki elää – ja niin elää myös Jopen vanha Jormula.

Jorma ”Jope” Ruonansuu tuli tunnetuksi koomikkona, imitaattorina, muusikkona ja näyttelijänä. Kesällä 2020 ruokatorven syöpään kuollut Ruonansuu oli kaiken huumorin ohella myös varsin innokas automies.

Ruonansuun autokokoelma oli iso, keskittyen pääasiassa 1970-luvun ja sitä vanhempiin ajoneuvoihin. Tavallisten kansanautojen lisäksi Ruonansuun kokoelmista löytyi eksoottisempia menopelejä, joista kenties tunnetuin on Formula Vee, eli Jormula – kuten omistaja sitä leikkisästi kutsui.

Jope Ruonansuu

Viime vuosikymmenen alkupuolella syntynyt Jormula oli Jopen oma projekti, jota hän mielellään myös esitteli eri medioille. Myös Moottori on saanut kunnian tutustua Jormulaan – sekä tietenkin taiteilijan muuhun autokokoelmaan.

Jormulan alkuvaiheet sijoittuvat vuoteen 2008, jolloin Ruonansuu piirsi omaksi huvikseen Formula 1 -autoa leluauton pohjalta, ja piirtäessä Ruonansuu tuli miettineeksi oman Formulan rakentamista. Myöhemmin Ruonansuu oli marssinut piirroksensa kanssa Mäntsälään Kupla-Volkkareihin erikoistuneelle autopajalle, joka otti projektista kopin. Projekti vei aikaa pari vuotta, jonka jälkeen Ruonansuu sai oman formula-autonsa.

Jope Ruonansuu

Jormula perustuu Kupla-Volkkarin tekniikkaan. Siinä on Kuplan pohjalevy ja ”roimasti viritetty” 1.7-litrainen bensiinimoottori. Vuonna 2012 Ruonansuu arvioi Teknavin haastattelussa, että autossa olisi 110 hevosvoimaa ja auto saavuttaisi huippunopeuden noin 170 kilometriä tunnissa. Lisäksi auton kiihtymiskyky oli Jopen mukaan ”helevetin noppee”. Väkevien lukemien ohella auto tarjoaa varsin rouhean äänimaailman, kuten aidon formulan kuuluukin.

Auto vastaa ainakin pääpiirteittäin Formula Vee -sarjan autoa, mutta yhtäkään kilpailustarttia autolla ei tiedettävästi ole tehty. Ruonansuu käytti Jormulaa lähinnä erilaisissa näytösajoissa, kuten hyväntekeväisyystapahtumissa.

Jope Ruonansuu

Jormulassa on kuitenkin yksi valttikortti, joka saa jopa kilpa-autojen kuninkuusluokassa ajavat F1-kuljettajatkin kateudesta vihreäksi. Jormulan katteiden alta löytyy nimittäin toinen vöillä varustettu lisäistuin, joka mahdollistaa kaverin ottamisen mukaan ”tarakalle”. Tämä ominaisuus tekee Jormulasta erinomainen ajoneuvon kesäisiin riiauspuuhiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jope Ruonansuu

Automies Jope Ruonansuu

Kemistä maailmalle ponnistanut Jope Ruonansuu (1964-2020) oli kovan luokan automies, jonka autotallista löytyi lukuisia ajoneuvoja yli merkkirajojen. Autojen lisäksi Ruonansuu harrasti myös moottoripyöriä.

Moottorin haastattelussa vuonna 2017 Ruonansuun autotallista löytyi Jormulan lisäksi Volvo 245 Station Wagon, Mercedes-Benz 220 SEB Coupé, Harley Davidson 1200 Sportster, Jawa ja tietenkin kolme kappaletta Ford Taunuksia. Ruonansuun autotallista on vuosien varrella löytynyt myös viihdemaailmasta tuttuja ajoneuvoja, kuten Team Ahman legendaarinen Saab 95.

Parhaimpina keikkailuvuosina Jope Ruonansuu kertoi Moottorille ajaneensa helposti 80 000 kilometriä, mutta viimeisinä vuosina ajomäärät putosivat 30 000 – 40 000 kilometrin paikkeille.

Viihdetaiteilija Jope Ruonansuu nukkui pois pitkän sairastelun jälkeen 18. heinäkuuta vuonna 2020. Ruonansuulla oli diagnosoitu ruokatorven syöpä keväällä 2018.

Käytetty erikoisuus: Formula V, ”Jormula”

Kevät on tullut ja sen kunniaksi Jope Ruonansuun vanha Jormula on taas ilmaantunut Hattulassa myyntiin. Mikään kiertopalkinto auto ei vielä suinkaan ole, sillä sitä kauppaa yhä sama liike kuin kaksi vuotta sitten – jolloin se ilmaantui ensimmäistä kertaa myyntiin vain alle vuosi sen suunnittelijan kuoleman jälkeen.

Myynti-ilmoitus on itsessään varsin lyhyt ja ytimekäs: myydään kuuluisa Jopen Jormula. Lisäksi ilmoitukseen on lisätty pari linkkiä kotimaisten automedioiden tekemiin juttuihin kyseisestä ajoneuvosta, joista toinen on edellä mainittu Moottorin juttu vuodelta 2017.

Vuosimalliksi myynti-ilmoitukseen on merkitty 2009, jolloin autoprojekti on todennäköisesti valmistunut. Auto myydään palvelussa erikoisautona, eli sitä ei ole rekisteröity eikä se täten sovi tavalliseen tieliikennekäyttöön.

Muuten auto on säilynyt näihin päiviin asti täysin Ruonansuun vuosien aikaisessa ulkoasussaan. Jopa auton sponsoritarrat ovat säilyneet tähän päivään asti samoina, kuin mitä ne olivat reilu 10 vuotta sitten Jopen esitellessä autoaan medialle. Jope on hankkinut Jormulaansa mm. kiuasvalmistajan, lähikaupan, vakuutusyhtiön ja parin viihdejulkaisun mainoksia. Sponsoritarrat kuulunevat kauppaan, eli kummelityyliin niistä ei tarvitse lähteä maksamaan mitään.

Jormulan hintalappuun on kirjattu lukema 24 930 euroa. Tosiasia lienee kuitenkin se, että näitä autoja on olemassa maailmassa tasan yksi kappale, ja Jopen kaltaista persoonaa emme valitettavasti enää näe. Nämä asiat tekevät Jormulasta uniikin yksilön nyt ja tulevaisuudessa. Aatteleppa ite!

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot ja Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat