1.6.2020

Käytetyt erikoisuudet – Kia Retona

Kia Retona artikkelikuva - Tori.fi

Kia Retona on kuin korealainen Suzuki Jimny, mutta Retonan juuret ovat sotilasajoneuvossa. Länsimaissa auto on harvinainen erikoisuus.

Erikoinen Kia Retona on Korean tasavallan sotilasajoneuvon siviiliversio. Suurin osa autoista pyrkii mahdollisimman kattavaan kompromissiin kaikkia kuljettajia miellyttääkseen, mutta tämä laite ei todellakaan kuulu siihen joukkoon. Nyt puhumme oikeasta maastoautosta emmekä mistään katumaasturista tai crossoverista.

Kia Retona oikea sivu - Tori.fi
Sotilasajoneuvon siviiliversio on aina erityinen ja sellainen on myös Kia Retona. Vastaavia pieniä maastoautoja edustaa lähinnä Lada Niva ja Suzuki Jimny.

Tarina juontaa juurensa vuoteen 1997, jolloin Korean tasavalta uusi sotilaskalustoa. KM111 Jeep, eli Kia Motorsin valmistama Willys M38, oli aika korvata uudemmalla. Uutuus oli KM131 Jeep, jonka kehitystyöstä oli vastannut Asia Motors ja tuotannon hoiti edelleen Kia Motors. Kotimaansa lisäksi sama sotilasajoneuvo oli käytössä myös Bangladeshissa, Kambodžassa ja Perussa. 

Siiviliversio oli nimeltään Kia Retona ja se oli tavallaan Etelä-Korean versio Lada Nivasta ja Suzuki Jimnystä. Teknistä samankaltaisuutta löytyi eniten Kia Sportagen avokattoisen version kanssa. Retona sai muuten mallinimensä englanninkielen sanoista “Return to nature” eli paluu luontoon.

Kia Retona sivu - Tori.fi
Kia Retona oli tuotannossa vuosien 1997-2001 välillä.

Dieselmoottorilla aloittanut malli tuli myyntiin Euroopassa esimerkiksi Saksassa vuonna 1999 ja vuotta myöhemmin sai myös bensiinivaihtoehdon. Menestys jäi ilmeisesti kuitenkin vähäiseksi, sillä jo vuonna 2001 tuotanto ajettiin alas. Kia Retona poistui markkinoilta eikä suoraa seuraajaa olla vieläkään nähty.

Kia Retona etu - Tori.fi
Viikon Käytetty erikoisuus löytyy Laihialta. Tämä Kia Retona edustaa tuotannon loppupäätä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Kia Retona

Laihian Kia Retona on otettu käyttöön vuonna 2001. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 132 000 kilometriä ja katsastuksen luvataan olevan kunnossa. Myös myyjä kehuu autolla pääsevän metsään sekä sieltä pois ja tälle on myös teknistä katetta.

Kia Retona sisusta - Tori.fi
Tämän yksilön kuljettajan käytössä on manuaalivaihteisto ja dieselmoottori tarvittavan tehtävän suorittamiseen.

Voimanlähdevaihtoehtoina oli 2-litrainen nelisylinterinen vapaasti hengittävä bensiini- tai turboahdettu dieselmoottori. Tämä yksilö on varustettu käsivalintaisella vaihteistolla ja työkoneeseen soveliaasti dieselillä, jonka huipputeho on 85 hevosvoimaa ja huippuvääntö lähes 200 newtonmetriä. Auton omamassa on noin 1500 kilogrammaa.

Kyseessä on maastoautoista tuttu nelivetotekniikka. Tavallisessa katuajossa auto on takavetoinen etupyörien ollessa irrotettuna voimalinjasta. Neliveto on kuljettajan kytkettävissä vaihdekepin takana sijaitsevalla valitsimella.

Istuinverhouksista löytyy jopa hieman safarimaista tunnelmaa ja pientä leikittelyä. Muuten sisätilat ovat pääosin asiallisen pelkistetyt, tarkoituksenmukaiset ja jopa tavanomaiset. Kierroslukumittaristosta löytyy hauskana yksityiskohtana alue ”TURBO”.  

Myrkynvihreä maalipinta muistuttaa metsiemme sammalista. Laatikkomainen ulkokuori on reunustettu mustin astinlaudoin, puskurein ja keulan lisävalot sisältävin valoraudoin. Alkuperäisvanteet ovat tallella ja niillä on asennettuna maastokäyttöön soveltuvat pulleat renkaat.

Kia Retona vasen sivu - Tori.fi
Suomessa Kia Retona on harvinainen näky tieliikenteessä, mutta metsäteillä niitä lienee jokunen.

Kia pyrki tarjoamaan mahdollisuutta maastoautoiluun luotettavasti ja kohtuullisella kustannuksella. Nyt saman valinnan voi tehdä käytettyjen autojen saralla. Tilaisuuksia tulee tosin harvoin, sillä Retona on melkoinen harvinaisuus – vai milloin joku on nähnyt sellaisen liikenteessä.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat